کد خبر: 872395
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
‌عمليات نيروهاي دولتي و متحدانش براي پيشروي در مناطق شرقي سوريه به ويژه در شهر مهم ديرالزور با سرعت قابل توجهي ادامه دارد.
‌عمليات نيروهاي دولتي و متحدانش براي پيشروي در مناطق شرقي سوريه به ويژه در شهر مهم ديرالزور با سرعت قابل توجهي ادامه دارد. نيروهاي متحد روز گذشته موفق شدند منطقه‌اي كليدي را در اين شهر به دست بگيرند تا نه‌تنها به حضور داعش در اين شهر پايان داده باشند بلكه ضربه سنگيني بر رؤياي امريكا جهت ايجاد منطقه حائل در مرز سوريه و عراق وارد آورند.
 
وزارت دفاع سوريه روز گذشته اعلام كرد ارتش اين كشور و متحدانش بر روستاي «الجفره» در شمال فرودگاه نظامي «ديرالزور» مسلط شدند. در ادامه بيانيه وزارت دفاع سوريه آمده است: يگان‌هايي از نيروهاي مسلح ما كه با همكاري نيروهاي متحد به تعقيب عناصر گروهك تروريستي داعش در ديرالزور پرداختند موفق به بازپس‌گيري الجفره در شمال فرودگاه ديرالزور شدند و اطراف اين فرودگاه به صورت كامل امن شد.  با اين پيشروي‌ها علناً تمامي راه‌ها به سوي شبه‌نظاميان داعش بسته شده است به جز سمت شرقي كه رود فرات قرار دارد. ديرالزور مهم‌ترين شهر در بال شرق سوريه محسوب مي‌شود. داستان نبرد بر سر اين شهر در طول شش سال گذشته يكي از تاريك‌ترين و البته حماسي‌ترين فصل‌هاي جنگ‌هاي سوريه است. به رغم اينكه اكثر مناطق استان و شهر ديرالزور كامل به دست گروه‌هاي مسلح افتاد اما بخش‌هايي از شهر به همراه يك مركز نظامي مقاومت كرده و به رغم اينكه كامل در محاصره قرار داشتند، تسليم نشدند. ارتش سوريه از طريق پرتاب هوايي مايحتاج اوليه مدافعان و غيرنظاميان را فراهم مي‌آورد. پس از پايان نبرد حلب و نيروهاي دولتي و متحدانش تمركز خود را معطوف به آزادسازي ديرالزور كردند و موفق شدند پس از چندين هفته عمليات فشرده به هدف خود دست پيدا كنند.
 
گام نهايي در شرق
فرمانده اتاق عمليات نيروهاي همپيمان سوريه از آغاز عمليات «والفجر ۳» جهت آزادسازي منطقه شمال شاره الوعر و منطقه وادي الرطيمه و الغزلانيه در همجواري مرزهاي سوريه با عراق خبر داد. در اين بيانيه امده است: «به لطف تلاش‌هاي ارتش سوريه، نيروهاي ايران، حزب‌الله لبنان، حيدريون، فاطميون، زينبيون و نيروهاي مردمي سوريه و با كمك ارتش روسيه عمليات والفجر ۳ با آزادسازي منطقه شمال شاره الوعر، منطقه وادي الرطيمه، الغزلانيه در مجاورت مرزهاي سوريه و عراق تا ايستگاه دوم آغاز شده و تا زمان رسيدن به منطقه مرزي البوكمال ادامه خواهد داشت تا اين منطقه وسيع و استراتژيك از لوث عناصر داعش پاكسازي شود.» شهر‌هاي ديرالزور، الميادين و البوكمال آخرين شهرهايي هستند كه در شرق سوريه در كنترل داعش قرار دارند. اين مناطق به دليل داشتن منابع نفتي از اهميت زيادي برخوردارند.
 
امريكا قصد داشت زودتر از نيروهاي مقاومت به اين مناطق مسلط شود تا بدين طريق بتواند هم بر منابع طبيعي سوريه مسلط شود هم مانع از اتصال مرزي اين كشور با عراق شود. هدف اصلي امريكا از اين اقدام جلوگيري از اتصال زميني محور مقاومت در يك گستره جغرافيايي بزرگ است كه از شرق ايران شروع مي‌شود و تا سواحل مديترانه ادامه پيدا مي‌كند. اما با پيشروي‌هاي اخير نيروهاي مقاومت در مرز عراق و سوريه برنامه امريكا علناً با بن‌بست مواجه شده است و اين نيروهاي مقاومت هستند كه روي نوار پيروزي قرار دارند.  رقابت امريكا و نيروهاي دولتي سوريه و متحدانشان همزمان با نزديك شدن به مراحل پاياني داعش وارد مرحله حساسي مي‌شود. طي دو روز گذشته اخبار و مواضع ضد و نقيضي درباره حمله به مواضع نيروهاي تحت حمايت امريكا در ديرالزور منتشر شده است. اولين بار رسانه‌هاي نزديك به كردهاي سوريه گزارش دادند جنگنده‌هاي روسيه و سوريه مواضع آنها را در ديرالزور هدف قرار داده‌اند. اين اتهام ابتدا از سوي روسيه و سوريه تكذيب شد اما وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) مدعي شد  جنگنده‌هاي روسيه مكاني را مورد هدف قرار دادند كه مي‌دانستند نيروهاي دموكراتيك سوريه و مشاوران ائتلاف در آن حضور دارند.  پنتاگون  ادعا كرد كه جنگنده‌هاي روسي به رغم اينكه از وجود نيروهاي دموكراتيك سوريه تحت حمايت امريكا و مشاوران ائتلاف در اين منطقه آگاه بودند، شرق رود فرات در نزديكي ديرالزور را هدف قرار دادند. نيروهاي دموكراتيك سوريه از شبه‌نظاميان كردي و عربي تشكيل شده و به عنوان نيروي زميني امريكا در مناطق شمال شرقي سوريه عمل مي‌كنند. در مقابل وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد نيروهايش پيش از اين محدوده عمليات‌هاي نظامي‌شان در ديرالزور را به طرف امريكايي ابلاغ كرده بودند و طي روزهاي اخير هيچ‌گونه درگيري ميان داعش و ديگر طرف‌ها در شرق رودخانه فرات مشاهده نشده است. در ادامه اين بيانيه آمده است، نمايندگان ائتلاف ضد‌داعش خودشان مي‌دانند كه مشاوران نظامي‌شان چگونه بدون درگيري وارد پايگاه‌هاي داعش شده‌اند.
 
پاي ايتاليايي‌ها هم به كاخ اسد باز شد
رئيس‌جمهوري سوريه با هيئت پارلماني ايتاليا كه به دمشق سفر كرده‌، ديدار كرد. اسد در ديدار با اعضاي اين هيئت گفت: برخي دولت‌هاي غربي همچنان از گروه‌هاي تروريستي در سوريه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم حمايت مي‌كنند كه اين امر به‌‌رغم مشكلات اين كشورها به دليل حملات تروريسم عليه ملت‌هايشان است. وي خاطرنشان كرد: سفرهاي هيئت‌هاي اروپايي به سوريه و مطلع شدن از واقعيات كشور مي‌تواند نقش مهمي را در تغيير افكار عمومي غرب در قبال رخدادهاي سوريه داشته باشد. وي افزود: افكار عمومي در غرب دروغ بودن رويكردهاي مطرح شده توسط رسانه‌هاي غربي را درك كرده‌اند و اين رويكرد رسانه‌هاي غربي به نفع سياست‌هاي دولت‌ها و نه به نفع منافع ملت‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار