کد خبر: 867697
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
انباشت راکد 470 میلیارددلار در خانه‌های خالی و دوم
عباس آخوندي وزير پيشنهادي راه و شهرسازي در جلسه رأي اعتماد به كابينه دوازدهم با بيان اينكه وضع مسكن قطعاً خوب نيست، گفت: حدود 470 ميليارد دلار ثروت اين مملكت بدون استفاده در خانه‌هاي خالي و دوم انباشته شده است.
بهناز قاسمی 
 
عباس آخوندي وزير پيشنهادي راه و شهرسازي در جلسه رأي اعتماد به كابينه دوازدهم با بيان اينكه وضع مسكن قطعاً خوب نيست، گفت: حدود 470 ميليارد دلار ثروت اين مملكت بدون استفاده در خانه‌هاي خالي و دوم انباشته شده است. پیش از این آخوندی در فروردین امسال این رقم را 250 میلیارددلار اعلام کرده بود.
 
رئيس‌جمهور هفته گذشته در جريان معرفي كابينه در مجلس، نقدهايي را به عملكرد آخوندي، وزير پيشنهادي راه و شهرسازي وارد كرد. روحاني گفت: آقاي آخوندي وزير بسيار فعالي بودند البته در بخش مسكن ما نتوانستيم به توافق نهايي با يكديگر برسيم و در دولت دوازدهم اولين چيزي كه از ايشان به جد خواهم خواست، مسئله مسكن است. بنده از اولين روز دولت يازدهم به ايشان تأكيداً گفتم كه نظر من اين است كه مسكن از طريق بافت فرسوده حل خواهد شد. ايشان نظرات ديگري داشت كه دنبال هم كرد اما آنچه من از ايشان مي‌خواهم، مسئله مسكن است.
 
در پي اين انتقادات، عباس آخوندي در دفاع از برنامه‌هاي خود پیش از شروع سخنان از همراهی 130 نماینده مجلس با اوخبر داد و گفت: از 130 نماینده که برای سخنرانی موافق از من ثبت‌نام کرده‌اند، سپاسگزارم . وی با اشاره به وضعيت مسكن در كشور اظهار داشت: مسكن دستكاري‌شده‌ترين بخش در حوزه اقتصاد ملي ايران است. وي افزود: برنامه عمل وزرا همان برنامه پنج ساله ششم است كه در مجلس به تصويب رسيده و وزرا بايد تدابير روشني براي اجراي آنها داشته باشند.
 
آخوندي با اشاره به موضوع بخش مسكن اظهار داشت:  تعداد خانوارهاي موجود در كشور 24 ميليون و 190 هزار خانوار است و از سوي ديگر تعداد خانه در ايران حدود 25 ميليون و 400 هزار است. به ظاهر بيشتر از خانوار، خانه در كشور داريم يعني بايد اوضاع خيلي خوب باشد. ولي آيا واقعاً اينگونه است؟ آيا وضع مسكن به اين خوبي است؟ قطعاً خوب نيست.
وي اضافه كرد: همچنين بر اساس آمار سال 95 نشان مي‌دهد كه 2 ميليون و 587 هزار خانه خالي در كشور داريم در حالي كه اين تعداد در سال 90 حدود 630 هزار بوده يعني ظرف پنج سال حدود 2ميليون خانه خالي به ايران اضافه شده است.
 
آخوندي بيان كرد: حدود 2 ميليون و 100 هزار خانه دوم در كشور داريم و جمع اين دو يعني خانه خالي و خانه دوم حدود 4 ميليون و 700 هزار خانه مي‌شود، مفهوم اين موضوع به اين است كه اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگيريم يعني چيزي حدود 470 ميليارد دلار ثروت اين مملكت بدون استفاده در خانه‌هاي خالي و دوم انباشته شده است، آيا مي‌دانيد اين رقم به چه معناست، يعني بيش از 4 برابر كل ارزش بازار بورس ايران، اين وضعيت بازار دستكاري شده مسكن در ايران است.
 
مي‌توانستم وزير محبوب شوم
وي تصريح كرد: قيمت زمين در ايران طي سال 84، 9 برابر افزايش يافت و وضعيت نامناسبي را پيش ‌روي كشور ايجاد كرد در حالي كه بيش از 19 ميليون نفر در بي‌مسكني مطلق زندگي مي‌كنند.
 
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي ادامه داد: تنها در منطقه يك تهران، 31 هزار خانه خالي وجود دارد كه گوياي اتلاف منابع مالي و شاهد وضعيت دوقطبي بين شمال شهر و جنوب شهر در زمينه قيمت مسكن هستيم به‌شكلي كه تفاوتي 12برابري را نشان مي‌دهد. آيا اين عدالت اجتماعي است و آيا اين مسئله مي‌تواند ما را در زمينه رسيدن به اهداف انقلاب اسلامي كمك كند؟ اين‌گونه تفاوت‌ها نتيجه سوداگري در بازار مسكن است.
آخوندي با اشاره به سخن يكي از نمايندگان مبني بر اينكه «براي برج‌سازي‌ها در كشور چه كرده‌ايد؟»، گفت: كاري كه ما كرديم اين بود كه جلوي شهرفروشي، مجوزفروشي و تراكم‌فروشي را گرفتيم. بخش مسكن در اين سال‌ها از تورم عمومي ايران نيز پايين‌تر است، اين براي اين است كه ما جلوي افزايش بي‌رويه قيمت اين مقوله را گرفتيم. وزارت راه و شهرسازي به‌تنهايي مقابل شهرفروشي ايستاد.
 
وي با اشاره به برنامه‌هاي خود در حوزه مسكن نيز گفت: ما براي چهار قشر خانه‌اولي‌ها، حاشيه‌نشين‌ها، بافت فرسوده و گروه‌هاي كم‌درآمد، برنامه داريم و اين چهار گروه اصلي‌ترين مخاطبان ما در اين بخش هستند.
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود با انتقاد از پروژه مسكن مهر ادامه داد: آيا مسكن مهر مي‌توانست پاسخ اين چهار گروه مخاطب را دهد. آيا بافت فرسوده در تهران و ساكن مناطقي مانند خاني‌آباد و چهارراه سيروس مي‌توانستند در شهري مثل پرند يا پرديس ساكن شوند؟ آيا مسكن مهر مشكل خانه‌اولي‌ها و خانوارهاي كم‌درآمد را حل كرد؟ بيش از 100هزار ميليارد تومان در اين زمينه صرف شد و آيا من بايد اين مسير را ادامه مي‌دادم؟
آخوندي اضافه كرد: بنده كار سختي در اين بخش داشتم. از يك طرف متعهد بودم كه خانه به خانه تمام تعهدات مسكن مهر را پاسخ دهم البته 900 هزار خانه را در اين بخش تمام كرديم و به بهترين وجه تحويل داديم. از طرف ديگر مي‌توانستم يك وزير محبوب باشم و 900 هزار واحد يعني 400 بار افتتاح انجام دهيم. اينكه هر سه روز بروم يك افتتاحي را انجام دهم و محبوب شوم.
 
وي در همين زمينه خاطرنشان كرد: با وجود اين، در هيچ پروژه‌اي از افتتاح مسكن حضور نيافتم و معروف شدم به كسي كه نسبت به مسكن مهر بي‌مهري كرده است. از فرصت‌هاي تبليغاتي در اين بخش استفاده نكردم تا نشان دهم اين پروژه اتلاف منابع ملي دارد و نبايد ادامه پيدا كند.
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي افزود: كل تعهدات باقي‌مانده در اين بخش 90 هزار واحد است كه آنها را نيز تمام مي‌كنيم و به بهترين نحو به مردم تحويل مي‌دهيم.  آخوندي در ادامه تصريح كرد: آيا شما نمايندگان مجلس وزير شجاع مي‌خواهيد يا وزيري كه كار نامناسب را همچنان ادامه دهد و محبوب باشد؟ ما در موقعيتي هستيم كه نياز به تغييرات ساختاري داريم. از پشت همين تريبون بارها اعلام كرديد كه كشور مشكلات ساختاري دارد. آيا بايد مسير را تغيير دهيم يا ساختارها را تغيير دهيم؟ آيا نبايد مسكن مهر را تغيير دهيم و به‌سمت اصلاح بافت‌هاي فرسوده حاشيه‌نشيني خانه‌اولي‌ها و كم‌درآمدها برويم؟
 
وي گفت: نياز به وزرايي داريم كه شجاعت داشته باشند از خودشان بگذرند و نسبت به تغييرات ساختار اقدام كنند، من در بخش مسكن و تغيير جهت مسكن هرگز نترسيدم. در اينكه روبه‌روي سوداگران شهر بايستم و هرچند هزاران تهمت به بنده ‌زده شد. از پشت همين تريبون گفتند بنده 126 شركت دارم كه اگر از كميسيون اصل 90 بپرسيد مي‌بينيد يك مورد از اتهاماتي كه به من‌زده شد صحت ندارد.
 
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي با بيان اينكه «بنده مي‌دانم در مسئله مسكن چه اقدامي مي‌خواهم انجام دهم و به‌دنبال حل مسئله مسكن هستيم. مي‌خواهم شهرفروشي را متوقف كنم و مسئله بافت فرسوده و حاشيه‌اي را حل كنم»، اظهار داشت: در اين مسير همه بافت‌هاي فرسوده شناسايي شده است. 2هزار و 700 محله بدمسكن در ايران وجود دارد كه در برنامه‌هاي 10ساله مي‌توان مشكلات آن را برطرف كرد البته بايد بپذيريم مشكل محله‌هاي بافت فرسوده با يكديگر متفاوت است و براي هر كدام بايد برنامه‌اي را در پيش گرفت، بنابراين دنبال تقويت محله‌محوري در ايران هستم.
آخوندي با ابراز اينكه «تمركز من روي بافت حاشيه‌اي و بافت فرسوده است»، گفت: نمي‌توانيم مسئله مسكن بافت فرسوده را در بيابان‌ها حل كنيم بلكه بايد به‌دنبال حل اين مسئله در درون بافت فرسوده باشيم. خوشحالم كه رئيس‌جمهور اعلام كردند كه دنبال رفع مسئله مسكن بافت فرسوده هستيم.
 
وي اضافه كرد: دنبال خانه‌دار شدن خانه‌اولي‌ها از طريق صندوق پس‌انداز مسكن هستيم كه تاكنون 211 هزار خانه‌اولي در اين زمينه ثبت‌نام كرده‌اند و اميدواريم در اين بخش بتوانيم اقدامات خوبي را انجام دهيم.
 
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: در مسئله مسكن اجتماعي نيز دنبال اين هستيم كه بنياد مسكن حساب 100 امام راحل و افراد كم‌درآمد را كه زير نظر كميته امداد و سازمان تأمين اجتماعي و بهزيستي هستند مورد توجه قرار دهيم. در نظر داريم از طريق حساب 100 امام با ارائه تسهيلات و زمين به آنها كمك كنيم و سالي 100 هزار واحد احداث شود. باور كنيد امكان اينكه دو پروژه مسكن مهر و مسكن اجتماعي را همزمان پيش ببريم وجود نداشت اما حال كه مسكن مهر رو به پايان است، مي‌توانيم در اين بخش اقداماتي را انجام دهيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار