کد خبر: 873660
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
توسط مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجانغربی صورت گرفت:
مدیرکل میراث فرهنگی ،‌ صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی ، باحضور در بازار ارومیه از تنها کارگاه بومی تهیه دوشاب بازدید کرد .

به گزارش جوان وبه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،‌ صنایع دستی و گردشگری  آذربایجان غربی ؛ مدیرکل میراث فرهنگی ،‌ صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به همراه معاون میراث فرهنگی،  با حضور در بازار ارومیه از تنها کارگاه بومی تهیه دوشاب بازدید کرد.

برهمین اساس ،‌مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی دیروز ضمن بازدید از این کارگاه تولیدی ،‌برحفظ دانش و سنت های تهیه این محصول تاکید کرد .

او ابراز امیدواری کرد با حمایت از صنعتگران و اینگونه کارگاههای تولیدی بتوان محورهای گردشگری جدیدی را در داخل شهر برای گردشگران تعریف شود تا در چند ماه اواسط سال گردشگران بتوانند از نحوه تهیه دوشاب و خرید آن بهره مند شوند .

براساس این گزارش وجود باغات انگور در دشتهای زیبای شهر ارومیه با سابقه ای که به چندین قرن می رسد و تنوع انگور آن با بیش از 50 نوع مانند : سقل سولویان ، بیزماری  ، صاحابی ، گزندایی ،‌ریش بابا ، قره ئوزوم و ... توانسته به عنوان یکی از قطب های تولید انگور تر و فرآورده های سنتی آن مانند : سبزه  کشمش و دوشاب در سطح کشور مطرح شود .

دوشاب یکی از فرآورده های طبیعی این میوه بهشتی است که نه تنها در میان بیشتر خانواده ها و باغات اطراف شهر طی شهریور ماه و اوایل مهر تهیه می شود ، بلکه در مجموعه بافت تاریخی شهر راسته ای بازاری را باعنوان دوشابچی خانا به خود اختصاص داده که روزگاری بیشترین مشاغل سنتی این راسته را درتهیه و پخت دوشاب نمود می داد .

گفتنی است فن آوری تهیه دوشاب در شهر ارومیه در سال 1390 طی شماره 197 در فهرست آثار ملی میراث ناملموس به ثبت رسیده است ؛ مصارف این فرآورده طبیعی ، متعدد است از جمله اینکه در تهیه و تولید حلوای هویج و گردو که از سوغاتیهای مشهور شهر ارومیه بشمار می روند و همچنین در پخت و تهیه خاگینه و انواع شربت ، از آن استفاده می شود .

لازم به توضیح می باشد که هرچند این کارگاه تنها واحد باقیمانده تهیه و تولید دوشاب برای عرضه و فروش می باشد ولی مصرف این فرآورده همچنان در میان خانوارها ی ارومیه و استان رایج است و روستائیان شهرستان دوشاب مورد نیاز را خود در حیاط منازل و یا باغاتشان تهیه می کنند .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر