معاون وزیر صنعت در خصوص دستور اخیر رئیسجمهور درباره بررسی علت افزایش 20 درصدی قیمت کالاها گفت:در بررسی افزایش قیمت کالاها، اولویت با مواد غذایی است و مرغ و گوشت در صدر جدول گرانی قیمت ها قرار گرفته است.
هفته گذشته وزير صنعت، معدن و تجارت از درخواست رئيسجمهور مبني بر رسيدگي سريع به وضعيت كالاهايي كه بيش از ۲۰ درصد افزايش قيمت داشتهاند خبر داد و در اينباره تأكيد كردكه بايد به تنظيم بازار برنج توجه جدي شود. اين اظهارات محمدشريعتمداري در حالي منتشر ميشود كه در اخبار رسمي و سايت رياست جمهوري خبري درباره جزئيات تأكيد رئيسجمهور منتشر نشده است. صحبتهاي شريعتمداري و آنچه روي سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده نيز شفافيت لازم را نداشته و مشخص نيست منظور رئيسجمهور از كالاهايي كه ۲۰ درصد افزايش قيمت داشتهاند نسبت به چه بازه زماني بوده و كدام كالاها مورد اين بررسي قرار ميگيرند.
اگر بانك مركزي و آمارهاي آن را مورد استناد قرار دهيم كره پاستوريزه كالايي است كه نسبت به سال گذشته 33/3 درصد افزايش قيمت داشته است. از سوي ديگر تخممرغ در قياس با سال گذشته 21/9 درصد افزايش قيمت را نشان ميدهد. البته به استناد آمارهاي بانك مركزي افزايش قيمت برنج در قياس با سال گذشته تنها 2/7 درصد بوده است و اين مسئله جاي سؤال دارد كه چگونه از ديدگاه وزير صنعت، معدن و تجارت اولويت اين كالا نسبت به ساير كالاها بيشتر محسوب ميشود. حبوبات نيز به طور كلي 3/16 درصد افزايش قيمت داشتهاند كه در ميان آنها نخود 21/3 درصد، لپه 26/8 درصد و لوبيا سفيد 21/6 درصد افزايش داشته و تنها حبوباتي هستند كه افزايشي بالغ بر ۲۰ درصد را نشان ميدهند. در حوزه سبزيهاي تازه گوجه فرنگي 37/3 درصد، بادمجان 88/9 درصد، كدو 26/8 درصد، سيب زميني 23/4 درصد، پياز 42/2 درصد، لوبيا سبز 46/3 درصد رشد قيمت داشتهاند. همچنين در حوزه گوشت كه از كالاهاي پرمصرف محسوب ميشود در يك سال گذشته شاهد ۱۷ درصد افزايش قيمت در حوزه گوشتهاي گاو و گوسفند بودهايم. گوشت مرغ نيز در اين مدت 4/2 درصد افزايش داشته است. قيمت چاي نيز 22/8 درصد افزايش يافته است.
معاون وزير صنعت در گفتوگو با ايسنا دراين خصوص گفت: به طور كلي ميتوان گفت كه دو گروه كالايي افزايش قيمت را بيش از ساير گروههاي كالايي تجربه كردهاند كه اين دو گروه شامل برخي فلزات مانند فولاد و برخي موادغذايي ميشود. يدالله صادقي ادامه داد: در گروه موادغذايي چند قلم خاص داراي افزايش قيمت بودهاند كه در اين ميان در حوزه محصولات كشاورزي، وزارت جهاد كشاورزي مسئوليت تنظيم بازار را بر عهده دارد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين بيان كرد: اكنون در جلسات كارگروه تنظيم بازار به طور دائم قيمت كالاهاي مختلف از سوي سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان ارائه شده و افزايش قيمت كالاها مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار ميگيرد تا دلايل اين نوسانات مشخص و تصميمات مربوطه اخذ شود. صادقي ادامه داد: پس از رسيدگيهاي مربوطه كالاهايي كه افزايش قيمت آنها با ضريبي بالا بوده و امكان اصلاح قيمت آنها وجود دارد مورد ارزيابي قرار گرفته و تصميمات مرتبط براي آنها گرفته ميشود كه در اين ميان نيز اولويت با موادغذايي خواهد بود.
وي در عين حال اظهار كرد: به عنوان مثال درباره گوشت قرمز و مرغ كه اتفاقا اين روزها قيمت آنها روند نزولي هم دارد يا تخممرغ كه در دورهاي با قيمت كاذب مواجه شده بود تلاشهايي صورت گرفته تا قيمتها به حالت قبل باز گردند اما به هر صورت برخي نوسانات هم هستند كه دلايل خاص خود را داشته و لازم است در حوزه آنها سازمانهاي مربوطه تصميمات لازم را اتخاذ كنند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت مثال اين موارد را قيمت فلزات و فولاد دانست و اين افزايش قيمت را ناشي از تغييرات قيمت جهاني عنوان كرد. صادقي تصريح كرد: در حوزه كالاهايي مانند برنج نيز همانطور كه اشاره شد مسئوليت بر عهده وزارت جهاد كشاورزي قرار دارد اما ما به عنوان دستگاهي كه متولي بازار و واحدهاي توزيعكننده محسوب ميشود، پيشنهادات خود و پيشبينيهايمان درباره روند بازار را با اين وزارتخانه مطرح ميكنيم تا در تصميمگيريها جميع مسائل لحاظ شود.