کد خبر: 867399
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در شرايطي كه امريكا آزمايش­‌هاي موشكي ايران را ناقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت مي­‌داند، اما مسكو مي‌­گويد اقدامات ايران مغاير قطعنامه شوراي امنيت نيست. وزير امور خارجه روسيه با تأکيد بر اينکه امريکا بايد به تعهدات خود ذيل برجام پايبند باشد، گفت: افزايش هزينه‌هاي ايران براي برنامه موشکي خود هيچ منعي بر اساس قطعنامه شوراي امنيت ندارد و ايران هر قدر كه بخواهد مي‌تواند براي موشك­‌هاي خود هزينه كند. همزمان نماينده امريكا در سازمان ملل بار ديگر ايران را به نقض روح برجام متهم کرد و مدعي شد ايران نبايد به کمک توافق هسته‌اي، جهان را به گروگان بگيرد.
 
هرچند امريكايي‌­ها از زمان ورود دونالد ترامپ به كاخ سفيد همواره مدعي شده‌­اند ايران «روح و متن» برجام را نقض كرده اما برخي كشورهاي امضاكننده توافق هسته‌­اي ايران و 1+5 مي­‌گويند كه ايران برجام را نقض نكرده است. روسيه كه يكي از متحدان ايران در تحولات منطقه به شمار مي‌­رود، بار ديگر حمايت خود را از توافق هسته‌­اي ايران اعلام كرد. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه در سخناني گفت: «ايران مي‌تواند هرچه مي‌خواهد پول صرف برنامه موشکي‌اش کند، چون قطعنامه شوراي امنيت محدوديتي براي برنامه موشکي ايران ايجاد نکرده است. ايران براي برنامه‌ريزي مستقل در خصوص بودجه برنامه موشکي خود کاملاً ذي‌حق است.»
 
به گزارش خبرگزاري «تاس» لاوروف همچنين گفت: «برنامه موشکي جزو امور داخلي ايران است و ايران منعي براي داشتن آن ندارد.» وزير امور خارجه روسيه ابراز اميدواري كرد امريکا تعهدات خود ذيل برجام را نقض نکند. اظهارات لاوروف درحالي است كه امريكايي‌ها در دو سال گذشته بارها مدعي شده‌اند آزمايش‌هاي موشكي ايران نقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است، اما مقامات ايران اعلام كرده‌­اند برنامه موشكي ايران تهديدي براي هيچ كشوري نيست و تنها جنبه دفاعي دارد.  رئيس دستگاه ديپلماسي روسيه در ادامه سخنان خود به تحريم‌هاي امريكا عليه ايران نيز اشاره كرد و گفت: «تحريم‌هاي يکجانبه لزوماً غيرقانوني است. زماني که اين تحريم‌ها به منظور بر هم زدن توازن در خصوص مسئله‌اي خاص مورد استفاده قرار گيرند، اين اقداماتي غيرمسئولانه خواهد بود و هيچ‌کس نبايد در قبال اين تحريکات تسليم شود، چراکه مسئله اصلي منافع منطقه‌اي وسيع‌تر است.» لاوروف علاوه بر اين ابراز اميدواري کرد ايران از توافق هسته‌اي امضاشده در سال 2015 خارج نشود. استفان دوجاريک، سخنگوي سازمان ملل متحد هم سه‌شنبه شب در سخناني گفت، آنتونيو گوترش، دبير کل اين سازمان خواستار حفظ توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 است. حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران روز سه‌شنبه گفته بود اگر امريکا تحريم‌هاي بيشتري عليه ايران وضع کند، تهران نيز ظرف چند ساعت از برجام خارج خواهد شد. به نظر مي‌­رسد، اظهارات حسن روحاني نگراني­‌ها را نسبت به خروج احتمالي ايران از برجام افزايش داده است.  كنگره امريكا اخيراً طرحي را براي تحريم‌هاي جديد عليه ايران تصويب كرده است كه در صورت امضاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا اعمال خواهد شد. اين اقدامات امريكا درحالي است كه بر اساس مفاد برجام، نه تنها تحريم‌هاي قبلي بايد از زمان اجرا لغو مي‌شدند بلكه تحريم‌هاي جديدي نيز نبايد وضع شود اما امريكا در دو سال گذشته به بهانه‌هاي مختلف از جمله نقض ادعايي حقوق بشر و برنامه‌هاي موشكي، تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال كرده كه مغاير با روح و متن برجام است.
  
واشنگتن: ايران برجام را گروگان گرفته است
امريكا بار ديگر ايران را به نقض برجام متهم كرد. نيکي هيلي، سفير امريکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهاي خصمانه خود عليه ايران مدعي شد: «ايران بايد مسئوليت برنامه موشکي، حمايت از تروريسم، بي‌احترامي به حقوق بشر و نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را بپذيرد.» به گزارش رويترز، هيلي در واكنش به سخنان روحاني براي خروج از برجام مدعي شد: «ايران نبايد با استفاده از برجام از جامعه بين‌الملل باج‌خواهي کند و همچنين نبايد در رابطه با توافق هسته‌اي بزرگنمايي شود.» نماينده امريکا در سازمان ملل مدعي شد ايران نبايد به کمک توافق هسته‌اي، جهان را به گروگان بگيرد. هيثر نوئرت، سخنگوي وزارت خارجه امريکا هم ديروز درباره اظهارات روحاني گفت: «در مورد اين تهديد و فرضي که رئيس‌جمهور روحاني مطرح کرده، اظهارنظر نمي‌کنم. دولت [دونالد] ترامپ به مقابله با مجموعه تهديد‌هاي ناشي از ايران، نه فقط براي آن منطقه بلکه براي جهان از جمله برنامه موشک‌هاي بالستيک اين کشور متعهد است.»
 
سخنگوي وزارت خارجه امريکا در ادامه با متهم كردن ايران به بي­‌ثباتي در منطقه مدعي شد: «ما همچنان معتقديم آنچه ايران انجام مي‌دهد، ثبات‌زداست و برجام تمام اقدامات ثبات‌زدايي را که ايران مشغول انجام آنهاست، شناسايي نکرده، در نظر نگرفته و شامل نمي‌شود.» او در پاسخ به اين سؤال که آيا دولت ترامپ معتقد است امريکا به برجام عمل کرده گفت: «قطعاً همين‌طور است. معتقديم در تطابق با برجام هستيم.» رئيس‌جمهور امريکا كه برجام را بدترين توافق تاريخ اعلام كرده و پيش از انتخابات رياست جمهوري مدعي شده بود آن را پاره خواهد كرد، در ماه‌هاي اخير موضع تندي را عليه برنامه هسته‌اي ايران در پيش گرفته است و اخيراً به گروهي از نزديکان مورد اعتماد خود در کاخ سفيد دستور داده حالت احتمالي مربوط به اعلام عدم‌تأييد پايبندي ايران به برجام را در گزارش سه ماهه بعدي بررسي كنند. ترامپ مدعي است ايران روح و متن برجام را نقض كرده است تا بدين ترتيب با تحريك افكار عمومي جهان عليه ايران، هزينه نقض برجام را بر دوش ايران بيندازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار