کد خبر: 873792
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
بسیاری از ما تا به حال با واژه منطقه آزاد تجاری زیاد مواجه شده ایم. در اخبار و جراید در خصوص اینکه در منطقه آزاد مثلا کیش این اتفاق افتاد و یا توافقی حاصل شد زیاد شنیده ایم و حتی برای خرید های خود گاها این مناطق را مد نظر قرار داده ایم.
بسیاری از ما تا به حال با واژه منطقه آزاد تجاری زیاد مواجه شده ایم. در اخبار و جراید در خصوص اینکه در منطقه آزاد مثلا کیش این اتفاق افتاد و یا توافقی حاصل شد زیاد شنیده ایم و حتی برای خرید های خود گاها این مناطق را مد نظر قرار داده ایم. هر چند بسیاری از ما به خوبی با این مناطق و شرایط آن آشنا هستیم ولی اکنون به دنبال دلیل دیگری هستیم. اینکه چرا بسیاری از شرکت های داخلی و خارجی به شدت تمایل دارند در این مناطق فعالیت کنند و حسن و مزیت این مناطق نسبت به سایر مناطق اقتصادی چیست؟ در ابتدا بهتر است تعریفی از منطقه آزاد تجاری اشته باشیم.

منطقه آزاد تجاری چیست؟

به منطقه ای از هر سرزمین که دسترسی بسیار خوبی به بندرگاه ها و راه های ارتباطی دریایی و زمینی و هوایی مناسب داشته باشد و در این مناطق شرایط ویژه خریدو فروش و مبادله کالا توسط دولت در نظر گرفته شده باشد تا به سهولت این امر کمک نماید مناطق ویژه اقتصادی گفته می شود. این مناطق به دلیل ارز اوری و ورود اطلاعات و دانشی که برای کشور ها به همراه دارد و بازاری که برای شرکت های داخلی کشور ها دارد از اهمیت زیادی در کشور ها برخوردار است.

چرا دولت ها مناطق ویژه اقتصادی را ایجاد می کنند؟

دولت ها به دنبال اهداف کلان خود که عموما پیدا کردن بازار مناسب و بهتر برای محصولات داخلی کشور می باشد این مناطق را ایجاد می کنند. در واقع به دلیل اینکه ورود و مرور به این مناطق بدون نیاز به ویزا بوده و اغلب بازرگانان و شرکت های بزرگ دنیا به راحتی در این مناطق فعالیت می کنند فرصت بسیار خوبی برای شرکت ها و موسسات داخلی فراهم می شود تا با معرفی توانایی ها و کالاهای خود بازار های جدیدی برای خود فراهم نمایند و بدین وسیله بر ارز اوری و مهار تورم و رشد اقتصادی و توسعه داخلی کشور کمک فراوانی بکنند.

تفاوت مناطق آزاد تجاری با سایر مناطق در چیست؟

همانگونه که اورده شد مناطق آزاد تجاری عموما در کنار بنادر بزرگ کشور ها ایجاد می شوند و تلاش بر این است که با راه های ارتباطی دیگر نیز در ارتباط مناسبی باشند. به دلیل اینکه بالغ بر 75 درصد از مبادلات کالایی دنیا از طریق راه های آبی انجام می شود این مناطق شرایط بسیار خوبی برای کشور فراهم خواهند کرد تا جایگاهی را ایجاد نمایند که در ان کالا ها و محصولات خود را به فروش برسانند و با سایر شرکت ها و کشور های دنیا در ارتباط تجاری باشند.

ضمن اینکه دولت ها به منظور جلب توجه بازرگانان و تجار بزرگ دنیا و همچنین مشتریان سایر کشور ها و حتی شرکت های داخلی شرایط و تسهیلاتی را در این مناطق ایجاد می کنند که فعالیت را به شدت در این مناطق تسهیل می کند چیزی که در سایر مناطق اقتصادی وجود ندارد . شرایطی همچون:

· ارائه وسایل و تجهیزات بسیار مناسب و کافی برای حمل و نقل و بارگیری و تخلیه بار

· ایجاد مناطق عالی برای تامین سوخت انواع وسایل حمل و نقل

· احداث لنگرگاه هایی مناسب برای پهلوگیری راحت تر کشتی ها

· دسترسی راحت به بهترین فرودگاه ها و راه های زمینی

· احداث انبار ها و سرد خانه های بزرگ و مناسب

· و...

همچنین دولت ها برای هر چه بهتر شدن این مناطق اقداماتی را در این مناطق انجام می دهند که عبارتند از :

· تسهیل ورود و خروج کالا

· حذف حق گمرکی

· عدم دخالت ماموران گمرک برای امور ورود و خروج کالا

· ایجاد معافیت های مالیاتی برای شرکت ها داخلی و خارجی

· ایجاد زیر ساخت های مناسب و با کیفیت

· عدم تعیین عوارض برای ورود و خروج جنس

· کم شدن تشریفات اداری برای ورود و خروج ارز

· ورود و خروج بازرگانان و تجار و مشتریان مختلف بدون نیاز به شروط ویزایی

· ایجاد شرایط سرمایه گذاری عالی برای شرکت ها

· تامین نیروی ارزان قیمت و فراوان برای فعالیت و کار در منطقه

· و...

ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری چه مزایایی دارد؟

شرکت های مختلف به راحتی می توانند در این مناطق سرمایه گذاری نموده و اقدام به ثبت شرکت ، تاسیس نمایندگی و یا ایجاد شعبه مستقل نموده و از مزایای بی شمار این مناطق بهره مند شوند. هر شرکتی که بتواند وارد این مناطق شود در واقع خود را در معرض دید انواع شرکت ها و موسسات و بازرگانان و تجار و مشتریان خارجی و داخلی قرار داده و به راحتی می تواند با ارائه تبلیغات مناسب محصولات خود را به همه شرکت ها و کشور های دنیا صادر نماید.

ضمن اینکه دولت هم برای تشویق شرکت ها و موسسات مختلف برای حضور در این مناطق شرایط خاصی را پیش بینی و بر قرار نموده چرا که موفقیت شرکت ها در این مناطق موفقیت و سود دو جانبه خواهد داشت و دولت نیز از این موفقیت سود خواهد برد.

تسهیلات و شرایطی که برای شرکت ها توسط دوات در نظر گرفته شده فراوان است و شرکت هایی که در این مناطق به ثبت برسند از مزیت های زیر بهره مند خواهند شد:

· معافیت مالیاتی به مدت 15 سال

· معافیت گمرکی برای مواد اولیه و تجهیزات

· ورود و خروج بدون محدودیت ارز

· ورور و خروج اشخاص بدون محدودیت و بدون ویزا

· سهولت و دسترسی آسان برای امور اداری

· نزدیکی به دریا و حمل و نقل راحت دریایی

· شراکت بدون محدودیت با افراد خارجی

ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری کاری تخصصی است و باید تمامی موارد حقوقی و قانونی به خوبی بسته به منطقه مورد درخواست رعایت شود. بهتر است برای ثبت شرکت ، تاسیس نمایندگی و یا شعبه در این مناطق از موسسه حقوقی ویونا به عنوان یکی از مجرب ترین و بهترین شرکت های حقوقی ایران مشاوره دریافت نمایید. این موسسه به راحتی و در کمترین زمان شرکت شما را در منطقه مورد نظر به ثبت خواهد رساند.

حسن استفاده از خدمات موسسات حقوقی مانند موسسه حقوقی ویونا سرعت عمل در ثبت و تسلط کافی بر امور حقوقی و قانونی داخلی و خارجی و همچنین بهره مندی از بهترین راه کار هایی این موسسات می باشد.

ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری و یا مناطق ویژه اقتصادی اغلب با موفقیت و سود دهی بیشتر شرکت ها همراه بوده است. خوشبختانه در ایران 8 منطقه ازاد تجاری بسیار قدرتمند فعالیت می کنند که حضور در هر یک از این مناطق شرایط و ویژگی ها و البته حسن های خود را دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر