کد خبر: 867376
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
منابع خبري چين اعلام كردند كه امريكا به دليل شرايط اقتصادي نامناسب و چالش‌هاي پيش رو، با بيش از يك هزار و 146 ميليارد دلار بدهي به چين، بزرگ‌ترين كشور بدهكار به اين كشور آسيايي است.
به گزارش ايرنا، آمارهاي رسمي منتشر شده نشان مي‌دهد كه ميزان اوراق قرضه‌اي كه پكن هم‌اكنون از امريكا در اختيار دارد به يك هزار و 146 ميليارد و 500 ميليون دلار رسيده و اين مسئله باعث شده چين بزرگ‌ترين كشور طلبكار از امريكا لقب بگيرد.
داده‌ها نشان مي‌دهد كه چين در ماه ژوئن (خرداد -  تير) 44 ميليارد و 300 ميليون دلار اوراق قرضه ملي امريكا را خريداري كرده و اين پنجمين ماه پي در پي اين اقدام است.
تارنماي «يي سي» چين روز چهارشنبه به نقل از گزارش وزارت خزانه‌داري بازرگاني امريكا مي‌نويسد كه در همين ماه، ژاپن نيز 20 ميليارد و 500 ميليون دلار قروض ملي امريكا را فروخت و مبلغ نگهداري قروض اين كشور به يك هزار و 9 ميليارد و 800 ميليون دلار كاهش يافت.
پيش از اين ژاپن در ماه اكتبر (مهر -  آبان) سال گذشته از چين فراتر رفته و بزرگ‌ترين طلبكار قروض ملي امريكا شده بود.
در اين گزارش از كشورهاي ژاپن، انگليس و سوئيس به عنوان ديگر كشورهاي طلبكار از امريكا ياد شده است.
تا پايان ماه ژوئن، مبلغ كل نگهداري قروض ملي امريكا از سوي طلبكاران خارجي حدود 6 هزار و 171 ميليارد و 300 ميليون دلار بود كه دو كشور چين و ژاپن بيش از يك سوم اين مبلغ را در اختيار خود دارند.
چين سال گذشته ميلادي براي اينكه اين وضعيت را تغيير دهد اقدام به كاهش خريد اوراق قرضه كرد، اما اين اقدام فقط دو ماه ادامه داشت و پس از آن بار ديگر براي چهار ماه ميزان خريد اوراق قرضه امريكا از سوي چين فزوني گرفت.
«يي سي» مي‌نويسد: اين ميزان اوراق قرضه براي چين اهميت زيادي دارد و چين بر اساس فعال بودن و پويايي بازار اين رقم را بعضاً كاهش يا افزايش مي‌دهد.
افزايش بدهي‌هاي دولت امريكا به كشورهاي مختلف جهان در حالي صورت مي‌گيرد كه لشكركشي‌هاي اين كشور به نقاط مختلف جهان و مشاركت مستقيم در چندين جنگ و تهاجم وحشيانه به كشورها موجب بي‌ثباتي در اقتصاد بيمار امريكا شده است.
اين در حاليست كه هم‌اكنون اختلافات تجاري و اقتصادي بر مناسبات پكن -  واشنگتن با امضاي سند بررسي رويكردهاي تجاري چين از سوي دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري امريكا سايه افكنده و روابط بازرگاني و همچنين سياسي دو كشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.
رئيس‌جمهور امريكا روز دوشنبه سندي را امضا كرده است كه بر اساس آن به نماينده تجاري اين كشور اختيار داده مي‌شود رويكرد تجاري چين را مورد بررسي و كنكاش قرار دهد و تحقيقات در زمينه حقوق مالكيت معنوي مانند انتقال فناوري چين را آغاز كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار