کد خبر: 874901
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
گزارشي از تشديد ركود در بنگاه‌هاي اقتصادي
پنج بنگاه بانك دولتي صنعت و معدن، از جمله شركت‌هاي وابسته به گروه سرمايه‌‌گذاري آتيه دماوند به شمار مي‌روند، همان هلدينگي كه بانك صنعت و معدن در سال 81 آن را پايه‌گذاري كرد و به دنبال آن هم سهام شركت‌هاي تابعه خود را به اين شركت انتقال داد. 
ركود سنگين حاكم بر بنگاه‌هاي اقتصادي و دست و پا زدن‌هاي مكرر شركت‌ها براي خروج از اغما؛ اين وضعيت كنوني تعداد زيادي از شركت‌هاي مختلف توليدي در عرصه اقتصاد كشور است كه ناتواني در پرداخت ديون، افزايش زيان انباشته و بدهي سنگين را مي‌توان به عنوان بخشي از مختصات مشابه تعداد زيادي از شركت‌هاي فعال در حوزه توليد برشمرد. 
اين چالش‌هاي روزمره، اكنون چهره تعداد زيادي از مديران شركت‌هاي اقتصادي را هم برافروخته كرده است. 

به گزارش نسیم نتيجه يك بررسي نشان داده كه شركت‌هايي چون ريسندگي و بافندگي فومنات، لاستيك پارس، ريسندگي خاور، صنايع نخ خمين و آسيا بافت بيستون به دليل افزايش زيان انباشته خود، اكنون مشمول ماده 141 شده‌اند. ماده ۱۴۱ اصلاحيه قانون تجارت مقرر مي‌دارد كه اگر بر اثر زيان‌هاي وارده حداقل نصف سرمايه شركت از ميان برود، هيئت‌مديره مكلف است بلافاصله مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت كند تا موضوع انحلال يا بقاي شركت مورد شور و رأي واقع شود. 

از اين‌رو، ضروري است تا مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام آن شركت تشكيل و در مورد بقا يا انحلال آن در چارچوب مقررات قانون تجارت تصميم‌گيري شود. اين شركت‌هاي پنج گانه مذكور، ازجمله شركت‌هاي وابسته به گروه سرمايه‌‌گذاري آتيه دماوند به شمار مي‌روند؛ همان هلدينگي كه بانك صنعت و معدن در سال 81 آن را پايه‌گذاري كرد و به دنبال آن هم سهام شركت‌هاي تابعه خود را به اين شركت انتقال داد. 

درحال حاضر، 65 درصد سهام شركت گره سرمايه‌‌گذاري آتيه دماوند مربوط به بانك صنعت و معدن بوده كه به ترتيب، شركت‌هاي ليزينگ صنعت و معدن و سرمايه‌‌گذاري صنعت و معدن هم در زمره ديگر سهامداران اين شركت به شمار مي‌آيند. 
گفته مي‌شود كه هدف از تأسيس شركت گروه سرمايه‌‌گذاري آتيه دماوند، مديريت دارايي، ايجاد روابط سالم اقتصادي مالي و توسعه و راه‌اندازي بنگاه‌هاي اقتصادي است، هر چند به نظر مي‌رسد بازوي اجرايي بانك صنعت و معدن در انجام مأموريت خويش در ساماندهي و مديريت شركت‌هاي تابعه كارنامه موفقي از خود برجاي نگذاشته است. 
بررسي عملكرد پنج شركت مورد اشاره هم اين نتيجه را به دست داده كه تعدادي از شركت‌هاي وابسته به بانك صنعت و معدن در اين گروه سرمايه‌‌گذاري حال و روز خوشي نداشته و به عبارت بهتر با تنفس مصنوعي به حيات خويش ادامه مي‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار