کد خبر: 869622
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
مسئول مرکز ارتقای سواد فضای مجازی سازمان سراج :
متین‌فر 73 گفت :درصد مردم در مواجهه با پیام های فضای مجازی فقط تماشاگر هستند، 36 درصد آن را فوروارد کرده و 13 درصد تولید کننده محتوا هستند لذا می‌توان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی منفعل و مقلد بوده و کمتر از 15 درصد آن‌ها خلاق هستند.

به گزارش  جوان آنلاین ،به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، مسئول مرکز ارتقای سواد فضای مجازی سازمان سراج در نخستین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی که درحوضخانه باغ غدیر اصفهان برگزار شد اظهار داشت : امروزه فضای مجازی در حال گسترش است و هر فرد ویا دستگاهی بخواهد مانع آن شود بی‌عقل قلمداد خواهد شد ورسانه ها نیزبا هم‌اندیشی و ارتباط بیشتر با مردم می تواند به شناخت نیازهای وآموزش سواد رسانه‌ای آحاد مردم تلاش کند.

دکتر احمدرضا متین‌فر گفت : در مطالعات آینده‌پژوهی استفاده از فضای مجازی در آینده هم ضرورت است هم الزام و ما در مواجهه با فضای مجازی درگیر محتوا نبودیم، بیشتر نگرانی ما در این حوزه مصالحه و مدیریت فضای مجازی بود.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش مدیریت فضای مجازی به خانواده‌ها، گفت: در این زمینه می‌توان به کودک رژیم مصرف رسانه در مواجهه  با تفکر انتقادی را آموخت، ضمن اینکه یاد بگیریم تا با فوکوس بر علایق خود در این هرم به تولید کننده فضای مجازی تبدیل شویم.

مسئول مرکز ارتقای سواد فضای مجازی سازمان سراج با تاکید بر آموزش و گسترش سواد رسانه‌ای به ویژه سواد رسانه‌های مجازی در جامعه، ادامه داد: در سواد رسانه‌ای علم تنظیم کننده روابط بین مخاطب است بنابراین لازم است قبل از حرکت به سمت سواد رسانه‌ای با سواد دیجیتال و چگونگی آموزش آن آشنا شویم.

متین‌فر مدیریت ابزار، محتوا و مدیریت زمان و مکان را از نتایج یادگیری سواد دیجیتال دانست و خاطرنشان کرد: در این بخش همه باید دست به کار شوند و با کسب دانش سواد رسانه‌ای برای انتشار بهتر آن در جامعه تلاش کنند.

وی با اشاره به تحقیق انجام گرفته در زمینه محتوای ارسالی در فضای مجازی، گفت: در این تحقیق متوجه شدیم 38 درصد محتوای ارسالی جوک و لطیفه و 40 درصد محتوا رمان و شعر است، در این بین مردم بازخوردهای مختلفی نشان می‌دهند 73 درصد مردم در مواجهه با پیام فقط تماشاگر هستند، 36 درصد آن را فوروارد کرده و 13 درصد تولید کننده محتوا هستند.

مسئول مرکز ارتقای سواد فضای مجازی سازمان سراج خاطرنشان کرد: با نگاهی به تحقیق بالا می‌توان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی منفعل و مقلد بوده و کمتر از 15 درصد آن‌ها خلاق هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در بخش سواد فضای مجازی سازمان سراج، افزود: این سازمان با بازی‌های شناختی قبل از دبستان کار خود را آغاز کرد و سرانجام پکیج کامل حاوی 9 درس تهیه و در 16 استان نهضت سواد مجازی برای تربیت افراد ارائه شد.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار