کد خبر: 867891
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
عملكرد ما را بايد مردم قضاوت كنند
شهردار پايتخت با تأكيد بر اينكه عملكرد ما را بايد مردم قضاوت كنند، اظهار كرد: اگر نگاهي به آمارها داشته باشيم و 12 سال گذشته را بخواهيم با گذشته مقايسه كنيم، بايد بگوييم در حوزه توسعه شهري و پيشرفت زير‌ساخت‌هاي شهر اقدامات دوره اخير مديريت شهري با كل تاريخ شهرداري در شهر تهران قابل مقايسه است.
محمدباقر قاليباف در برنامه «نگاه يك» در خصوص اصلي‌ترين مشكل شهرداري‌ها گفت: موضوع شهر و شهرداري در كشور ما مشكلات ريشه‌اي و اساسي دارد كه مهم‌ترين بخش آن به مشكلات ساختاري و جايگاه شهرداري‌ها در نظام اداري و اجرايي كشور ما مربوط مي‌شود.
شهردار پايتخت افزود: گاهي در محلات كه بين مردم حضور پيدا مي‌كنيم، مي‌بينيم توقع مردم روشنايي كوچه، مشكل آب و فاضلاب و مدرسه است، اما در واقع مسئوليت هيچ‌كدام از اينها با شهرداري نيست. آيا مردم از ما مي‌پذيرند كه مسئوليت آن با ما نيست يا درست است اين حرف را بزنيم؟
 
قاليباف با تأكيد بر اينكه 70درصد جمعيت ما شهرنشين شده‌اند، اما جايگاه شهرداري‌ها در نظام اداري و اجرايي كشور مناسب نيست، تصريح كرد: حتماً موضوعاتي مثل محيط‌زيست، ورزش و ميراث فرهنگي مهم است، اما اداره شهرها اهميت كمتري از اين موارد دارد؟
وي با بيان اينكه مهم‌ترين مشكل شهرها مشكل ساختاري و جايگاه شهرداري‌ها در نظام اداري و اجرايي كشور است، خاطرنشان كرد: نمي‌شود با بخشنامه در سازمان شهرداري‌ها در معاونت وزارت كشور بخواهيم بر هزار شهرداري در كشور نظارت كنيم.  شهردار پايتخت با تأكيد بر اينكه عملكرد ما را بايد مردم قضاوت كنند، اظهاركرد: اگر نگاهي به آمارها داشته باشيم، مي‌بينيم مردم خوب ما در شهر تهران خصوصاٌ اهالي فرهنگ، نخبگان، متخصصان و گروه‌ها و اقشار اثرگذار دست به دست هم دادند و اتفاقات خوبي در شهر افتاد. اين اتفاقات در 12 سال گذشته را اگر بخواهيم با گذشته مقايسه كنيم، بايد بگوييم در حوزه توسعه شهري و پيشرفت زيرساخت‌هاي شهر اقدامات دوره اخير مديريت شهري با كل تاريخ شهرداري در شهر تهران هم قابل مقايسه نيست.  وي افزود: بر اساس طرح جامع كه البته پيش‌بيني شده است، اهدافش بايد در سال 1404 تحقق پيدا كند، هم اكنون به شاخص‌هاي قابل‌توجهي رسيده‌ايم.
 
البته بعضي جاها توزيع ما توزيع نرمالي نيست، اما به عنوان مثال پارك ولايت 300 هكتار در جنوب شهر اتفاق بزرگي بود كه رخ داد. هفت رود دره در تهران تفرجگاه شده‌اند. رود دره فرحزاد در نهج‌البلاغه، جوانمردان، ولنجك، دربند، دارآباد و اوين دركه.  قاليباف با فعاليت‌هاي حوزه عمراني پرداخت و بيان كرد: در حوزه زير‌ساخت‌هاي بزرگراه ها، تونل‌ها و فضاي سبز عدد و رقم‌ها اينگونه است كه همه اقداماتي كه تا پيش از اين دوره در شهر تهران انجام شده است به همين مقدار در 12 سال گذشته كار انجام شده است.
 
در دهه 70 هرچقدر پول مي‌دادي تراكم مي‌گرفتي
شهردار تهران تأكيد كرد: اعمال نشدن سياست‌هاي درست باعث بروز مشكلات مي‌شود. من اعلام كردم دولت تصميم بگيرد بگويد شهرداري هيچ جواز ساخت و سازی در تهران صادر نكند. من همان زمان گفتم اگر اين تصميم را انجام دهيد، ما هم اجرا مي‌كنيم، اما اين اتفاق نيفتاد. بعد مي‌گويند شهرداري تورم در حوزه مسكن ايجاد كرد.  قاليباف با بيان اينكه تراكم‌فروشي حرف گزافي است، گفت: كساني كه خودشان مسئول اين كار هستند، حرف گزاف و غير‌منطقي و غير‌قانوني نگويند. بر اساس همان طرح جامع كه به تصويب شوراي عالي شهرسازي و دولت رسيده است، تراكم مجاز هم وجود دارد، يعني بارگذاري بر اساس طرح ديده شده است.
 
ممكن است بعضي جاها اين ظرفيت و پهنه‌بندي‌ها 240 درصد و بعضي نقاط 360 درصد باشد، اما همه اين‌ها ضوابط دارد و به آن تراكم مجاز مي‌گويند.  شهردار تهران با تأكيد بر اينكه طرح جامع در شوراي عالي شهرسازي تصويب مي‌شود، بيان كرد: جالب است بدانيد شهرداري‌ها هم خودشان عضو اين شورا نيستند. طرح تفصيلي در كميسيون ماده 5 تصويب مي‌شود كه هفت عضو دارد و يك عضو شهرداري و شش عضو دولت هستند. اينها بر اساس بررسي‌هاي كارشناسي صورت مي‌گيرد. وقتي مي‌گوييم تراكم، غرض تراكم پايه و مجاز است. در گذشته مردم مي‌گفتند هر چقدر پول بدهي،‌آش مي‌خوري، يعني در دهه70 هر چقدر پول مي‌دادي، هر چه طبقه بيشتري مي‌خواستي به شما تراكم مي‌دادند. نمونه‌ها و عدد و رقم و آمار وجود دارد، اما در اين دوره مديريت شهري به هيچ عنوان اين نبود كه اگر كسي پول بدهد بتواند تراكم خارج از روال دريافت كند. اگر جايي ضوابط و مقررات 9 طبقه يا بلند‌مرتبه بود، هرگز از ظرفيت مصوبات بيشتر به كسي ندادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار