کد خبر: 872670
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
رئیس دانشگاه تبریز:
رئیس دانشگاه تبریز گفت: انتخاب27 شهریور و روز وفات استاد شهریار به عنوان روز ادب فارسی با توجه به شخصیت، جامعیت شعری و اشتهار او و نیز سابقه شعر و ادب در آذربایجان و تاثیر آن در ایران بهترین انتخاب است و کمتر خطه‌ای را می‌توان یافت که در شعر این قدر درخشان باشد.
محمدرضا پورمحمدی  در سومین جشنواره بین‌المللی نشان فرهنگی شهریار در دانشگاه تبریز، ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان و تقدیر از عوامل اجرایی این همایش اظهار داشت: در این همایش بین‌المللی شرکت‌کنندگانی از کشورهای خارجی از جمله گرجستان، ترکیه و آذربایجان و رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف به ویژه از کشورهای منطقه است، که این امر اهمیت همایش و شخصیت بی‌نظیر شهریار در جهان را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه این همایش بین‌المللی بیشتر به منظور ارج نهادن به مقام شهریار، گرامیداشت سالگرد رحلت شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی و ترویج شهریار پژوهی در قفقاز و آناتولی برگزار می‌شود، یادآور شد:  انتخاب27 شهریور و روز وفات استاد شهریار به عنوان روز ادب فارسی با توجه به شخصیت، جامعیت شعری و اشتهار او و نیز سابقه شعر و ادب در آذربایجان و تاثیر آن در ایران بهترین انتخاب است.کمتر خطه‌ای را می‌توان یافت که در شعر این قدر درخشان باشد، نمونه بارز این امر را می‌توان به وجود شعرا و ادبای چون شمس، شهریار، قطران، خاقانی، شیخ محمود شبستری، پروین اعتصامی و ...  اشاره نمود که خدمت بزرگی برای رشد و توسعه فرهنگ، علم، ادب و هنر کرده باشند.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه شهریار سمبل فرهنگ و ادب ایران است، تصریح کرد: این سرزمین علاوه بر حوزه فرهنگ و شعر در حوزه‌های مختلف، شهر علامه‌ها، سرداران شهید، ایثاران و دیگر بزرگان بوده است و در تاریخ کشورمان در تمامی حوزه‌ها به نوعی سرآمد بوده است.

وی، در خاتمه یادآور شد: برگزاری چنین همایش‌هایی فرصت مناسبی برای معرفی تمدن و فرهنگ در مناطق قفقاز، آناتولی و آسیای میانه است همچنین ما می‌توانیم علاوه بر شناخت اساتید ملی و بین‌المللی در حوزه شهریار شناسی، به تعامل با آنها بپردازیم ضمن آنکه در سال گذشته نیز با افتخار پنج کنفرانس ملی و بین‌المللی در حوزه شهریار شناسی برگزار کرده است.

** شهریار شاعری از جنس مردم بود
علی اصغر شعردوست از دیگر سخنرانان این مراسم بود، که ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره نشان فرهنگی شهریار گفت: بسیار خرسندیم که این جشنواره با سابقه کم خود، توانسته است بسیار قوی و فراملی کار کرده و ریشه‌دار شود و در آینده ثمرات و برکات آن بیشتر نمایان‌تر خواهد شد.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود، در خصوص نامگذاری 27 شهریور، سالروز وفات استاد شهریار به نام روز شعر و ادب فارسی و برخی مخالفت‌ها افزود: از 17 سالی که از این نامگذاری می‌گذرد متاسفانه شاهد بسیاری از مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها هستیم و برخی از این مخالف‌ها تا حد ملغی کردن آن پیش می‌رفت که باید در این مورد حساس باشیم.

شعردوست یادآور شد: استاد شهریار حافظ فرهنگ و اعتقادات مردم کشورمان بوده و شاعری است که از جنس مردم است، با شادی مردم، شادمان شده و با غم آنها گریسته است پس شاعری مردمی بوده و محبوبیت وی در دل و جان مردم ریشه دوانده است.

یار دیرین و شاگرد قدیمی شهریار در سخنان پایانی خود اضافه کرد: شهریار شاعری قدسی بوده و شعر و جایگاهش نامیراست، پس با تمام تنگ نظری‌های برخی ، شعر شهریار ماندگار است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر