کد خبر: 866936
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
مسؤول خانه بهداشت شماره یک شهر اصفهان:
بسیاری از نان‌های صنعتی موجود در سوپرمارکت‌ها، نه بسته‌بندی مناسبی دارند و نه تاریخ تولید و انقضا روی آن‌ها درج‌شده است.

به گزارش جوان آنلاین، نشست امنیت غذایی شهرستان در محل فرمانداری اصفهان با حضور فرماندار و مسؤولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد.

مسؤول خانه بهداشت شماره یک شهر اصفهان با اشاره به درگیر شدن مردم به مسائل مختلف و کمبود وقت آن‌ها برای تهیه غذای سالم و تازه، اظهار داشت: نان یکی از مواد غذایی است که به‌صورت بسته‌بندی از سوپری‌ها خریداری می‌شود.

محمدقاسم احتشامی، با اشاره به این‌که 95 درصد مردم هم چنان از نان‌های سنتی استفاده می‌کنند، بیان کرد: نان‌های صنعتی مدت‌زمانی محدودی برای مصرف دارند و در بسته‌بندی آن‌ها باید درج شود؛ اما بسیاری از نان‌های صنعتی موجود در سوپرمارکت‌ها، نه بسته‌بندی مناسبی دارند و نه تاریخ تولید و انقضا روی آن‌ها درج‌شده است  و مردم موضف هستند در خرید           نان های بسته بندی شده تاریخ تولید  آن را کنترل نمایند.

وی با اشاره به فاسدشدن و کپک زدن نان، ابراز داشت: رطوبت هوا، رطوبت نان تازه، آلودگی محیطی، آلودگی دستگاه برش نان و حمل‌ونقل نامناسب نان، سبب کپک زدن نان می‌شود؛ ویروسی که از طریق کپک نان منتقل می‌شود بسیار خطرناک و حتی سرطان‌زا است.

مسؤول خانه بهداشت شماره یک شهر اصفهان تهی شدن آرد نانوایی از سبوس را نامطلوب توصیف کرد و ادامه داد: وقتی از آرد گندم، سبوس آن را حذف کنیم باعث سفیدی نان و زیبایی ظاهری آن می‌شود درحالی‌که سبب بیماری‌های دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود؛ بسیاری از نان‌های صنعتی موجود در بازار سرشار از جوش‌شیرین است که سبب آرتروز و بیماری‌های گوارشی می‌شود.

احتشامی بابیان اینکه بسیاری از مکان‌های تولیدکننده نان صنعتی غیرمجاز، مخفی و زیرزمینی است؛ مطرح کرد: بحث ساماندهی نان‌های صنعتی را از سوپرمارکت‌ها شروع کردیم و ابلاغ کردیم که نان صنعتی فاقد علامت استاندارد و تاریخ تولید و انقضا را به معرض فروش نگذارند؛ نان‌های صنعتی مجاز را نیز در معرض نور خورشید و رطوبت قرار ندهند و به روش صحیح آن‌ها را حمل‌ و نقل کنند.

وی به طرح جمع‌آوری نان‌های صنعتی غیرمجازاشاره نمود وگفت : 2048 کیلو نان بی‌شناسنامه فقط در هفته اول این طرح، از سطح سوپرمارکت‌های شهر جمع‌آوری شد؛ اگر قرار است نان غیرمجاز را جمع‌آوری کنیم باید طرح جایگزین برای آن داشته باشیم و نان‌های صنعتی مجاز را در اختیار مردم قرار دهیم.

در ادامه آیت سهراب مسؤول خانه بهداشت شماره دو شهر اصفهان با اشاره به مجوز بهداشت به کارگاه‌های تولید نان صنعتی اظهار داشت: مجوزی که اداره‌های بهداشت صادر می‌کنند تنها در خصوص پخت و توزیع نان در محل است و مجوزی برای انتقال آن به مکان‌های دیگر صادر نمی‌شود.

وی در بخش دیگر با اشاره به پخت نان‌های خانگی، گفت: خانم‌هایی که نان خانگی می‌پزند و معمولاً نیازمند هم هستند اگر باهم یک مجوز بگیرند و یک کارشناس تغذیه داشته باشند مشکل آن‌ها نیز حل می‌شود؛ اما گرفتن مجوز و درج تاریخ تولید و انقضا و بسته‌بندی مناسب از ضرورت‌های کار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار