کد خبر: 874070
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
نفوذ چين و تركيه در اقتصاد محرم
واردات طبل، سنج و پرچم چيني و تركيه‌اي به ايران، مؤيد نفوذ اقتصادي كشورهاي خارجي در بازار موسوم به محرم است.
واردات طبل، سنج و پرچم چيني و تركيه‌اي به ايران، مؤيد نفوذ اقتصادي كشورهاي خارجي در بازار موسوم به محرم است. 
ايام مناسبتي در ايران، نقش حائز اهميتي در حيات فعاليتي صنوف مرتبط با ايام خاص ايفا مي‌كنند. بسياري از صنوف، در سايه كسب و كار در همين ايام، ركود و بي‌بازاري ماه‌هاي پيش يا پس از اين ايام را پوشش مي‌دهند. 
شهريورماه به عنوان مقطع پيش از آغاز سال تحصيلي براي صنف لوازم‌التحرير، اسفندماه براي بازار پوشاك و كيف و كفش، قنادي و خشكبار به عنوان مقطع پيش از ورود به سال جديد و همچنين بازار محرم به عنوان مقطعي براي نقش‌آفريني توليدكنندگان ادوات و تجهيزات و اقلام خاص اين ايام همچون طبل، سنج، پرچم، پيراهن مشكي و... هر يك به نوعي امكان بقاي اقتصادي براي فعالان اين عرصه‌ها را فراهم مي‌كند. 
بازار محرم يا همان اقتصاد محرم، براي بسياري از اقلام خوراكي همچون گوشت، دام، برنج، روغن، شربت، قند، چاي، عدس و... نيز حائز اهميت و ويژه به شمار مي‌رود. فارغ از مواد ‌غذايي مورد استفاده در اين ايام، واردات در بخش ادوات و تجهيزات مرتبط با اين ماه، از پديده‌هاي تا حدودي نوظهور است كه نياز نظارت و كنترل دقيق‌تر در آن، احساس مي‌شود. 
  
بازار پيراهن مشكي در سيطره توليدكنندگان تركيه‌اي
چندي پيش، مجتبي دروديان، رئيس اتحاديه پيراهن‌دوزان تهران با واردات پيراهن‌هاي مشكي ترك به ايران در آستانه ورود به ماه محرم گفت: كم‌توجهي مسئولان و حمايت نكردن كافي از توليد داخلي، باعث حضور گسترده و پررنگ تركيه در بازار ايران شده است.  آنچنان‌كه رئيس اتحاديه پيراهن‌دوزان تهران عنوان مي‌كند، ظاهراً ترك‌ها امتيازات ويژه و خاصي را براي فروش محصولات خود به ايرانيان در نظر گرفته‌اند كه استفاده از كارتخوان‌هاي ايراني براي پرداخت صورتحساب خريد از نمونه‌هاي آن به شمار مي‌رود.  اين مسئول صنفي در پايتخت معتقد است اختلاف قيمتي ميان محصولات خارجي و داخلي، بستر‌ساز افزايش واردات به كشور شده است.  وي در اين خصوص مي‌گويد: توليدكنندگان ايراني هزينه‌هاي سرباري دارند كه واردكنندگان از آن معاف هستند كه در چنين شرايطي، انتظار مي‌رود سياستگذاران اقتصادي شرايطي را در ايران مهيا سازند تا به‌واسطه آن با تقويت توليد، ضريب واردات كاهش يابد. 
دروديان مي‌افزايد: به نوعي چين و تركيه بازار ايران را ميان خود تقسيم كرده‌اند و بر اساس آن، پيراهن مشكي و پوشاك در اختيار تركيه و كالاهاي مصرفي هيئت‌ها در اختيار چين قرار گرفته است. 
وي مي‌گويد: به عنوان نمونه، اغلب پوشاك مشكي مورد نياز بازار از تركيه و مناطق آزاد وارد مي‌شود و تجهيزاتي همچون طبل، سنج، زنجير و پرچم نيز از توليدات چيني محسوب مي‌شوند كه در بازار تهران خود‌نمايي مي‌كنند. 
 
وقتي ايران صادر‌كننده، به كشوري واردكننده تبديل مي‌شود
جولان محصولات چيني در بازار ايران، در شرايطي رخ داده كه در ساليان نه چندان دور گذشته، بسياري از ادوات و تجهيزات مرتبط با ايام محرم، از طريق ايران به كشورهاي هدف صادر مي‌شد، اما اكنون جز كشور عراق، صادرات محصولات و تجهيزات مربوطه با كاهشي چشمگير همراه شده است. 

آمار و ارقام منتشر شده از سوي سازمان تبليغات اسلامي، مؤيد وجود بيش از 19 هزار هيئت مذهبي در استان تهران است. بر اساس گزارش‌ها، ميزان و تعداد هيئت‌هاي مذهبي در كل كشور نيز حدود 100 هزار هيئت برآورد مي‌شود. 
انتظار مي‌رود مسئولان و دستگاه‌هاي ذي‌ربط اقتصادي، با برنامه‌ريزي مدون و اصولي، شرايطي را فراهم كنند كه عرصه براي جولان اقتصادي چيني‌ها و ترك‌ها در اقتصاد محرم به حداقل ممكن كاهش يابد، ضرورتي كه نه تنها از حيث اقتصادي منطقي است، بلكه از حيث وجهه ايران اسلامي زيبنده نيست كه چشم‌بادامي‌ها آن سوي قاره آسيا، تأمين‌كننده ادوات و تجيهزات مورد‌نياز هيئت‌هاي مذهبي فعال در ايران باشند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار