کد خبر: 872791
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان كه به منظور شركت در اجلاس سالانه سازمان ملل در نيويورك به سر مي‌برد...
حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان كه به منظور شركت در اجلاس سالانه سازمان ملل در نيويورك به سر مي‌برد، در ديدارهاي مختلف با سران كشورها بر لزوم‌ تلاش براي اجراي برجام از سوي طرفين، قطع نسل‌كشي در ميانمار، هشدار در مورد رفراندوم جدايي كردستان از عراق و مبارزه با تروريسم در جهان گفت‌و‌گو كرد.
  
هرگونه تغيير مرزهاي منطقه بسيار خطرناك است
حسن روحاني روز دوشنبه در ديدار «آنتونيو گوترش» دبير كل سازمان ملل ضمن اعلام آمادگي ايران براي تقويت همكاري خود با اين سازمان جهت حل و فصل مشكلات منطقه‌اي تأكيد كرد: برجام مي‌تواند الگوي خوبي براي صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئوليت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و دبير كل سازمان ملل در حمايت و تقويت برجام به ويژه در برابر آنهايي كه خلاف تعهدات گام بر مي‌دارند، بسيار بااهميت است. روحاني همچنين همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمايت قاطع و حفاظت از قانون اساسي و تماميت ارضي عراق فرا خواند و گفت: بحث همه‌پرسي در اقليم كردستان عراق و هرگونه حركت در جهت تغيير مرز و جغرافياي كشورهاي منطقه بسيار خطرناك است. دبير كل سازمان ملل متحد نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از ديدار و گفت وگو با رئيس‌جمهوري اسلامي ايران، به ضرورت اجراي كامل و دقيق برجام از سوي همه طرف‌ها اشاره كرد و گفت: حقيقت اين است كه جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود در قبال برجام عمل كرده است. برجام گام مهمي در تقويت صلح است و معتقدم همه بايد از آن حفاظت كنند. آنتونيو گوترش با اشاره به شرايط كنوني سوريه و يمن اظهارداشت: سازمان ملل خواهان همكاري بسيار نزديك با ايران براي حل و فصل سياسي مشكلات در كشورهاست.
دبير كل سازمان ملل متحد ضمن حمايت قاطع از قانون اساسي و تماميت ارضي عراق، گفت: ما معتقديم حل مشكلات كنوني در سوريه و عراق در گرو پيگيري راه‌حل‌هاي سياسي و مذاكره همه طرف‌هاست، همانند آنچه اكنون با مشاركت ايران، روسيه و تركيه در آستانه و از سوي سازمان ملل در ژنو در جريان است. هر گونه تجزيه عراق يا سوريه نفعي براي ثبات منطقه ندارد و ما آماده همكاري با ايران در تقويت پايه‌هاي صلح و امنيت در منطقه هستيم.
  
رفتارهاي امريكا در مورد برجام نگران‌كننده است
حسن روحاني رئيس‌جمهور در ديدار با رئيس‌جمهور فرانسه با بيان اينكه نبايد اجازه داد دستاوردهاي برجام تضعيف شود، اظهارداشت: برجام حاوي اين پيام بود كه مسائل پيچيده بين‌المللي را مي‌توان از طريق گفت وگو ‏و در چارچوب رويكرد برد – برد حل و فصل كرد و هر آسيبي به آن مي‌تواند انتقال‌دهنده اين پيام خطرناك به جهان باشد كه ديپلماسي قادر به رفع ‏مشكلات نيست. ‏
 
رئيس‌جمهور رفتارهاي دولت فعلي امريكا در ارتباط با برجام را براي جامعه جهاني نگران‌كننده برشمرد و تأكيد كرد: تنها نهادي كه بايد بر برجام نظارت كند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است كه تاكنون هفت بار صراحتاً بر پايبندي ايران بر اين توافق تأكيد كرده است و نبايد برخي‌ توافق روشني همانند برجام را به مسائل ديگر مشروط كنند. روحاني به موضوع عراق و اهميت حمايت قاطع جامعه جهاني و از جمله فرانسه از قانون اساسي و تماميت ارضي اين كشور اشاره كرد و افزود: بحث همه‌پرسي در اقليم كردستان عراق و هرگونه حركت در جهت تغيير مرز و جغرافياي كشورهاي منطقه بسيار خطرناك است و مي‌تواند درگيري‌هاي درازمدت در اين منطقه ايجاد كند كه به نفع هيچ كشوري نخواهد بود. امانوئل مكرون رئيس‌جمهور فرانسه در اين ديدار گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبي براي گسترش همكاري‌هاي مشترك ايجاد كرده و پاريس به برجام متعهد است و از آن حمايت مي‌كند. وي تأكيد كرد: فرانسه خواستار اجراي كامل برجام است و هر گونه مذاكره مجدد درباره آن را بي‌معنا مي‌داند.
  
اتحاديه اروپا تلاش برای اجراي برجام را افزايش دهد
حسن روحاني رئيس‌جمهور در ديدار رئيس‌جمهور اتريش، گفت: در دوره پسابرجام، فرصت و فضاي مناسبي براي تحكيم هر چه بيشتر روابط با همه كشورهاي اروپايي به‌وجود آمده است. روحاني به نقش برجام در توسعه همكاري‌هاي مشترك اشاره و تصريح كرد: اجراي كامل توافق برجام به نفع اتحاديه اروپا و منطقه است، لذا ضرورت دارد اتحاديه اروپا تلاش‌ها و نقش‌آفريني خود را در اين زمينه همسو با منافع خود و شركت‌هاي اروپايي افزايش دهد.
رئيس‌جمهور هرگونه تغيير در مرزهاي جغرافيايي كشورهاي منطقه را خطرناك خواند و گفت: نگراني جديد، طرح همه‌پرسي استقلال اقليم كردستان عراق است كه مي‌تواند يك تنش و درگيري جديد و بسيار خطرناك ايجاد كند. «آلكساندر فان در بلن» رئيس‌جمهور اتريش نيز در اين ديدار خواهان گسترش و تعميق همكاري‌هاي تهران و وين در همه عرصه‌ها شد و گفت: ما علاقه‌مند به روابط خوب و سرمايه‌گذاري مستقيم در ايران هستيم. وي به آمارهاي اميدوار‌كننده در ارتباط با اقتصاد ايران در عرصه جهاني اشاره كرد و افزود: اين آمارها بسيار اميدواركننده است و شركت‌هاي اروپايي و اتريشي را بيش از پيش براي مشاركت در بازار ايران تشويق مي‌كند.
  
ضرورت فشار بر دولت ميانمار براي توقف نسل‌كشي
حسن روحاني در ديدار «استفان لوون» نخست‌وزير سوئد وضعيت غمبار مسلمانان ميانمار را نيز تكان‌دهنده خواند و اظهارداشت: شرايط سختي براي مسلمانان ميانمار پيش آمده و 400 هزار بي‌گناه آواره شده‌اند. فشار بر دولت ميانمار براي توقف نسل‌كشي و اعمال خشونت عليه مسلمانان يك اقدام ضروري است و بي‌ترديد نقش اتحاديه اروپا براي توقف فشارهاي غيرانساني بر مسلمانان ميانماري و كمك به آوارگان حائز اهميت است.
نخست وزير سوئد نيز در اين ديدار با بيان اينكه «برجام نبايد تضعيف شود»، بر ضرورت اجراي كامل برجام و لغو محدوديت‌ها براي تجارت با ايران تأكيد كرد و گفت: ما خرسنديم كه ايران طبق گزارش‌هاي آژانس به تمامي تعهداتش در قبال برجام عمل كرده و همه طرف‌ها نيز بايد به انجام تعهداتشان پايبند باشند. وي همچنين وضعيت مسلمانان ميانمار را يك تراژدي خواند و افزود: سوئد به عنوان يك كشور مستقل هر كمكي كه بتواند در اين زمينه انجام خواهد داد و در همين ارتباط ما در شوراي امنيت سازمان ملل متحد موضوع را مطرح كرديم و به تلاش‌هاي خود براي پايان دادن به اين تراژدي ادامه مي‌دهيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار