کد خبر: 873951
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
در پي پيشروي‌هاي گسترده نيروهاي مقاومت در مقابل تروريست‌ها در محورهاي مختلف، وزير خارجه سوريه مي‌گويد كه نبردهاي اصلي در اين كشور به پايان خود نزديك شده و فصل پاياني بحران در سايه پيروزي‌هاي ارتش و پشتيباني همپيمان‌ها رقم خواهد خورد. 
پيروزي نيروهاي مقاومت در مقابل تروريست‌ها سبب شده دولت دمشق و همپيمانانش دست برتر را در تحولات ميداني كسب كنند و شمارش معكوس براي پايان جنگ در اين كشور آغاز شود. پس از اذعان مقامات امريكايي و اروپايي مبني بر اينكه دمشق و متحدانش در جنگ سوريه پيروز شده‌اند، مقامات سوري نيز مي‌گويند كه پيروزي بر تروريسم نزديك است. وليد المعلم، وزير خارجه سوريه دوشنبه شب در گفت‌و‌گو با شبكه روسيا اليوم، درباره تحولات ميداني سوريه گفت: «كساني كه عمليات‌هاي ميداني ارتش سوريه و دوستان و همپيمانان آن را دنبال مي‌كنند، ديدند كه در سه ماه گذشته بيش از 55 درصد از خاك سوريه آزاد شده است». 
وي اضافه كرد: «اقداماتي مانند شكستن محاصره ديرالزور و پيش از آن آزادي تدمر و السخنه و چنين نبردهاي سرنوشت‌سازي همسطح آزادسازي حلب هستند و به همين خاطر مي‌گويم كه نبردهاي اصلي در سوريه در حال پايان يافتن است و ما آخرين فصل بحران را رقم مي‌زنيم.» اظهارات المعلم در حالي است كه بر اساس گزارش‌ها نيروهاي مقاومت 87 درصد مناطق تحت اشغال داعش را پس گرفته‌اند و به گفته مقامات روسيه و سوريه تا سه ماه آينده كار تروريست‌هاي داعش در سوريه تمام خواهد شد و تومار اين گروه تكفيري پس از چهار سال اشغالگري پيچيده خواهد شد. 
نيروهاي مقاومت همچنين با كنترل كامل مناطق جنوبي سوريه، راه كمک‌رساني به تروريست‌ها از مرز اردن را قطع كرده‌اند. 
وليد المعلم همچنين با انتقاد از موضع اعراب در مورد حضور ايران در سوريه گفت: «برخي كشورهاي عربي به حضور ايران در سوريه اعتراض دارند، در صورتي كه اين كشورها در طول شش سال گذشته عليه سوريه توطئه كرده‌اند اما ايران از سوريه حمايت و به همراه دمشق، در جنگ با تروريسم شركت كرده است، به همين سبب سوريه از حضور ايران استقبال مي‌كند و به صداي معترضان به اين حضور گوش نمي‌دهد.» ايران در كنار روسيه از ابتداي شروع بحران در سوريه، حمايت خود را از دولت دمشق اعلام كردند و اين حمايت‌ها به رغم مخالفت‌هاي غربي – عربي همچنان پابرجاست.
 وزير خارجه سوريه در ادامه گفت‌وگوي خود درباره حضور امريكا در سوريه هم اظهار داشت: «ما از تمامي شيوه‌هاي ديپلماتيك استفاده مي‌كنيم زيرا حضور امريكا در سوريه غيرقانوني و بدون موافقت دولت سوريه است و هنگامي كه از راه ديپلماسي موفق نشويم، مجبوريم از ديگر راه‌حل‌ها استفاده كنيم؛ ما به كشور آنها نرفته‌ايم بلكه آنها به كشور ما آمده‌اند، ما در اين مورد بر اساس اصل حاكميت ملي و يكپارچگي سرزميني و استقلال سوريه اقدام خواهيم كرد.» امريكا در سال‌هاي گذشته به ويژه پس از روي كار آمدن دونالد ترامپ، حملات گسترده‌اي را به نيروهاي ارتش سوريه انجام داده است تا مانع موفقيت آنها در نبردهاي ميداني شود.  امريكا همچنين از سال گذشته براي پيشبرد برنامه‌هاي تجزيه‌طلبانه، با تجهيز نيروهاي دموكراتيك سوريه كه اكثر آنها از كردها و عرب‌هاي سوريه هستند، عمليات آزادسازي رقه را از دست داعش آغاز كرده است و در ماه‌هاي اخير اين نيروها توانسته‌اند 90 درصد خاك رقه را از دست داعش آزاد كنند.
 امريكا سعي دارد با آزادسازي رقه پيروزي در مقابل داعش را به نام خود ثبت كند و با كنترل شمال سوريه از سوي متحدان خود، در گفت‌وگوهاي سياسي سوريه امتيازاتي را در آينده سوريه بگيرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار