کد خبر: 872830
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
شيوه جديد تعيين نرخ سكه
يك كارشناس ارشد بازار سرمايه با تشريح جزئيات شيوه جديد تعيين نرخ سكه گفت: گواهي سپرده، مرجع تعيين قيمت سكه مي‌شود.
محسن ايزدي در گفت‌وگو با مهر گفت: در اكثر كشورهاي جهان، طلا نه تنها به عنوان كالايي زينتي، بلكه به عنوان كالاي سرمايه‌گذاري نيز داد و ستد مي‌شود، در حالي كه ايران نيز از اين قضيه مستثني نبوده و علاوه بر آنكه طلا به صورت شمش و مواد اوليه استفاده مي‌شود، به دليل نقدشوندگي بالا، داد و ستد آن به صورت سكه بهار آزادي نيز از رونق قابل توجهي برخوردار است. بر همين اساس، اين امر ضرورت استفاده از ابزارهاي مختلف براي تعيين قيمت اين كالاي ارزشمند و پيش‌بيني روند آتي آن را پررنگ‌تر مي‌كند.
 
اين كارشناس ارشد بازار سرمايه افزود: در اين راستا در ميان ابزارهاي مختلف حوزه مالي كه قدرت پيش‌بيني و برآورد قيمت را به ويژه براي آينده در اختيار سرمايه‌گذاران مي‌گذارد، استفاده از گواهي سپرده سكه طلاست كه مدتي است معاملات خود را در بورس آغاز كرده و توانسته پيش از معاملات در ساير بازارها و ديگر ابزارهاي مالي موجود، در تعيين قيمت نقش‌آفرين باشد، به نحوي كه طي روزهاي گذشته، مشاهده شده كه گواهي سپرده سكه طلا پيش از اعلام نرخ سكه نقدي توسط اتحاديه رسمي طلا و جواهر و همچنين قبل از آغاز معاملات آتي سكه در بورس كالا، برآوردي از قيمت را به سرمايه‌گذاران ارائه داده است.
  
مزاياي صندوق‌هاي طلا
وي در خصوص تعيين قيمت سكه با معامله گواهي سپرده تصريح كرد: استفاده از صندوق‌هاي طلا كه پرتفويي متشكل از گواهي‌هاي سپرده سكه طلا دارند، باعث ايجاد شفافيت بيشتر در معاملات و كشف قيمت عادلانه‌تر براي طلا مي‌شود، از طرفي اين صندوق‌ها مزايايي نسبت به معاملات شخصي دارند، استفاده از تحليلگران خبره و باتجربه، كاهش ريسك از طريق ايجاد تنوع در سرمايه‌گذاري در قراردادهاي آتي، سكه نقدي و ساير فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري از جمله اين مزايا هستند.
ايزدي در بيان ساير ويژگي‌هاي صندوق‌هاي پشتوانه طلا گفت: نقدشوندگي بيشتر واحدهاي صندوق نيز از ديگر مزيت‌هاي صندوق‌هاي طلاست تا برمبناي آن، خريداران در هر زمان كه تمايل دارند بتوانند نسبت به نقد كردن آن اقدام كنند، ضمن اينكه هزينه معاملاتي پايين‌تر براي سرمايه‌گذاران و امكان انباشت ثروت معامله‌گران خرد و سرمايه‌گذاري در دارايي‌هايي با ارزش بيشتر نيز ديگر ويژگي آنها به شمار مي‌رود.
وي معتقد است با رشد حجم معاملات صندوق‌هاي طلا در بازار و استقبال معامله‌گران از اين صندوق‌ها، اين بازار به كمك گواهي‌هاي سپرده سكه طلا مي‌تواند به عنوان مرجع قيمت‌گذاري شناخته شود.
 
گواهي سپرده؛ مرجع قيمت سكه
وي در پاسخ به اينكه آيا اين بازار مي‌تواند به سردمدار و مبنايي براي تعيين قيمت سكه در بازار تبديل شود، اظهار داشت: هر چه استقبال از اين بازار بيشتر شود، حجم معاملات بالاتر رفته و قيمت كشف شده در اين بازارها به ارزش ذاتي نزديك‌تر مي‌شود؛ از طرفي افزايش تعداد صندوق‌هاي طلا باعث گردش بيشتر معاملات در اين بازار شده و همين امر، نقدينگي را هم در بازار معاملات صندوق و هم در بازارهاي دارايي‌هاي پايه افزايش مي‌دهد.
اين كارشناس بازار سرمايه افزود: سرمايه‌گذاري بيشتر اين صندوق‌ها در بازار آتي و سكه نقدي، توجه بيشتر فعالان اين بازارها به اين صندوق‌ها را به دنبال خواهد داشت و اگر قيمت‌هاي كشف شده در اين بازار به ارزش ذاتي طلا نزديك‌تر باشد، اطمينان به اين بازار افزايش مي‌يابد و سرمايه‌هاي بيشتري به سمت اين بازارها سرازير خواهد شد و به تبع آن شاهد بازاري پويا به عنوان مرجع قيمت‌گذاري معاملات طلا خواهيم بود.
 
پيشي گرفتن بازدهي صندوق طلا از شاخص بورس
ايزدي در تحليل پيشي گرفتن صندوق سرمايه‌گذاري به پشتوانه سكه طلا از سكه نقدي و همينطور شاخص كل بورس از نظر ميزان بازدهي، اظهار داشت: در صندوق‌هاي طلا علاوه بر سرمايه‌گذاري در بازارهاي نقدي و گواهي سپرده سكه طلا، مي‌توان در بازارهاي آتي سكه نيز سرمايه‌گذاري كرد. با توجه به وجود اهرم در اين بازارها، مقدار سود و زيان اين معاملات از سرمايه‌گذاري در بازارهاي نقدي بيشتر خواهد بود.
 
وي افزود: از طرفي در چند هفته گذشته وضعيت اقتصادي امريكا و كاهش ارزش دلار در بازارها و همچنين تنش‌هاي رخ داده بين امريكا و كره‌شمالي، باعث شد بسياري از سرمايه‌گذاران به بازارهاي طلا به عنوان بازاري امن براي سرمايه‌گذاري روي آورند و قيمت طلا در بازارهاي جهاني رشد كند. افزون بر اين، رشد ارزش دلار در بازارهاي داخلي نيز بر افزايش ارزش طلا تأثيرگذار بود، بنابراين با موقعيت خريد در اين بازار سود قابل توجهي حاصل مي‌شد.
ايزدي در ادامه عنوان كرد: همچنين فرقي كه اين بازار با بازار نقدي دارد، در اخذ موقعيت فروش است كه ساير بازارهاي ما از اين امكان محروم هستند كه با توجه به اين شرايط انتظار بازدهي بالاتر در اين بازار دور از انتظار نيست.
اين كارشناس بازار سرمايه به بازدهي مناسب با ريسك پايين صندوق سرمايه‌گذاري به پشتوانه طلا اشاره كرد و گفت: سرمايه‌گذاراني كه تمايل به معامله در بازار طلا را داشته، اما آشنايي كافي با معاملات نقدي بازار طلا ندارند يا تمايلي به درگير شدن با ريسك بالاي معاملات آتي را نداشته باشند، مي‌توانند به اين صندوق‌ها مراجعه كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار