کد خبر: 867743
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مجلس امروز به وزراي کابينه دوازدهم رأي اعتماد مي‌دهد
بالاخره ماراتن رسيدگي به صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم كه از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، ديروز با همه حرف و حديث‌هايي كه داشت به خط پايان رسيد و امروز رأي‌‌گيري نهايي براي 17 وزير پيشنهادي انجام مي‌شود.
مهدی پور‌صفا
 
بالاخره ماراتن رسيدگي به صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم كه از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، ديروز با همه حرف و حديث‌هايي كه داشت به خط پايان رسيد و امروز رأي‌‌گيري نهايي براي 17 وزير پيشنهادي انجام مي‌شود.

روز گذشته نيز برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامي، كشور، نفت و نيرو مورد نقد و بررسي قرار گرفت و نمايندگان مخالف و موافق به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند. گرچه ديروز مانند روزهاي گذشته مخالفت‌هاي چندان پر رنگي با صلاحيت وزراي پيشنهادي صورت نگرفت، ليكن مخالفت دو نفر از فعالان سياسي اصلاح طلب با سيد عباس صالحي، وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي با حاشيه‌هايي همراه بود.

قاسم ميرزايي نيكو، نماينده مردم دماوند و فيروزكوه كه براي مخالفت با سيد عباس صالحي پشت تريبون قرار گرفته بود، ضمن يادآوري اين نكته به رئيس‌جمهور كه رأي خود را مديون حمايت تمام قد اصلاح‌طلبان است، از وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست كه موضع سياسي خود را شفاف بگويد. او طي نطق خود چند بار با حذف « ارشاد اسلامي» از عنوان شاهنشاهي اين وزارتخانه - فرهنگ و هنر- استفاده كرد؛ موضوعي كه در سخنان محمود صادقي، ديگر نماينده اصلاح‌طلب مخالف وزير پيشنهادي تكرار شد و او نيز ترجيح داد بگويد: «وزارت فرهنگ و هنر»! شايد همين اصرار بر تكرار يك عبارت غلط بود كه سيد علي ادياني، نماينده موافق مردم قائمشهر با وزير پيشنهادي را بر آن داشت كه ضمن حمايت از برنامه‌هاي دكتر عباس صالحي تصريح كند: وزارت فرهنگ، پسوند «ارشاد اسلامي» دارد. با اين توصيف به نظر مي‌رسد، وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم براي گرفتن رأي اعتماد از مجلس آنگونه كه پيش‌بيني شده بود، به مشكل چنداني برنخواهند خورد. گرچه بهروز نعمتي، سخنگوي هيئت رئيسه مجلس روز گذشته در حاشيه نشست علني پارلمان گفت: تجربه نشان داده معمولاً ممكن است يك يا دو وزير نتوانند از مجلس رأي اعتماد بگيرند.

در كنار دفاع وزرا از برنامه پيشنهادي خود و سخنان نمايندگان، بحث برگزاري يك مناظره در كميسيون اصل 90 بين محمد رضا پور ابراهيمي و علي ربيعي وزير پيشنهادي كار، رفاه و تعاون مهم‌ترين اتفاق حاشيه‌اي ديروز مجلس بود. مناظره‌اي كه براي اولين بار از سوي محمد صادقي با يك پست در شبكه توئيتر رسانه‌اي شد و پس از آن پور ابراهيمي نماينده مردم كرمان از صحت آن خبر داد.
 
وي در گفت و گو با رسانه‌ها گفت: در روز چهارشنبه در بررسي برنامه وزير پيشنهادي تعاون اتفاقاتي افتاد و مخالفان وزير به عنوان موافق صحبت كردند و عملاً شرايطي پيش آمد كه از اينجانب كه قصد داشتم صحبت كنم سلب حق شد. نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با توجه به اتفاقات مذكور صادقي رئيس فراكسيون شفاف‌سازي و سالم‌سازي اقتصاد و انضباط مالي مجلس در اين باره با بنده تماس گرفت و عنوان كرد مجلس جاي صحبت كردن است بنابراين پيشنهاد تشكيل جلسه مناظره بين بنده و وزير پيشنهادي تعاون با حضور نمايندگان را در كميسيون اصل 90 دادند كه با موافقت بنده رو‌به‌رو شد با اين حال و با وجود اينكه قرار بود در ساعت يك بعد از ظهر اين جلسه نهايي شود، اما در نهايت علي ربيعي وزير پيشنهادي كار به بهانه اينكه در خصوص اين برنامه هماهنگي با وي نشده از حضور در كميسيون اصل 90 طفره رفت. به طور حتم اين عملكرد ربيعي مي‌تواند در خصوص رأي اعتماد به وي تأثير‌گذار باشد.
‌  
صدها ميليارد دلار خانه خالي
از جمله وزرايي كه در صحن علني مجلس از خود دفاع كردند، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي بود. آخوندي كه روز پنج‌شنبه با انتقادات برخي از نمايندگان فراكسيون اميد روبه رو شده بود، در اين جلسه عملاً به مخالفان خود تاخت. آخوندي با بيان وجود 2 ميليون و يكصد هزار خانه دوم در كشور، افزود: اگر هر خانه را صدهزار دلار در نظر بگيريم جمع آن مي‌شود 470 ميليارد دلار ثروت اين مملكت بدون استفاده در خانه‌هاي خالي و خانه‌هاي دوم انباشته شده است؛ يعني بيش از چهار برابر كل ارزش بازار بورس ايران و اين وضعيت دستكاري شده مسكن در كشور است. آخوندي جلوگيري از شهر فروشي و همچنين مقابله با فساد در حوزه شهري را از مهم ترين اقدامات خود در حوزه شهري عنوان كرد.
  
توجه به شهرك‌هاي محروم صنعتي
محمد شريعتمداري وزیر پیشنهادی صنعت نیز روز گذشته پس از ارائه آمار كلي از وضعيت فعلي وزارت صنعت و تجارت وعده‌هايي داد كه ممكن است در مقام اجرا با مشكلاتي مواجه شود، مانند وعده كاهش نرخ تسهيلات بانكي و حمايت از ايجاد شهرك‌هاي صنعتي در مناطق محروم ‌. وي از توجه به شهرك‌هاي صنعتي در مناطق محروم سخن گفت، اما به طرح‌هاي آمايش سرزمين اشاره‌اي نكرد و وعده داد: 959 شهرك و ناحيه صنعتي در كشور داريم كه براي 860 واحد از اين صنعت‌ها زمين، آب و برق تهيه شده و براي 150 واحد نيز تقاضاي مؤثر وجود دارد. ضمن اينكه توجه به شهرك‌هاي صنعتي در مناطق محروم با اتخاذ شيوه‌هاي مشوق و حمايتي از مهم‌ترين برنامه‌هاي ماست.
‌   
46 برنامه صالحي براي حوزه فرهنگ
همچنين سيد عباس صالحي‌، وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با دفاع از برنامه‌هاي خود گفت: برنامه‌هاي اينجانب متكي به اسناد بالادستي، برنامه‌هاي فرهنگي دولت و برنامه ششم توسعه است، براي ارائه برنامه‌هايمان نيز تمامي اسناد بالادستي مورد مطالعه دقيق قرار گرفت. صالحي تأكيد كرد: برنامه من سه هدف صيانت و تعالي هويت، ‌حمايت از محصولات فرهنگي و هنري، ديپلماسي فرهنگي را دنبال مي‌كند، اين سه هدف نيز هفت عرصه را در بر مي‌گيرد كه شامل هنر و ادبيات، مناسبات و اقوام، صنايع فرهنگي، مصرف فرهنگي، مناسبات اديان و مذاهب و موارد ديگر مي‌شود. وي افزود: با بررسي موانع و فرصت‌هاي حوزه فرهنگ و هنر به 14 مسئله رسيديم و اين 14 مسئله نيز به 46 برنامه تبديل شد و آماده اجرا است.
‌  
تكليف ما را با حلال و حرام مشخص كنيد
با اين حال وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مخالفان سرسختي در بين اصلاح‌طلبان داشت. قاسم ميرزايي نيكو، نماينده مردم دماوند و فيروزكوه در مجلس در سخنان خود خطاب به روحاني گفت: حمايت تمام قد اصلاح‌طلبان از جنابعالي را يادم نمي‌رود. بله؛ شما صد در صد به تفكر 24 ميليوني خيلي بدهكار هستيد. آيا وزارت ارشاد حق مسلم هنرمندان و چهره‌هاي ماندگار و نخبگان فرهنگ، هنر و ادب اين مرز و بوم نيست؟ ميرزايي‌نيكو با تأكيد براينكه موضع سياسي وزير پيشنهادي فرهنگ بايد شفاف باشد، گفت: اگر خط فكري شما معلوم نباشد همان‌ آش و همان كاسه مي‌شود و مسلخ اصلاح‌طلبان و روشنفكران به دست تحجر و دلواپسي خواهد بود و رأي ما به مثابه كالا مي‌شود. همچنين محمود صادقي، نماينده مردم تهران با اشاره به تجارب كاري وزير پيشنهادي ارشاد خاطرنشان كرد: سابقه آقاي صالحي بيشتر در حوزه كتاب است و در برنامه خود نيز به رشد تيراژ كتاب اشاره كرده كه قابل تقدير است اما ايشان از تجربه لازم براي حوزه فرهنگ برخوردار نيست.
‌  
تذكر در خصوص ثروت 700 ميلياردي
در بين تذكراتي كه در صحن علني مجلس ديروز پر سرو صدا شد، اشاره يكي از نمايندگان به ثروت 700 ميلياردي يكي از وزرا بود. احمد بيگدلي نماينده مردم سلماس گفت: طبق قانون وزرا بايد اموال خود را اعلام كنند، اما در مورد وزراي پيشنهادي اين اتفاق نيفتاده است. ما گاهي مي‌شنويم يك وزير 700 ميليارد دارايي دارد و معلوم نيست آن را از كجا و طي چه زماني به دست آورده است. وي افزود: وقتي ما اين اطلاعات را راجع به وزراي پيشنهادي نداريم چطور مي‌خواهيم به آنها رأي بدهيم؟ خواهشمندم كه اين اطلاعات را به طور شفاف در اختيار نمايندگان قرار دهيد. علي لاريجاني در پاسخ به اين اخطار گفت: طبق قانون اساسي دارايي رهبر، رئيس‌جمهور، معاونان، وزيران، همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط قوه قضائيه بررسي مي‌شود. آقاياني هم كه قبلاً بودند فهرست اموال را به قوه قضائيه دادند و در مورد كساني كه جديد آمدند مي‌توانيد سوال كنيد.
‌  
انتخابات را تمام الكترونيك مي‌كنيم
جلسه علني مجلس شوراي اسلامي براي بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي با ادامه بررسي برنامه‌هاي وزراي نفت و كشور ادامه يافت. عبدالرضا رحماني فضلي، وزير پيشنهادي كشور يكي از وزرايي بود كه در طول وزارت خود با حملات فراواني به خصوص از سوي اصلاح طلبان رو به رو شده بود. با اين حال انتقادات نسبت به رحماني فضلي در جلسه ديروز چندان سنگين نبود و استقبال به نسبت خوبي از وزارت رحماني فضلي از سوي اصلاح طلبان مجلس انجام شد. عمده انتقادها نسبت به رحماني فضلي از سوي زهرا سعيدي نماينده مردم مباركه به دليل عدم توجه به بانوان در وزارت كشور و بي توجهي به اقتصاد مقاومتي از سوي علي اسماعيلي نماينده نور‌آباد صورت گرفت. موافقان رحماني فضلي توجه وي به امنيت مرزي و همچنين برگزاري موفقيت آميز انتخابات خردادماه را مهم ترين دليل تصدي اين سمت از سوي وزير پيشنهادي كشور بودند.
 
رحماني فضلي وزير پيشنهادي كشور در دفاع از برنامه‌هاي خود گفت: وزارت كشور، وزارت حاكميتي است كه مي‌تواند در جهت تأمين امنيت و اقتدار ملي و رضايت عمومي مردم مؤثر باشد، سياست خارجي دنباله سياست داخلي است و تعامل اين دو ناگسستني است؛ يك كشور منسجم، متعهد، توسعه يافته و مقتدر با مردم رضايتمند مي‌تواند پشتوانه محكمي براي سياست خارجي باشد تا سياست خارجي در تأمين منافع كشور حركت كند. وي در ادامه با اشاره به برخي از دستاوردهاي خود در حوزه مبارزه با حاشيه نشيني، توسعه اقتصاد روستايي، ايجاد فضاي باز سياسي و همچنين ساماندهي كولبران گفت: برخي از دوستان گلايه داشتند كه آثار عزل و نصب‌ها در انتخابات وجود داشته است، در صورتي كه اصلاً سياست وزارت كشور مداخله در عزل و نصب‌ها مبتني بر گرايش‌هاي سياسي نيست. اين نظر بنده و رئيس‌جمهور است. اگر مواردي در استان‌ها اتفاق افتاده باشد قطعاً با آن برخورد خواهم كرد. چرا كه ما به عنوان امين مردم و ‌مجلس هستيم و بايد محور كار ما قانون و قانون‌گرايي باشد. وي ادامه داد: ما در چهار سال آينده تلاش خواهيم كرد مشاركت‌ها را افزايش دهيم، تلاش خواهيم كرد انتخابات را تمام الكترونيك كنيم و تلاش خواهيم كرد بتوانيم آگاهي‌هاي سياسي و تقويت نهاد حزب را داشته باشيم.
‌ 
استخدام نمايندگان بازمانده از انتخابات در وزارت نفت
در ادامه جلسه بررسي برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي بررسي صلاحيت وزير نفت در دستور كار نمايندگان قرار گرفت. مهم‌ترين انتقادات به وزير نفت را هدايت‌الله خادمي، نماينده ايذه و باغملك داشت كه البته با تذكرات جدي لاريجاني نيز همراه بود. خادمي گفت: بزرگ‌ترين دستاورد وزارت نفت با وزيري كه از سه دهه تجربه وزارت برخوردار است، متأثر از ديپلماسي وزارت خارجه است، بنابراين نبايد بازگشت به توليد به حساب وزارت نفت گذاشته شود، بلكه بايد به حساب نظام و وزارت خارجه گذاشته شود كه چنين فضايي را ايجاد كردند كه اجازه فروش نفت حاصل شد. خادمي گفت: زنگنه اظهار كرده بود ژنرال‌ها را جايگزين گروهبان‌ها مي‌كنم كه البته به اين ادبيات نيز ايراد وارد است و در صنعت جايگاهي ندارد، اما معاون و قائم مقامي كه در وزارت نفت بوده‌اند استعفا دادند و رفتند، شايد منظور از ژنرال‌ها همان تعداد زيادي از نمايندگان بازمانده از انتخابات مجلس است كه هيچ تخصصي در حوزه وزارت نفت ندارند.
‌ 
نفت و نيرو چه خبر است
همچنين محمد جواد ابطحي، نماينده خميني شهر نيز خطاب به زنگنه گفت: شما به ما روشن بگوييد خودتان، معاونانتان و رئيس دفترتان در باشگاه نفت چكار مي‌كنيد. اين باشگاه يك مؤسسه خصوصي است و سال 94 درست شده و تصميمات راهبردي نفتي در اين باشگاه گرفته مي‌شود. نمي‌شود كه هم مدعي و هم مدعی عليه يك وكيل داشته باشند چون معلوم است در چنين شرايطي فساد ايجاد مي‌شود و بايد تكليف اين روشن شود، چون تعارض منافع ايجاد مي‌كند. آقايان مي‌توانند باشگاه بزنند و در باشگاه هم نروند ولي وقتي رئيس شركت ملي نفت ايران و رئيس دفتر آقاي زنگنه و ديگران هستند، اينها تصميم‌گير هستند و بخواهيد يا نخواهيد در معرض اتهام هستند و نبايد باشند. سپس بيژن زنگنه در دفاع از برنامه پيشنهادي خود گفت: قريب به 98 درصد از انرژي اوليه از نفت و مشتقات آن تهيه و بخش عمده منابع ريالي كشور هم به طور مستقيم وغيرمستقيم از طريق نفت تأمين مي‌شود؛ اين اهميت عظيم نفت در كشور موجب شده دشمنان ما در برخورد با جمهوري اسلامي بيش از هر موردي به اعمال تحريم و اشكال تراشي  عليه صنعت نفت پاي بفشارند و صنعت نفت و همكاران ومديرانش رزمندگان به معنايي خط مقدم مبارزه با دشمن هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. خب هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیئت رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارد تا این نمایندگانی که کاری ندارند را به کار گیرند. خب نماینده‌ای که کار ندارد چه شود آیا باید در جامعه رها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود. لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست که این سخنان با احسنت،‌احسنت نمایندگان مواجه شد.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
گویند: سالی که نکوست از بهارش پیداشت" دولت دوازدهم با همان
وزرای ناکارامد دولت یازدهم " برگ ریزان پائیز را در ماه بهار " ارمغان
این ملت برقرارکرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار