کد خبر: 873568
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰
زهرا قاسمی

پارلمان کردستان عراق بعد از بیش از دو سال تعطیلی، روز جمعه بیست­وچهارم شهریورماه به ریاست «جعفر ابراهیم ایمینکی»، معاون رئیس پارلمان تشکیل جلسه داد و علی­رغم عدم شرکت 43 نماینده از مجموع 111 نماینده که شامل نمایندگان دو حزب «گوران» و حزب «اتحاد اسلامی» بودند، با اکثریت آراء یعنی با 65 رأی موافق از 68 نماینده حاضر در این جلسه، طرح احزاب سیاسی کُرد عراق را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در 25 سپتامبر تصویب کرد. اما آنچه که در این میان از اهمیت برجسته­ای برخوردار است این نکته است که استقلال اقلیم کردستان از عراق، به دلیل ابعاد و مؤلفه­های مهم مترتب بر آن، تأثیر شگرفی را در سطوح ملی (عراق) و منطقه­ای بدنبال خواهد داشت. از همین روست که اکنون این مسئله به یکی از رسانه­ای­ترین خبرهای جهان تبدیل شده است.

مبارزه کردهای منطقه خاورمیانه شامل کردهای عراق، کردهای ترکیه، کردهای ایران و همچنین کردهای سنی (البته با تجربه­ای کمتر از بقیه) برای استقلال تاریخچه­ای 100 ساله دارد. آنها که در مناطق بسیار سوق الجیشی سکونت دارند، در برهه­هایی از تاریخ به دنبال تحقق آرمان تشکیل کردستان بزرگ بوده­اند. موضوع استقلال کرستان در عراق هم یا به صورت خودمختاری یا به صورت جدایی کامل از خاک عراق از همین پیشینه برخوردار است. اکراد این کشور که پس از سرنگونی رژیمحزب بعث، حکومت اقلیم کردستانرا تشکیل دادند، اکنون دارای دولت خودمختار، پارلمان، نخست­وزیر و رهبری اقلیم هستند و با تصمیم پارلمان خود در پی برگزاری همه­پرسی استقلال هستند. در این همه­پرسی مردم کرد عراق و ساکنان مناطق مورد مناقشه اعلام خواهند نمود که آیا می­خواهند در چارچوب عراق بمانند و یا به عنوان کشوری مستقل در وضعیت جدید قرار بگیرند. اگرچه انجام همه­پرسی و پیروزی حامیان استقلال به معنای جدایی فوری و کامل این مناطق نیست و طبق اعلام خودِ رهبران کرد عراقی، بعد از همه­پرسی فرایند مذاکره در خصوص چگونگی جدایی و تحقق خواست مردم کرد عراق آغاز خواهد شد، اما آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است تأثیرات بالقوه و بالفعل این اقدام است که می­تواند در سه سطح ملی، منطقه­ای و جهانی چالش­هایی بوجود آورد. در این چارچوب، کشورهای عراق، ترکیه، ایران، کشورهای عرب خاورمیانه به ویژه حوزه خلیج فارس، کشورهای فرامنطقه­ایِ آمریکا و روسیه و همچنین گروهک تکفیری داعش و رژیم اسرائیل، از اولین بازیگران جامعه بین­المللی خواهند بودکه از این روند متأثر خواهند شد و البته در رابطه­ای دو سویه بر آن تأثیرگذار هم خواهند بود.

در عراق، گروه­های مختلف مواضع متفاوتی نسبت به همه­پرسی استقلال اقلیم کردستان اتخاذ کرده­اند که آنها را می­توان در سه طیف مختلف قرار داد. اولین این طیف­ها، موافقان برگزاری همه­پرسی استقلال کردستان عراق در موعد مقرر هستند که شامل حکومت خودمختار این اقلیم به رهبری مسعود بارزانی، بسیاری از اکراد ساکن در این منطقه و استانداری و شورای استانی کرکوک می­باشد. این شورا حدود دو هفته پیش طی جلسه­ای به ریاست نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک علناً از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق حمایت کرد. البته در این جلسه تنها ۲۴ عضو از ۴۱ عضو شورای استانی کرکوک در رأی­گیری شرکت کردند که ۲۳ نفر به شرکت در همه پرسی رای مثبت دادند.

طیف دوم، مخالفان برگزاری همه­پرسی و استقلال کردستان است که دولت مرکزی عراق در رأس آن قرار دارد. مقامات دولت عراق همواره بر لزوم احترام به قانون اساسی و حفظ وحدت این کشور پافشاری کرده و مخالفت شدید خود را با برگزاری این همه­پرسی عنوان کرده­اند. در این چارچوب، نمایندگان پارلمان عراق سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای همه‌پرسی کردستان را نقض قانون اساسی و تهدیدی برای امنیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور دانستند. آنان همچنین دولت مرکزی را مأمور کردند تا "تمامی تدابیر لازم" را برای پاسداری از تمامیت ارضی و وحدت عراق اتخاذ کند. در کنار دولت عراق، عرب­ها و ترکمن­های ساکن استان کرکوک که با توجه به شرایط خاص خود، به یکی از نقاط اصلی تنش بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان تبدیل شده است، مخالف جدایی از سرزمین عراق هستند. در راستای همین مخالفت، اعضای عرب و ترکمن عضو شورای استانی کرکوک جلسه رأی­گیری در مورد تعیین تکلیف شرکت در همه­پرسی استقلال را تحریم کردند و در بیانیه­ای ضمن محکوم کردن این اقدام، این رأی­گیری را «غیرقانونی» خواندند. البته صدور این بیانیه در حالی صورت گرفت که بخش اعظم نمایندگان کرد مجلس عراق رأی‌گیری در این مورد را تحریم کرده بودند. دیوان عالی عراق هم به عنوان عالی­ترین نهاد قضایی این کشور رأی به تعلیق همه­پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق داده است.

اما مخالفت‌های جدی با همه‌پرسی تنها محدود به دولت مرکزی عراق، عرب‌ها و ترکمن‌های کرکوک نمی‌شود. در این بین برخی کردها هم راه خود را از رهبری اقلیم جدا کرده‌اند و در طیف سوم موضع­گیری نسبت به همه­پرسی استقلال کردستان قرار دارند. در این بین حزب گوران (جنبش تغییر) و حزب اتحاد اسلامی از همه‌پرسی فاصله گرفته و آن را از اولویت‌های خود ندانسته‌اند. آنها اولویت خود را آغاز مجدد فعالیت پارلمان کردستان اعلام کرده‌اند که در پی اوجگیری اختلافات با بارزانی، در اکتبر ۲۰۱۵ منحل شده بود. البته معنا و مفهوم مخالفت این احزاب، مخالفت با اصل همه­پرسی و خواست استقلال نیست، بلکه آنها خواهان تعیین زمان دیگری برای انجام این امر هستند.

در فضای بین­المللی هم موضع­گیری­های زیادی نسبت به این مسئله شده است. ترکیه همسایه شمالی عراق که تا پیش از طرح برگزاری همه­پرسی در اقلیم کردستان، به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در این اقلیم و به دلیل مناسبات تجاری خود با اکراد عراقی و مهم­تر از همه به دلیل مخالفت با قدرت گرفتن حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا)، به سوی رابطه نزدیک با اربیل سوق داده شده بود، اکنون به دلیل ترس از بی­ثباتی بیشتر در جنوب شرقی این کشور و افزایش نفوذ حزب کارگران کردستان ترکیه در میان جوانان و همچنین خودمختاری بیشترِ کردهای سوریه مایل به استقلال اقلیم کردستان عراق نیست. از همین رو، مقامات ترک در موضع­گیری خود در مورد همه پرسی استقلال کردستان، این امر را «اشتباهی بزرگ» عنوان کرده­اند.

جمهوری اسلامی ایران هم از ابتدا موضعی روشن نسبت به برگزاری همه­پرسی و استقلال کردستان عراق داشته است. طی سال­های اخیر راهبرد اصلی ایران در قبال عراق دارای مؤلفه­های چندی بوده است که یکی از مهمترین آن ها تأکید و تلاش برای «حفظ تمامیت ارضی» و مخالفت با تجزیه این کشور است. این موضع همواره توسط رهبری، مقامات کشوری و لشکری جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط قرمز خود در رابطه با مسائل عراق یاد شده است که حاکی از مخالفت قاطع ایران با هر گونه اقدام تجزیه طلبانه و استقلال طلبانه در عراق است.

اتحادیه عرب هم دو هفته پیش مخالفت صریح خود را با جدایی کردستان از عراق اعلام نمود. این اتحادیه طی بیانیه­ای با تأکید بر حمایت از وحدت عراق، یادآور شد هر اقدامی که در راستای از بین بردن این وحدت باشد، خاورمیانه را در معرض خطر قرار خواهد داد. اما علی­رغم این موضع­گیری، در میان کشورهای عربی صداهای موافقی هم شنیده می‌شود. در این چارچوب برخی از رسانه‌های کردی و عربی و برخی شخصیت‌های سیاسی جهان عرب، از حمایت عربستان، امارات و اردن از همه‌پرسی استقلال کردستان خبر داده‌اند. گرچه این کشورها تاکنون موضعی رسمی در این مورد نگرفته‌اند، اما حمایت یکی از مشاوران پیشین پادشاه عربستان در اوایل سال ۲۰۱۶ به نمایندگی از دولت‌های عضو ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از تشکیل یک دولت مستقل کردی، مناقشه عربستان و ایران و نارضایتی سعودی‌ها از نفوذ فزاینده جمهوری اسلامی در عراق، در کنار استقبال چشمگیر آنان از مسعود بارزانی در سفرش در اواخر سال ۲۰۱۵ به ریاض، وجود چنین رویکردی را در میان کشورهای عربی مذکور قوت می­بخشد.

اتحادیه اروپا هم در مخالفت با انجام همه‌پرسی، بر اجتناب از «برداشتن گام‌های یکجانبه» تأکید کرده است.

ایالات متحده امریکا نیز در بازه­های زمانی مختلف موضع­گیری­های متفاوتی در این مورد داشته­ است. آنها که در گذشته موافق این همه‌‌‌‌‌‌‌‌پرسی و ایجاد یک کردستان مستقل بودند، در این چند روزه بارها از اقلیم کردستان خواسته­اند که همه‌پرسی را تا شکست کامل گروه تروریستی داعش به حال تعلیق در آورد. به عبارت دیگر ایالات متحده نگران است که برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در روند مبارزه با گروه داعش اخلال ایجاد کند. در همین راستا، ژنرال ماتیس در ملاقات با مسعود بارزانی از نامناسب‌بودن زمان این همه‌پرسی سخن گفت. برخی از تحلیلگران هم دلیل مخالفت امریکا را چیز دیگری می­دانند. آنها بر این باورند که امریکا معتقد است در فضای کنونی هرقدر در منطقه خاورمیانه بحران گسترش یابد، به‌نفع روس‌ها خواهد بود و از این روی آمریکا خواهان ایجاد و گسترش بحران جدیدی از رهگذر برگزاری همه­پرسی استقلال کردستان نیست. اما دلیل مخالفت آمریکا هر چه باشد واقعیت ماجرا این است که این کشور با اصل استقلال اقلیم کردستان مخالف نیست، اما در شرایط کنونی تحقق منافع خود را با استقلال کردستان هم سو نمی­بیند.

روسیه به عنوان یکی از قدرتهای فرامنطقه­ای موضعی متناقض و قابل تأمل اتخاذ کرده است. این بازیگر که به عنوان کشوری نزدیک به ایران و ترکیه انتظار می­رفت با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی و سیاسی منطقه رویکردی قاطع برای مخالفت با همه­پرسی اقلیم کردستان در پیش گیرد، به صورت ضمنی نیز موافقت خود را با برگزاری این همه پرسی اعلام کرده است. در سخنان مقامات مختلف این کشور در مورد همه­پرسی استقلال کردستان عراق نوعی همدلی دیده می‌شود. در یک مورد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه خبری رووداو همه‌پرسی را بیان آرمان‌ها و چشم‌اندازهای مردم کردستان و الگویی برای مردم دیگر دانست که باید براساس قوانین بین‌المللی محقق شود. البته وی در مصاحبه خود ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه مسأله کردستان از مرزهای کنونی عراق تجاوز کرده و در اوضاع برخی کشورهای همجوار تأثیر می‌گذارد، اربیل در زمان اتخاذ تصمیمات نهایی، نتایج سیاسی، ژئوسیاسی، دموگرافی و اقتصادی این اقدام را در نظر بگیرد. این رویکرد روسیه با فرضیه غیرقابل انکارِ "کاهش نفوذ آمریکا و افزایش شانس روسیه در منطقه از طریق تشکیل کردستان مستقل و تضعیف دولت مرکزی عراق" و با در نظر گرفتن فعالیت­های اخیر روسیه برای سرمیاه­گذاری در پروژه‌های انرژی اقلیم کردستان سنخیت بالایی دارد.

در بین تمامی کشورها و بازیگران بین­المللی، رژیم اسرائیل صریح‌ترین موافقت را با برگزاری همه­پرسی کردستان اعلام کرده است. به همین دلیل است که در تجمعات کُردهای حامی برگزاری همه­پرسی همواره پرچم اسرائیل نیز در کنار پرچم اقلیم کردستان عراق دیده شده است. این حمایت که همواره در سالیان گذشته وجود داشته است، چند روز قبل و در جریان سفر نتانیاهو به آرژانتین به اوج خود رسید. نخست‌وزیر اسرائیل در مراسم یادبود قربانیان دو حمله تروریستی به سفارت این رژیم و مرکز یهودیان آرژانتین "آمیا" در دهه 90، در کنار حمله شدید به ایران و برجام، به موضوع همه‌پرسی کردستان هم پرداخت و یک بار دیگر حمایت کشورش را از استقلال اقلیم کردستان و تشکیل «دولت کرد» در شمال عراق اعلام کرد. این موضع­گیریِ اسرائیل به راهبرد این رژیم در مورد اقلیت­های قومی و مذهبی خاورمیانه برمی­گردد. از ديدگاه رهبران اسرائيل، این اقليت­ها به منزله عقبه استراتژيک سياست­هاي اطلاعاتي و امنيتي این رژیم به شمار مي­روند. در همین راستا، يكي از پايه­هاي توانمندي شبكه­هاي اطلاعاتي و جاسوسي رژيم صهيونيستي، ارتباط و همكاري با اقليت­هاي قومي مذهبي در كشورهاي مختلف است، چرا که پراكندگي این اقليت­ها در سرزمين­هاي گوناگون بستري مناسب و عاملي تأثيرگذار برای این رژیم محسوب می­شود. رژیم اسرائیل درصدد است تا به بهانه دفاع از اقليتهای قومی و مذهبی، تأسيس اسرائيل را به عنوان كشوري براساس نژاد و مذهب به الگویی براي ايجاد كشورهاي مشابه كوچک تبدیل نماید. حمایت از اکراد عراقی هم برای تشکیل کشور جدید، در جهت حفظ حیات اسرائیل از طریق تقویت حضور خود در شمال عراق و نزديک شدن به مرزهاي ايران قابل توجیه است.

اما علی­رغم همه این مواضع مخالفِ داخلی و بین­المللی، دولت خودمختار کردستان عراق همچنان بر قطعیت برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه در موعد مقرر تأکید دارد. نتیجه این همه­پرسی با فرض برگزاری آن، از هم­اکنون مشخص است و آن موافقت حداکثری اکراد با خروج از چارچوب سرزمین عراق است. اما مرحله بعدی این فرایند هر چه باشد؛ چه موافقت دولت مرکزی عراق با استقلال اقلیم کرد و چه مخالفت با آن، امنیت، ثبات و آرامش منطقه خاورمیانه و به ویژه منطقه خلیج فارس بار دیگر با چالش بزرگی روبه­رو می­شود.

برگزاری این همه­پرسی با نتیجه­ای که برای آن قابل تصور است، فارغ از تحقق عملی آن، در وهله اول موجب شکل­گیری یک جو فکری در میان کردهای ساکن اقلیم کردستان عراق در مخالفت بیشتر با دولت مرکزی عراق و رشد و گسترش تمایلات استقلال طلبانه در میان اکراد و همچنین در میان سایر قومیت­های کشورهای منطقه خواهد شد. ایجاد این وضعیت را اگر همراه با ملاحظات دیگری مانند حمایت برخی از کشورها و گروهای فرامنطقه­ای مانند رژیم اسرائیل، امریکا و روسیه از موج جدایی­طلبی قومیت­های مذکور و همچنین موش­دوانی برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان بدانیم، باید در آینده­ای نه چندان دور منتظر ایجاد درگیری­های دیگری در منطقه باشیم که با توجه به حضور پدیده­های شومِ «تروریسم» و «افراط­گراییِ» در منطقه، ابعاد و مقیاسی به مراتب گسترده­تر از چالش­هایِ کنونی منطقه خواهد داشت.

اما چنانچه همه­پرسی مذکور برگزار گردد و در عرصه عملیاتی هم استقلال اقلیم کردستان از سرزمین عراق محقق شود، علاوه بر شرایطی که در سطور بالا ترسیم گردید، بحران­هایی در سطح ملی (عراق) و منطقه­ای بوجود خواهد آورد.

در سطح ملی، استقلال کردستان با توجه به شرایط موجود در عراق به ویژه نزاع دولت مرکزی با حکومت اقلیم کردستان بر سر کرکوک، اختلافات بین احزاب و اقوام در کرکوک و تهدید مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان بر توسل به زور و اسلحه برای حفظ کرکوک و اهمیت شدید این استان نفتی برای دولت مرکزی، فارغ از تجزیه عراق موجب تشدید شرایط بحرانی و بی­ثباتی در این کشور و بروز جنگ­های داخلیِ خونین بین دو طرف خواهد شد. با بروز این وضعیت در عراق باید در آینده­ای نزدیک منتظر جدایی­طلبی اهل سنت و همچنین شیعیان این کشور باشیم. از سوی دیگر، با توجه به تأکید اردوغان و دولت مرکزی عراق بر پاسخ نظامی این دو کشور در مقابل اقلیم کردستان و معطوف شدن تمرکز قوای دولت عراق به این مسئله، فضا برای نفس‌کشیدن مجدد داعش در عراق فراهم خواهد شد. مجموع این شرایط در نهایت می­تواند شروع یک دومینوی خطرناک باشد که کل منطقه را تحت تأثیر خود قرار دهد.

در سطح منطقه­ای، استقلال کردستان ابتدا به یک مدل تبدیل خواهد شد؛ مدلی برای جدایی­طلبی کردها، ترکمن­ها، عرب­ها، اهل تسنن، شیعیان و ... . از این رهگذر کشورهایی مانند سوریه، یمن، لبنان، اردن و حتی ترکیه، ایران و عربستان و ... دچار چالش خواهند شد. وجود جنگ داخلی در عراق و رشد مجدد داعش و افراط­گرایی در این کشور، ابعاد دیگر مثلث بحران جدید خاورمیانه را تشکیل خواهند داد که هر کدام هزینه­های گزافی را بر امنیت و ثبات منطقه تحمیل خواهند نمود. اما شاید بتوان گفت که بیشترین تهدید از رهگذر استقلال کردستان متوجه جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. با تحقق این امر، رژیم صهیونیستی با از میان برداشتن اردن، سوریه و عراق و از طریق اقلیم کردستان، به همسایگی ایران خواهد آمد. دلیل حمایت رژیم صهیونیستی از همه پرسی استقلال هم به همین امر یعنی حضور و نزدیکی به مرزهای ایران برمی­گردد. مجموع این شرایط موجب خواهد شد خاورمیانه‌ای که در شرایط کنونی به انواع عوامل بی­ثبات­کننده دچار است، به بحران‌های عمیق‌تری مبتلا شود که خواب آرام را حداقل برای دهه­ها از آن دور خواهد کرد.

بدون شک و با توجه به اهمیت منطقه خاورمیانه در معادلات بین­المللی از یک سو و همچنین پیوستگی سطوح مختلف جامعه بین­الملل از سوی دیگر، وجود اینچنین بحران عمیقی در خاورمیانه باید به معنای ایجاد و تشدید بحران در کلیت نظام بین­الملل تعبیر شود. از این رو، راهکارهای بازدارنده­ی پیدایش بحران مذکور و باید و نبایدهای مهم مربوط به این مسئله، خود علامت سؤال مهمی است که پاسخ تحلیلگران و صاحبنظران این حوزه را می­طلبد.


کارشناس ارشد روابط بین­ الملل از دانشگاه بین­ المللی امام خمینی (ره) قزوین

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار