کد خبر: 870785
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
محققان ثابت كردند هوش مصنوعي در بعضي از زمينه‌ها بسيار جلوتر از هوش انساني قرار دارد.
مترجم: نادر يارمحمدي
 
محققان ثابت كردند هوش مصنوعي در بعضي از زمينه‌ها بسيار جلوتر از هوش انساني قرار دارد. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد ايده‌هاي علوم كامپيوتري چگونه مي‌توانند تحقيقات مغزي را متحول كنند. آنها نحوه‌ كدگشايي سيگنال‌هاي مغز انسان را توسط يك الگوريتم آموزشي نشان دادند.
اين الگوريتم حاوي حركات انجام شده و همچنين حركات دست و پا در عالم تفكر يا چرخش فرضي اشيا را شامل مي‌شد. اگرچه اين الگوريتم مشخصات دقيقي در آن زمان نداشت و با سرعت و دقتي مشابه سيستم‌هاي سنتي فعاليت مي‌كرد. اين سيستم‌ها براي رسيدگي به وظايف خاص مبتني بر مشخصات سيگنال‌هاي مغزي از پيش تعيين شده ايجاد شده‌اند و در نتيجه براي هر وضعيتي مناسب نيستند.
 
تقاضا براي چنين ارتباطي بين انسان و ماشين بسيار كلان است. براي مثال، در بيمارستان فرايبورگ، از اين ارتباط براي تشخيص زودهنگام و همچنين براي ارتقاي امكانات ارتباطاتي براي بيماران با معلوليت شديد يا تشخيص عصبي خودكار استفاده مي‌شود. رابين تيبور مهندس كامپيوتر درباره اين تحقيق مي‌گويد:«برنامه‌ها مبتني بر مدل‌هاي الهام گرفته شده از مغزي هستند كه براي كدگشايي سيگنال‌هاي طبيعي همچون آواها موفق ظاهر شده‌اند. اطلاعات به شكل لايه به لايه و با كمك يك تابع غير خطي پردازش مي‌شود. اين سيستم ياد مي‌گيرد بين الگوهاي رفتاري خاص از حركت‌هاي مختلف تفكيك و تمايز قائل شود. اين مدل مبتني بر ارتباطات بين سلول‌هاي عصبي، در بدن انسان پياده‌سازي شده است، به گونه‌اي كه سيگنال‌هاي الكتريكي از سيناپس‌ها از غشاهاي سلولي به هسته‌ سلول مي‌روند و همين مسير را برمي‌گردند.» به شكل معمول، دقت مدل با تعداد زيادي از لايه‌هاي پردازشي ارتقا مي‌يابد. تا 31 لايه حين مطالعه استفاده شد و از اين رو مطالعه «يادگيري عميق» ناميده شد. تا اين لحظه‌، تفسير مدار شبكه پس از اتمام فرآيند يادگيري دشوار بود. تمام پردازش‌هاي الگوريتمي در پيش‌زمينه رخ مي‌دهند و نامرئي هستند. به همين دليل است كه محققان نرم‌افزاري براي ايجاد كارت‌هايي توسعه دادند كه از آنها مي‌توان تصميم‌هاي كدگشايي را متوجه شد.
 
آنچه در اين تحقيق بسيار حائز اهميت است اينكه محققان مي‌توانند در هر زمان مجموعه‌هاي داده‌هاي جديد به سيستم را درج كنند. آنها اظهارمي دارند: «بر خلاف روش قبلي، ما اكنون مي‌توانيم به شكل مستقيم به داده‌هاي خامي كه از مغز ثبت مي‌كند برويم. سيستم ما از سيستم قبلي دقيق‌تر است.» پتانسيل اين فناوري هنوز به شكل كامل استفاده نشده است. محققان قصد دارند همراه با تيم خود كارشان را ادامه دهند؛چراكه معتقدند چشم‌انداز آنها براي آينده شامل الگوريتم‌هاي خوديادگيري مي‌شود كه مي‌تواند به شكل قابل اتكا و سريعي نيت‌هاي مختلف كاربر را بر اساس سيگنال‌هاي مغز آنها شناسايي كند. در ضمن، چنين الگوريتم‌هايي به تشخيص‌هاي نئورولوژيكي كمك مي‌كنند.
منبع:ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر