کد خبر: 872205
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
يك كارشناس صنعت قطعه‌سازي:
يك كارشناس صنعت قطعه‌سازي با بيان اينكه اوضاع عقب‌افتادگي طلب قطعه‌سازان از خودروسازان حتي از زمان تحريم‌ها نيز بدتر شده است، گفت: منابع مالي خودروسازان در خريد خودروهاي خارجي بلوكه شده و فقط برخي قطعه‌سازان پرنفوذ به موقع به پولشان مي‌رسند.
يك كارشناس صنعت قطعه‌سازي با بيان اينكه اوضاع عقب‌افتادگي طلب قطعه‌سازان از خودروسازان حتي از زمان تحريم‌ها نيز بدتر شده است، گفت: منابع مالي خودروسازان در خريد خودروهاي خارجي بلوكه شده و فقط برخي قطعه‌سازان پرنفوذ به موقع به پولشان مي‌رسند.
غلامرضا آباد در گفت‌‌و‌گو با فارس با بيان اينكه موضوع طلب قطعه‌سازان از خودروسازان هم‌اكنون در بدترين شرايط طي 15 سال اخير قرار دارد، اظهار داشت: طلب قطعه‌سازان معمولاً در مدت شش تا هشت ماه پرداخت مي‌شود كه باعث وارد شدن فشار زيادي به سازندگان قطعه شده است.
وي تصريح كرد: ‌خودروسازان قبلاً مي‌گفتند كه مثلاً يك ماه ديگر طلب قطعه‌سازان را پرداخت مي‌كنند، اما حالا حتي همين حرف را نيز نمي‌زنند و نمي‌گويند كه چه زماني قصد پرداخت پول قطعه‌سازان را دارند، انگار پولي وجود ندارد.
آباد با بيان اينكه قطعه‌سازان با بي‌پولي روبه‌رو هستند، گفت: اين شرايط تاكنون بي‌سابقه بوده و اوضاع حتي از زمان تحريم‌ها نيز بدتر شده است.
 
 لابي برخي قطعه‌سازان و رعايت نكردن عدالت در پرداخت بدهي خودروسازان
به گفته آباد، در شرايطي كه ميزان توليد خودرو در كشور افزايش يافته، برخي قطعه‌سازان از طريق لابي، پولشان را به موقع تحويل مي‌گيرند، ولي عامه قطعه‌سازان در دريافت طلب خود با مشكل روبه‌رو هستند و در واقع، عدالت در پرداخت‌ها رعايت نمي‌شود و با يك چشم به همه سازنده‌ها نگاه نمي‌كنند.
وي با تأكيد بر لزوم ايجاد تغيير در مديريت شركت‌هاي خودروساز و زيرمجموعه‌هاي آنها، گفت: اميدواريم وزير‌صنعت اقدام مؤثري در اين زمينه انجام دهد تا هرچه زودتر مشكل قطعه‌سازان برطرف شود.
 
وي اظهار داشت: در انتخاب مديران شركت‌هاي خودروساز بايد شايسته‌سالاري مد‌نظر قرار گيرد و افراد داراي حسن سابقه از بدنه صنعت خودروسازي براي مديريت اين بخش‌ها انتخاب شوند.
خودروسازان، مونتاژكار خودروهاي چيني و فرانسوي شده‌اند
وي با بيان اينكه در حال حاضر خودروسازان بسياري از خودروها را به صورت CBU يا CKD وارد و عرضه مي‌كنند، گفت: فروش اين نوع خودروها سود بيشتري براي خودروسازان دارد و عملاً مونتاژكار خودروهاي چيني و فرانسوي شده‌ايم.
اين كارشناس صنعت قطعه‌سازي توضيح داد:‌ فروش خودروهاي خارجي سود بالاتري براي خودروسازان ايجاد مي‌كند، اما براي واردات اين خودروها بايد گشايش اسناد اعتباري انجام شود و پول اين خودروها به صورت نقدي پرداخت شود كه اين مسئله باعث شده منابع مالي خودروسازان در خريد خودروهاي خارجي بلوكه شود.
 
وي با اشاره به اينكه وضعيت پرداخت طلب قطعه‌سازان از سوي ايران‌‌ خودرو بهتر از سايپا است، ادامه داد:‌ گردش مالي خودروسازان زمان‌بر شده ولي سود بيشتري كسب مي‌كنند.
وي تصريح كرد: ‌قطعه‌سازاني كه اهل لابي و فشار هستند، پولشان را چند وقته تحويل مي‌گيرند، ولي بقيه قطعه‌سازان با مشكل روبه‌رو هستند و اين در شرايطي است كه مثلاً بدهي بانكي يك قطعه‌ساز به سيستم بانكي به 22 ميليارد تومان رسيده و در عين حال 8 ميليارد تومان از خودروسازان طلب دارد، حتي اگر همه طلب اين قطعه‌ساز نيز پرداخت شود باز هم ورشكسته خواهد بود.
آباد ادامه داد:‌ قطعه‌سازان مجبور به پرداخت سودهاي بانكي بالايي براي تسهيلات دريافتي خود هستند و اين در شرايطي است كه خودروسازان حاضر به پرداخت طلب قطعه‌سازان در مدت مناسب نيستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار