کد خبر: 872066
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
گفت وگو«جوان» شهین جوانی بامعاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در باره کودکان کار
کودکان کارتهدیدی جدی برای اجتماع و آسیبی جدی در آینده برای خانواده خود هستند چرا که از حق سواد به عنوان یکی از حقوق اجتماعی بنا بدلایل متعدد برخوردار نشده اند...

سعید عرفان منش

کودکان کارتهدیدی جدی برای اجتماع و آسیبی جدی در آینده برای خانواده خود هستند چرا که از حق سواد به عنوان یکی از حقوق اجتماعی بنا بدلایل متعدد برخوردار نشده انداین کودکان بازمانده از تحصیل هنوز نتوانسته اند لذت دنیای مدرسه، کلاس و هم کلاسی، معلم و بوی خوش کتاب، درس و نوشت افزاروفرم  لباس یک شکل مدرسه را درک کنند وطبق آمار بیشترین زندانیان و بزهکاران ازهمین طیف بوده اند وبر مسئولین ذی ربط وحکومت لازم است که این معظل حال وفاجع آینده را ازهمین ابتدا مدیریت وکنترل نمایند

آنها همه جا هستند و ما آنها را یا با دسته های گل،  بسته جوراب ویا چلسمه  خوردنی و یا در حال جمع آوری مقوا وپلاستیک بازیافتی کنار خیابان در دنیای پیشرفت  علم و تحصیل می بینیم.

وقتی نزدیکش می شوم بخیال اینکه آمده ام گل بخرم خوشحال می شود ودسته گلهای غنچه ایی زیباوالوان « رُز» رابه طرفم دراز می کند وقتی بهش می گویم می خواهم با تو مصاحبه کنم بهتان زده می گوید" چی چی " کلمه مصاحبه را برایش توضیح می دهم اوآهسته  آهسته خودش را جمع می کند وکفش مندرس سورخ شده اش را زیر پایش مخفی می کند.

اسمش علی است ؛یکی از هزاران کودکی که با داشتن 10سال سن برای تامین معیشت خود وخانواده اش بر سر چهارراهی کمی دورتر از خیابانهای مرکزی شهر در حال فروش گل بود در پاسخ به سئوالم که به مدرسه می روی یا نه ؟ گفت: نه هیچ وقت من و دو برادر و سه خواهرم مدرسه را ندیده ایم چون هر روز باید از صبح تا شب همگی کار کنیم.

از او می پرسم چرا نمی روی در خیابان های مرکز شهرکار کنی که بیشتر پول در آوری؟ بریده بریده می گوید آخه اونجا ما موران شهرداری گیرمی دهند ونمی گذارند کاسبی کنم ،اگر بروم لوازمم را می گیرند ودیگر پس نمی دهند ، یکی دو بار رفتم وهمین بلا به سرم اومده.

این کودک معصوم با آه می گوید خیلی دوست دارم به مدرسه بروم ولی پدرم هم فلج است وهم معتاد و من و دیگر خواهر وبرادرانم و مادرم باید خرج زندگی را تامین کنیم از این رو نمی توانیم به مدرسه برویم ما مدرسه نرفته بعضی شبها غذا برای خوردن هم نداریم و نمی توانیم لباس نو وکفش بخریم پس چگونه مدرسه برویم.

علی کوچولو افزود: من گاهی اوقات که کمی بیکار می شوم تکه روزنامه ایی پیدا می کنم وعکسهای آنرا می بینم وبعضی از کلماتش را چسته گریخته یاد گرفته ام را می خوانم ولی آرزو دارم من هم مثل بچه  دیگربه مدرسه می رفتم  تابتوانم کتاب بخوانم.

از حرف او بغضم را فرو می دهم که خدایا او می خواهد که با سواد شود ولی غیرت مردانه اش برای تامین معاش زندگی این فرصت را به او نمیدهد که خود رابیابد وچشمهایش را به سواد بیناکند و همچون هم سن و سالهای خود طعم شیرین با سواد بودن را بچشد.

علی نمی داند که در این سن چگونه چشمان بینایش را بر روی دنیای واقعی  به خاطر کسب درآمد بسته است و از نعمت واجب و لازم سواد بی بهره ماند ه ودر این دنیای بی در و پیکر،فردا که بزرگ شد چه به سرش می آید وآیا او می تواند فرد مفیدی برای اجتماع باشد یادر زمره افراد بزه قرار می گیرد.

با توجه به اینکه بازماندگی از تحصیل مانند دیگر آسیبهای اجتماعی، ناشی از علل و دلایل مختلف است که در نهایت به بازتولید آسیبهای دیگری منجر می شود.

به سراغ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان می روم او نیز همانند سایر مردم ناراحت ازعقب افتادگی بعضی از کودکان از تحصیل است ،با رویی کشاده پذیرای مصاحبه می شود ودر ابتدای کلامش اعلام می دارد ازسال 95 بسته شدن راههای بی سوادی در راستای توسعه و برقراری عدالت و شناسایی، جذب و نگهداشت همه کودکان لازم التعلیم شش تا ۱۲ ساله در دوره ابتدایی در دستور کار ویژه آموزش و پرورش استان اصفهان قرار گرفته است وما بدنبال آن هستیم تمام کودکان در این رنج سنی را با سواد کنیم.

شهین جوانی گفت : از سال گذشته تا کنون بیش ازچهار هزار کودک 6 تا ۱۲ ساله تارک تحصیل در استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است که بیش از سه هزار نفر آنها شناسایی و ثبت نام نموده ایم و مابقی باید در سامانه نام نویسی دانش آموزان ابتدایی (سناد) ثبت شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام مبنی بر کسب دانش، حق برخورداری از تعلیم و تربیت از حقوق حقه کودکان بوده و وظیفه تامین این حق مسلم و اساسی کودکان و نوجوانان بر عهده والدین و نظام آموزش و پرورش رسمی و جامعه است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: در اسناد فرادستی از جمله سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قوانین توسعه‌ای کشور، نقشه جامع علمی، سند تحول بنیادین و برنامه راهبردی آموزش ابتدایی همه بر ارائه آموزش به همه افراد جامعه تاکید شده است.

جوانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش نیز در راستای توسعه عدالت آموزشی بستر لازم را برای تحصیل همه کودکان واجد شرایط در مدرسه فراهم کرده است بطوریکه هم اکنون در دورترین روستاهای استان 5 مدرسه با یک نفر دانش آموز و 186 مدرسه که هر یک با 10 نفر دانش آموز به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان پرداخته می شود.

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان علت ترک یا بازماندگی از تحصیل کودکان در استان را به ترتیب شامل مهاجرت، مشکلات خانوادگی، اعتیاد والدین، دیرآموز بودن و ناتوانی یادگیری، وضعیت نابسامان اقتصادی خانواده، مخالفت والدین، توجه نکردن به تحصیل فرزند، اضطراب و اختلالات رفتاری، سرپرست بودن و یا بدون سرپرست، طلاق والدین، ازدواج، نداشتن مدارک هویتی، کودکان استثنایی و...برشمرد.

جوانی خاطرنشان کرد: بر این اساس شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و تارک تحصیل در شوراهای آموزش و پرورش استان اصفهان با حضور و تاکید استاندار مطرح و منجر به ابلاغ به سایر دستگاه ها و نهادها مبنی بر همکایر، تعامل و مساعدت با آموزش و پرورش در شناسایی این کودکان شد.

وی همچنین ابلاغ استاندار به فرمانداران برای تخصیص کارت حمایت تحصیلی ویژه کودکان لازم التعلیم فاقد مدارک هویتی، ابلاغ به ثبت احوال برای ارائه اطلاعات اسمی به آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی برای شناسایی کودکان از طریق مراکز و خانه ها بهداشت و دیگر دستگاه ها را از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه عنوان کرد.

جوانی مداخله زودهنگام و سنجش زودتر از موعد نوآموزان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در این راستا عنوان کردو گفت: همچنین توسعه مراکز اختلالات یادگیری که در حال حاضر 33 مرکز در استان وجود دارد نیز در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.

وی ارتباط با گروه های مردم نهاد برای شناسایی و جذب کودکان و همچنین درخواست از مدیران در مناطق و نواحی برای ثبت نام این کودکان را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد.

وی دو سامانه پیامکی شامل '30007002228811' و '500041345' را برای اطلاع عموم شهروندان استان اصفهان در شناسایی و اطلاع رسانی از کودکان بازمانده از تحصیل اعلام کرد.

هم اکنون کار ثبت نام 76 هزار دانش آموز کلاس اولی از مجموع 80 هزار نفر در استان انجام شده و آماده برای شروع سال تحصیلی جدید هستند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار