کد خبر: 866900
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
وزير كشور عراق اعلام كرد
شواهدي جديد به شواهد قبلي اضافه شده كه نشان مي‌دهد محمد بن سلمان، وليعهد عربستان تلاش مي‌كند رويكرد متفاوتي در برخورد با ايران و فراتر از آن در منطقه در پيش بگيرد.
شواهدي جديد به شواهد قبلي اضافه شده كه نشان مي‌دهد محمد بن سلمان، وليعهد عربستان تلاش مي‌كند رويكرد متفاوتي در برخورد با ايران و فراتر از آن در  منطقه در پيش بگيرد. وزير كشور عراق گفته كه در سفر اخيرش به رياض با بن سلمان ملاقات كرده و بن سلمان از عراق خواسته واسطه تنش‌زدايي بين ايران و عربستان شود.
 
به گزارش «جوان» خبرگزاري روس اينترفكس ديروز گزارش كرد سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه و عادل الجبير همتاي سعودي او توافق كرده‌اند براي پايان دادن به بحران‌هاي خاورميانه، مجموعه‌اي از گفت‌و‌گو‌ها را تدارك ببينند. اين بخشي از رويكري است كه عربستان سعودي به فاصله چند هفته بعد از خروج پادشاه از رياض و سپرده شدن تصدي امور به دست محمد بن سلمان در پيش گرفته است. بعد از مصافحه عادل الجبير، وزير خارجه عربستان با محمدجواد ظريف در حاشيه نشست كشورهاي اسلامي در تركيه، حالا مقام‌هاي ايراني مي‌گويند كه در حج امسال شاهد وضعيت مناسب‌تري هستند.  حميد محمدي، رئيس سازمان حج و زيارت گفته كه خيمه‌هاي زائران ايراني در سرزمين منا و عرفات بهبود يافته و با تلاش‌هاي انجام شده خيمه‌هاي زائران ايراني امسال از کيفيت و استانداردهاي بالاتري برخوردار است. به گفته او کساني که در سال‌هاي قبل نيز به حج مشرف شده‌اند اين بهبود کيفيت را به خوبي لمس خواهند کرد. همزمان، محمد صالح بن طاهر بنتن وزير حج و عمره عربستان طي نامه‌اي به ملک سلمان و محمد بن سلمان اطمينان داده تمام امکانات رفاهي و امنيتي در بالاترين سطح براي همه زائران از جمله زائران ايراني و قطري را فراهم مي‌کند.
  
بقيع را بگشاييد
مقتدي صدر رهبر جريان صدر عراق اواخر ارديبهشت ماه 1396 از ايران و عربستان خواسته بود خويشتنداري خود را حفظ كنند و براي حل اختلافات به مذاکره «جدي و سودمند» بپردازند. درباره سفر اخير صدر به رياض گمانه‌زني‌هاي مختلفي شد و در حالي كه برخي گفتند عربستان در حال يارگيري از جريان‌هاي شيعي عليه ايران است، برخي منابع از جمله نشريه فير آبزرور نوشتند صدر به عنوان يک روحاني کاريزماتيک مي‌خواهد خود را به عنوان يک ميانجي در ميانه اختلافات فرقه‌اي سني‌ها و شيعيان در عراق معرفي کند؛ تحليلي كه گزارش‌هاي مربوط به دعوت سيدعمار حكيم به رياض آن را تقويت كرد. حالا قاسم الاعرجي، وزير كشور عراق مي‌گويد رياض از او خواسته كه بين ايران و عربستان ميانجيگري كند. الاعرجي مي‌گويد: «محمدبن سلمان رسماً از من درخواست کرد عراق واسطه‌اي بين ايران و عربستان براي کاهش تنش‌ها باشد.» الاعرجي مي‌گويد پيش از اين نيز ملک سلمان اين درخواست را داده بود. وزير كشور عراق مي‌گويد به طرف سعودي گفته است «بايد با احترام و بهترين وجه با حجاج ايراني رفتار» كنند و اجازه دهند ايراني‌ها وارد قبرستان بقيع شوند. او مي‌گويد: «طرف عربستاني هم وعده‌هايي در اين زمينه داده و الان هم بقيع به روي حجاج ايراني باز است. ما معتقديم روابط دوستانه ايران و عربستان به تأمين امنيت منطقه کمک مي‌کند.»
  
احياي ژئوپلتيك انرژي
برخي منابع مي‌گويند كه تعديل سياست خاورميانه‌اي عربستان كه از عراق كليد خورده و حالا با پيغام و پسغام‌هاي غيرمستقيم از مسير عمان، كويت و عراق در حال علني شدن است، تحت تأثير وضعيت نه‌چندان مناسب اقتصادي اين كشور است. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان بعد از مدت‌ها مخالفت با كاهش توليد نفت به تازگي اعلام كرده كشورش کاهش بيشتر توليد را رد نخواهد کرد، اما تأکيد کرده که عربستان با اقدام يکجانبه و يک‌تنه توافق کاهش توليد مخالف است. خالد الفالح گفته احتمال تمديد توافق يا تشديد کاهش يا هر اقدام ضروري ديگري وجود دارد، اما اين پيشنهادها بايد به موقع مورد مطالعه و توافق همه توليدکنندگان قرار گيرد. همزمان برخي منابع از تلاش رياض براي احياي خطوط لوله انتقال نفت اين کشور در عربستان خبر مي‌دهند. ابراهيم بحرالعلوم، وزير نفت سابق عراق گفته خط انتقال نفت عراق از طريق عربستان به درياي سرخ با پول عراق ساخته شد و از منابع نفت عراق تا بندر «ينبع» عربستان سعودي در درياي سرخ امتداد يافته، علاوه بر آن مخازن بزرگي در اين بندر ساخته شده که متعلق به عراق است. بحرالعلوم اظهار داشت: انتقال نفت از اين خط، پس از جنگ دوم خليج فارس با تصميم عربستان سعودي متوقف شد و پس از حمله صدام به کويت در سال 1990 هيچ نفتي از اين خط منتقل نشد. اسپوتنيک نوشت: عربستان سعودي سال‌ها از اين خط انتقال نفت براي انتقال گاز به نيروگاه‌هاي برق خود در غرب اين کشور استفاده کرد، در سال 2012 نيز آن را براي صادرات بيشتر نفت مورد آزمايش قرار داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار