کد خبر: 871782
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
در نشست "ره‌آوردِ جاده‌ ابریشم" مطرح شد
نشست " راه اورد جاده ابريشم" با هدف ارائه گزارشي از حضور ايران در نمايشگاه بين المللي پکن با حضور دکتر امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی، دکتر رضا نوعی مدیر نمایشگاه‌های خارجی، طاهره‌ ایبد نویسنده‌ و عضو هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک ونوجوان و جمعي از نويسندگان و علاقمندان حوزه ادبيات کودک و نوجوان برگزار شد.

نويسنده: مريم احمدي

نشست " راه اورد جاده ابريشم" با هدف ارائه گزارشي از حضور ايران در نمايشگاه بين المللي پکن با حضور دکتر امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی، دکتر رضا نوعی مدیر نمایشگاه‌های خارجی، طاهره‌ ایبد نویسنده‌ و عضو هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک ونوجوان و جمعي از نويسندگان و علاقمندان حوزه ادبيات کودک و نوجوان برگزار شد.

دراين نشست دکتر امیر مسعود شهرام‌نیا مدیر عامل موسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی با اشاره به اينکه ايران، در نمايشگاه بين المللي پکن به عنوان مهمان ويژه چين حضور داشت افزود: تا قبل از دولت جديد ايران حضور در نمايشگاه هاي بين المللي با عنوان مهمان ويژه را به طور جدي تجربه نکرده بود اما طي سه چهار سال اخير اين امکان فراهم شده وبعد از نمايشگاه بين المللي صربستان و مسکو امسال درچين ايران به عنوان مهمان ويژه حضور داشت. ضمن اينکه در اين خصوص با ايتاليا نيز توافقاتي صورت گرفته است.

دکتر شهرام نيا با بيان اينکه متقابلا قرار شده چين در نمايشگاه بين المللي کتاب سال1398 مهمان ويژه ايران باشد افزود: کشور ميهمان در ويترين نمايشگاه کشور ميزبان قرار مي گيرد از اين رو فرصت مغتنمي براي ارائه وجوه مختلف فرهنگ و هنر و ادبيات کشورميهمان و همچنين گسترش تعامل، تعميق ارتباط بين حوزه ادبيات و فرهنگ دو کشور و حتي سودآوري اقتصادي محسوب مي شود.

مدیر عامل موسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی ادامه داد: اگرچه در نمايشگاه بين المللي پکن تلاش کرديم از اين فرصت ايجاد شده نهايت بهره را ببريم اما با توجه به پتانسيل هاي موجود در چين و درهاي نيمه باز بخش فرهنگي اين کشور هنوز براي رسيدن به نقطه مطلوب راه بسيار در پيش داريم .

دکتر شهرام نيا افزود: با وجود اينکه طي دو دهه اخير کشور چين در کنار حضور گسترده در اقتصاد جهاني، سياست هاي فرهنگي نيمه بازي را در پيش گرفته است. اما به رغم تمايل اين کشور براي تبادلات فرهنگي با ايران و همچنين احساس قرابت فرهنگي با کشور ما، هنوز ادبيات ايران به جز برخي از اثار محدود کلاسيک براي علاقمندان به ادبيات در اين کشور شناخته شده نيست. متاسفانه در حوزه ادبيات معاصر و به ويژه ادبيات کودک و نوجوان اثار ما به بازار چين معرفي نشده و لازم است نويسندگان و ناشران ما با نگاه دقيق تر به فرصت هاي موجود در ان سوي مرزها براي معرفي ادبيات ايران گام موثري بردارند.

مدیر غرفه‌ ایران در نمایشگاه پکن به پتانسيل ها و موانع موجود در اين خصوص اشاره کرد و گفت: افزايش تعداد دانشجويان و جوانان ايراني علاقمند به فراگيري زبان چيني و تسلط انها به ترجمه آثارفارسي به چيني از جمله ظرفيت هايي بلقوه اي است که استفاده از ان مي تواند تحولي در حوزه نشر ايران ومعرفي اثار ايراني در کشور پرجمعيت و طالب چين ايجاد کند.

وي عدم الحاق ايران به کنوانسیون برن و عدم رعايت قانون کپي رايت را يکي از موانع موجود بر سر راه گسترش ارتباط فرهنگي و تبادل ادبي ايران با کشورهايي چون چين دانست و افزود: اميدواريم اين مانع هم با تلاش مسئولان مربوطه رفع شود تا راه براي معرفي نويسندگان و ناشران برجسته ايران در ديگر کشورها هموارتر شود.

دکتر شهرام نيا با اشاره به اينکه با روي کار آمدن شي جي پينگ رهبر جديد چين امکان تبادل رایت کتاب‌های چيني با ديگر کشورها فراهم شده و اين نيز فرصت ديگري براي ايران محسوب مي شود افزود: قبلا ناشران چيني در مبادله کتاب منع قانوني داشتند و حالا ديگر اين منع وجود ندارد.

در ادامه اين نشست دکتر رضا نوعی، مدیر نمایشگاه‌های خارجی نيز با بيان اينکه حضور در نمايشگاه پکن يکي از سخت ترين و درعين حال ارزشمندترين تجربه هاي ايران در زمينه ادبيات و نشر بود افزود: در اين نمايشگاه در حوزه اطلاع رساني اقدامات مطلوبي انجام شد. تهيه بروشور به زبان چيني براي نويسنده ها و ناشران حاضر در نمايشگاه و توزيع کتابچه هايي حاوي توضيحات اجمالي درخصوص صنعت نشر ايران و معرفي نويسندگان و ناشران مطرح ايراني به زبان چيني و انگليسي ، همچنين تهيه دفترچه راهنما و برنامه نشست ها و تهيه تمبريادبود از جمله اقدامات خوبي بود که دراين نمايشگاه انجام شد و گويا اثرات مثبتي هم داشته است چرا که بعد از گذشت چندين هفته از نمايشگاه پکن، هنوز در برخي محافل و جلسات مسئولان چيني از برنامه ها و فعاليت هاي ايران در حوزه ادبيات و حضور پرنگ کشور در اين نمايشگاه صحبت به ميان مي ايد.

مدیر نمایشگاه‌های خارجی برگزاري بيش از 30 نشست تخصصي با برنامه ريزي دقيق را از جمله ديگر برنامه هاي ايران در نمايشگاه مذکور عنوان کرد و گفت: همچين در کنار بهره گيري از معماري ارزشمند ايراني در طراحي غرفه ، دیواری از آثار تصویری ۷۰ تصویرگر ایرانی برپا کرده بودیم که مخاطبان بسياري را به خود جذب مي کرد .

نوعي با اشاره به همکاري خوب و مطلوب انجمن نويسندگان کودک و نوجوان در برپايي اين نمايشگاه افزود: در هيچ نمايشگاهي اين تعداد ناشر موفق بخش خصوصي و دولتي حضور نداشتند و درصدد هستیم با بسترسازی‌هایی مناسب راه را براي حضور هنرمندانمان در سطح جهاني هموارتر کنيم. از اين رو بيش از پيش نيازمند مشارکت سازمان‌ها و انجمن‌های ذی‌ربط هستيم .

در پايان اين نشست طاهره ايبد نماينده انجمن نويسندگان کودک و نوجوان حاضر در نمايشگاه پکن نيز ضمن ارائه گزارش تصويري از نمايشگاه مذکور گفت: ادبيات کودک و نوجوان د رچين چندان غني نيست ضمن اينکه تنها تعداد محدودي از اعضاي انجمن11 هزارنفري نويسندگان اين کشور در حوزه ادبيات کودک و نوجوان فعال هستند. ايبد با بيان اينکه در چين نگاه تخصصي به ادبيات کودک وجودندارد و اثار اين حوزه فاقد فانتزي و تنها به بيان داستان هايي در مورد امپراطوري چين و يا نوشته هاي تخيلي اندکي محدود مي شود افزود: نويسندگان ايراني مي توانند از اين خلاء نهايت استفاده را ببرند و ادبيات غني کودک و نوجوان کشور را به چين معرفي کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار