کد خبر: 867067
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
كارشناس ترك: استقلال كردستان عراق عملاً اسرائيل را همسايه ايران مي‌كند
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ملاقات با 33 نفر از نمايندگان جمهوريخواه كنگره امريكا از جدايي كردستان عراق حمايت كرده و گفته كه كرد‌ها مردماني شجاع و غربگرا هستند كه در ارزش‌ها با اسرائيل مشتركند. در خاورميانه از طرح جدايي كردستان به عنوان «اسرائيل دوم» ياد مي‌شود.
 
به گزارش «جوان»، يك منبع مطلع كه در جلسه پنج‌شنبه گذشته نمايندگان جمهوريخواه كنگره امريكا حاضر بوده، به روزنامه اسرائيلي جروزالم پست گفته نتانياهو از تأسيس كردستان مستقل در شمال عراق حمايت مي‌كند. علني شدن حمايت نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از جدايي كردستان، همزمان شده با اصرار اقليم كردستان بر برگزاري همه‌پرسي در 25 سپتامبر 2017 (سوم مهرماه 1396). نتانياهو مردمان كرد را مردماني «شجاع و غربگرا» توصيف كرده كه ارزش‌هايشان با اسرائيل مشترك است. نتانياهو پيش از اين در سال 2014 هم از جدا شدن كردها حمايت كرده و گفته بود: «وظيفه ماست كه از آمال كردها براي استقلال حمايت كنيم.» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، كرد‌ها را «مردماني جنگجو» توصيف كرده بود كه «تعهد سياسي خودشان و ميانه‌روي‌شان را ثابت كرده‌اند و مستحق استقلال سياسي هستند.»
 
نتانياهو تنها مقام بلندپايه اسرائيلي نيست كه از جدايي كردها حمايت مي‌كند. ژوئن سال جاري ميلادي هم، گيدئون سعر نماينده حزب ليكود كه برخي او را جايگزين نتانياهو مي‌دانند، گفته بود كردها «در طول دهه‌ها، ثابت كرده‌اند شريك استراتژيك قابل اتكايي براي ما هستند.» همچنين موشه يعلون، وزير دفاع سابق رژيم صهيونيستي، در مارس 2016 خواستار اين شده بود كه جامعه بين‌المللي از نبرد كرد‌ها مقابل داعش حمايت كند. تقريباً همزمان با او، آيلت شيكد وزير دادگستري اسرائيل گفت: «ما بايد آشكارا خواستار تأسيس دولت كردستان شويم كه از ايران و تركيه جدا شده و با اسرائيل روابط دوستانه‌اي دارد.» اين وزير زن در سخناني شبيه سخنان نتانياهو گفته بود كرد‌ها «ميانه‌روهايي سياسي هستند كه ثابت كرده‌اند به لحاظ سياسي قابل اتكا و شايسته داشتن دولت هستند.» شيمون پرز، رئيس سابق رژيم صهيونيستي هم در جلسه‌اي با باراك اوباما رئيس‌جمهور قبلي امريكا به ايالات متحده توصيه كرده بود، از ايجاد دولت كردي حمايت كنند، اقدامي كه حالا مشخص شده نتانياهو با استفاده از فرصت روي كار آمدن ترامپ در امريكا سعي در تحقق بخشيدن به آن دارد.
  
همسايه جديد ايران!
زاچ دانيل، تحليلگر امور كردي مستقر در تل‌آويو، از تكرار موضع‌گيري سال 2014 نتانياهو استقبال كرده و در گفت‌و‌گو با سايت اسرائيلي«آروس شوا» گفته است: «تاكنون دولت ترامپ نتوانسته مسيري را كه در سياست اوباما و بوش در مورد كردهاي عراق و يكپارچگي عراق وجود داشت، تغيير دهد، در حالي كه نتانياهو در حال تشويق كنگره به اين مسير و مسئله مهار (گروه‌هاي) نيابتي ايران است.» او معتقد است موضع‌گيري نتانياهو «كرد‌ها را در شرايطي كه آنها به دنبال حمايت خارجي از رفراندوم استقلال خودشان در ماه سپتامبر هستند، راهنمايي مي‌كند.» دوغو پرينچک، كارشناس تركيه معتقد است، استقلال كردستان عراق با توجه به نفوذي كه تل‌آويو در اقليم خواهد داشت، عملاً رژيم صهيونيستي را با ايران هم‌مرز مي‌كند. او مي‌گويد: «اگر از منظر ايران نگاه کنيم، طرح کردستان، طرح همسايه جديد براي ايران است.
 
همسايه جديد اسرائيل است. اين به اصطلاح کردستان، با قدرت سلاح امريکا و اسرائيل مي‌خواهد تأسيس شود. روابط بارزاني و پ‌ک‌ک با امريکا و اسرائيل روابط «پياده نظام» استراتژيک آنها بودن است. مؤسس اصلي کردستان اسرائيل است.» او نام حقيقي كردستان را «اسرائيل دوم» مي‌داند؛ ديدگاهي كه بسياري در تهران و آنكارا با  آن همسو هستند: «اسرائيل، در سايه کردستان عراق، سوريه و اردن که بين ايران و اسرائيل قرار دارند، را گذشته و به دروازه ايران مي‌رسد.» خرداد‌ماه امسال نيز رئيس حزب وطن ترکي تأسيس كردستان را اسرائيل دوم خوانده بود.« دوغو پرينچک حين سخنراني خود در ايغدير ترکيه ضمن اشاره به پروژه امريکايي در شمال سوريه مبني بر تأسيس اسرائيل دوم بر دوستي ايران و ترکيه تأکيد و بيان كرد: «اجازه نخواهيم داد امريکا، ايران و ترکيه را رودرروي هم قرار دهد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار