کد خبر: 867031
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گلايه دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي از وضعيت توزيع كتاب و نشريات
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت مطبوعاتی ارشاد ، از وضعیت عرضه کتاب و نشریات در کشور انتقاد کرد.
   اميد جعفري
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت مطبوعاتی ارشاد ، از وضعیت عرضه کتاب و نشریات در کشور انتقاد کرد.
عليرضا مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در نشست امضای تفاهمنامه همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: امروز در كشور با مشكلي روبه‌رو هستيم كه مي‌توان آن را مشكل مشترك حوزه كتاب و مطبوعات عنوان كرد. همانطور كه معاون مطبوعاتي بارها در مصاحبه‌هاي خود مطرح كرده‌اند، شمارگان مطبوعات و شمارگان كتاب در كشور ما از حد انتظار پايين‌تر است كه يكي از مهم‌ترين دلايل اين موضوع را مي‌توان سطح پايين مراكز عرضه و فروش كتاب و مطبوعات در كشور دانست.
مختارپور افزود: بنا بر اطلاعات موجود تعداد كتابفروشي‌هاي كشور طي چند سال گذشته روند نزولي به خود گرفته است. بر اساس اين اطلاعات ظاهراً مراكز فروش نشريات نيز در شرايط بهتري نيستند. از طرف ديگر نمي‌توان تنها به مراكز فروش و عرضه مطبوعات اتكا داشت، چراكه اگر ۱۰۰ هزار مركز فروش مطبوعات هم در كشور وجود داشته باشد، نشريات توان مالي چاپ و ارسال به همه اين مراكز را ندارند. اين موضوع باعث شده كه كاهش عرضه، به كاهش فروش و كاهش فروش به ضعيف شدن نشريات منجر شود.
   ضرورت اطلاع‌رساني مناسب
از نشريات در كتابخانه‌ها
دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به سياست‌هاي به‌كار گرفته شده در دوره مديريت نهاد براي خريد نشريات عنوان كرد: ما معتقديم اينكه صرفاً گروهي در مركز بنشينند و تصميم بگيرند كه چه نشرياتي براي كتابخانه‌هاي سراسر كشور ارسال شود، روندي غير‌منطقي است؛ بر اين اساس از زمستان سال ۱۳۹۳ در دوران جديد مديريت نهاد تصميم گرفتيم روند انتخاب نشريات بر اساس نظرسنجي از كتابداران كتابخانه‌هاي عمومي صورت گيرد تا خريد نشريات براساس نيازسنجي از مخاطبان و مراجعه‌كنندگان به كتابخانه‌ها انجام شود.
مختارپور با تأكيد بر ضرورت اطلاع‌رساني مناسب به اعضا و كتابداران براي آشنايي با نشريات گفت: مشكلي كه در اين روند با آن مواجه هستيم، آشنا نبودن برخي كتابداران با بسياري از نشريات منتشر شده است. بايد مسيري درست براي آشنايي كتابخانه‌ها با نشريات كشور در موضوعات مختلف فراهم كنيم و در اين مسير از معاونت مطبوعاتي و كارشناسان آنها ياري مي‌طلبيم تا از طريق كتاب، لوح فشرده يا هر مسير ديگري بتوانيم به اين امر دست يابيم. اين موضوع باعث ايجاد تقاضاي نشريات در كشور خواهد شد، به طوري كه اگر اعضاي كتابخانه‌ها بدانند چنين نشرياتي وجود دارد، حتي اگر نهاد براي خريد آنها اقدام نكند، ممكن است آنها علاقه‌مند شوند و اشتراك آن را بخواهند.
  كتابخانه‌هاي عمومي ظرفيتي گسترده براي ديده شدن نشريات
حسين انتظامي معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز در اين نشست با تأكيد بر لزوم همگرايي دستگاه‌هاي مختلف براي پيشبرد اهداف مشترك در مباحث توسعه فرهنگي، به ارائه گزارشي از وضعيت حمايتي نشريات كشور پرداخت و با بيان اينكه از سال ۱۳۹۲ يارانه نشريات دولتي و وابسته به بخش عمومي حذف شده است توضيح داد: معتقديم اين كار به عدالت رسانه‌اي نزديك‌تر است و فرصتي ايجاد مي‌شود تا نشريات بخش خصوصي بهتر فعاليت كنند.
وي با اشاره به بسته‌هاي حمايتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي مطبوعات گفت: از ابتداي سال ۹۶ غير از نشرياتي كه موضوع آنها يكي از ۱۳ موضوع مهم حاكميتي مورد اشاره در بسته حمايتي است، پرداخت يارانه مستقيم به نشريات حذف شده و در طرح‌هاي مختلف و زيرساختي براي نشريات هزينه مي‌شود مانند يارانه بيمه، طرح اشتراك، توزيع مويرگي، خريد برگشتي، طرح توزيع ريلي، فرهنگ كارت و غيره.
معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي در ادامه با تأكيد بر تقويت توزيع نشريات به عنوان يكي از مشكلات اصلي مطبوعات در كشور، به ظرفيت خوب كتابخانه‌هاي عمومي در سراسر كشور اشاره كرد و گفت: در مورد تأمين بخشي از اعتبار خريد مجلات براي كتابخانه‌هاي عمومي كشور، شاخص‌هاي مختلفي از جمله ضريب كيفي نشريات درنظر گرفته شده كه مي‌تواند مكمل شاخص‌هاي مدنظر نهاد كتابخانه‌ها هم باشد تا اين طرح به خوبي انجام گیرد و توسعه يابد. وي با بيان اينكه اين تفاهمنامه به ديده شدن نشريات در سراسر كشور كمك مي‌كند، ابراز اميدواري كرد در صورت موفقيت اين طرح در توسعه فرهنگ مطالعه نشريات، بازاريابي مخاطب و تقويت بنيه اقتصادي نشريات بخش خصوصي، اين تفاهمنامه به عنوان الگويي براي ساير حوزه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز استفاده شود.
اين تفاهمنامه با هدف تعامل و ارتباط مستمر كتابخانه‌هاي عمومي، مطبوعات و رسانه‌ها، ترويج فرهنگ كتابخواني از طريق رسانه‌ها و حمايت از مطبوعات و نشريات موردنياز كتابخانه‌هاي عمومي، ميان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به امضا رسيد.
نشست امضاي تفاهمنامه همكاري معاونت مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، يك‌شنبه ۲۲ مرداد ماه با حضور عليرضا مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، حسين انتظامي معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت ارشاد و جمعي از معاونان و مديران نهاد و اين معاونت، در سالن جلسات نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار