کد خبر: 866756
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
با حضور اعضا انجمن بیهوشی ایران و جمعی از پزشکان و متخصصان بیهوشی کشور؛
کارگاه بیهوشی منطقه‌ای با راهنمایی سونوگرافی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد.


در این سمینار یک روزه اساتيد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه شهید بهشتی، اعضا انجمن بیهوشی ایران و جمعی از پزشکان و متخصصان بیهوشی کشور حضور داشتند و علاوه بر شرکت در سمینار در کارگاه جانبی آن نیز شرکت کردند.

مباحثی چون «بلوک نوآگزیال با هدایت سونوگرافی»، «بلوک اعصاب بین دنده‌ای و TAPB با هدایت سونوگرافی»، «بلوک شبکه براکیال با هدایت سونوگرافی»، «بلوک پوبلیته ال و فمورال با هدایت سونوگرافی»، «بلوک  PEC و سراتوس» در این سمینار به بحث و بررسی گذاشته شد.

بر اساس این گزارش، در کارگاه آموزشی این سمینار نیز رژونال اندام‌های فوقانی، تحتانی و تنه به صورت کارگاهی و بر روی بیمار آموزش داده شد.

 

بیهوشی خوب و کنترل بیمار حین عمل ضامن موفقیت جراحی است

 

مدیرعامل بیمارستان رضوی با اشاره به گستره‌ی فعالیت متخصصان بیهوشی در حین عمل جراحی گفت: بیهوشی خوب و کنترل بیمار حین عمل ضامن موفقیت عمل جراحی است.

دکتر قاسم سلطانی در حاشیه سمینار یک روزه «بیهوشی منطقهای با راهنمایی سونوگرافی» بیان کرد: جراحی‌ها دارای عوارض بسیار زیادی هستند و از میان عوارض آن‌ها، کنترل کلیه حوادث حین جراحی شامل کنترل خونریزی، کنترل حجم مایعات بدن، کنترل قلب بیمار، برقراری تعادل الکترولیتی خون و ... برعهده متخصص بیهوشی است.

وی با اشاره به استفاده از سونوگرافی در بیهوشی گفت: طی 15 ساله‌ اخیر استفاده از سونوگرافی در بیهوشی مرسوم شده که با کمک سونوگرافی به جای بیهوشی عمومی و کامل، بی‌حسی منطقه‌ای برای بیمار انجام می‌شود و تنها عصب‌های مرتبط را درگیر کرده و از وارد شدن سموم به سراسر بدن ممانعت به عمل می‌آید و به این ترتیب، بیمار در حالت هوشیاری و با عوارض بسیار کمتر جراحی می‌شود.

رئیس انجمن بیهوشی شاخه خراسان رضوی با اشاره به اینکه دردهای بعد از عمل نیز در این روش‌ها به شدت کمتر خواهد بود، گفت: برای استفاده از این روش، نیازمند استفاده از دستگاه سونوگرافی با پروب‌های خاص هستیم؛ این دستگاه‌‌های سونوگرافی حدود 300 تا 400 میلیون قیمت دارد و در حال حاضر بیمارستان رضوی مجهز به این دستگاه‌ سونوگرافی است.

وی در ادامه با انتقاد از عدم پوشش کامل بیمه‌ای این روش بیهوشی و سایر روش‌های نوین بیهوشی و بی‌حسی گفت: در حالی که در درازمدت به علت کاهش سطح عوارض بیهوشی این روش ها برای نظام سلامت به صرفه تر خواهد بود و هزینه‌های کمتری را متحمل سیستم درمان و بیمه‌ها می کند اما بیمه‌های ما از پوشش کامل این روش‌ها سر باز می‌زنند که جای تأمل و بازنگری دارد.

مدیرعامل بیمارستان رضوی به اهمیت مشاوره‌های بیهوشی قبل از عمل جراحی اشاره کرد و گفت: کلینیک‌های بیهوشی و کنترل درد در کشورهای پیشرفته خدمات بسیار گسترده و مفیدی را ارائه می‌کنند؛ با یک مشاوره مناسب قبل از بیهوشی، متخصص از بیماری‌های زمینه‌ای فرد مطلع شده، خیلی راحت تر به انتخاب درست نوع داروی بیهوشی می‌رسد و در نهایت بیمار بیهوشی موفق و کم‌عارضه تری را تجربه خواهد کرد.

 

 

بیمه‌ها روش‌های نوین بیهوشی را تحت پوشش خود قرار دهند

 

 

دبیرعلمی سمینار یک روزه «بیهوشی منطقه‌ای با راهنمایی سونوگرافی» درخواست کرد: بیمه‌ها روش‌های نوین بیهوشی را تحت پوشش خود قرار دهند.

دکتر مهرداد مکرم ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به کم‌عارضه‌تر بودن روش‌بیهوشی منطقه‌ای، این روش و سایر روش‌ها نوین بیهوشی به سیستم درمانی کشور، در درازمدت هزینه کمتری را تحمیل می‌کنند و از این‌رو باید بیمه‌ها برای پوشش کامل این روش‌ها برنامه‌ریزی کنند تا استفاده از این روش‌های بیهوشی توسعه یابد.

وی افزود: در حال حاضر، استفاده از روش بیهوشی منطقه‌ای با راهنمایی سونوگرافی در مشهد در حد آموزش و در بیمارستان‌های آموزشی مورد استفاده است و در بیمارستان رضوی نیز کمابیش استفاده می‌شود و این درحالی است که استفاده از این روش و سایر روش‌های نوین بیهوشی در کشورهای اروپایی و آمریکایی روشی مرسوم و کامل جا افتاده است چرا که عوارض کمتری در پی دارد و بهتر می توان دردهای بعد از جراحی را به این روش کنترل کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: گاهی با بیمارانی مواجه هستیم که نیاز به عمل جراحی دارند اما به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای دیگر، بیهوشی عمومی برایشان خطرساز است و به همین خاطر باید برای این بیماران از روش‌های کم خطرتر و کم‌ضررتری استفاده کنیم که مشکلات کمتری در پی داشته باشد و بیهوشی منطقه‌ای یکی از این روش‌هاست.

دکتر مکرم با اشاره به اینکه آینده علم بیهوشی به سمت بیهوشی منطقه‌ای و روش‌های نوین کم‌عارضه‌تر در حرکت است،  گفت: رژیونال آنستزی یا بیهوشی منطقه‌ای روشی است که حتی در خصوص دردهای مزمن و کنترل دردهای حاد نیز مورد استفاده است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده از هیپنوتیزم در جراحی گفت: هیپنوتیزم یک روش کمک‌کننده است که برای هر بیماری قابل استفاده نیست و در موارد خاص می‌توان از آن بهره گرفت اما در خصوص هیپنوتیزم نکته‌ای وجود دارد و آن این است که در نهایت مغز فرمان‌دهنده است.

دکتر مکرم ادامه داد: در هیپنوتیزم با متقاعد کردن مغز، درد احساس نمی‌شود و توجه به این نکته حتی در بیهوشی‌های عمومی هم مهم است؛ بیماری که مشاوره بیهوشی گرفته باشد و قبل از جراحی خطرهای آن را پذیرفته باشد و اضطراب کمتری داشته باشد بیهوشی موفق و درنتیجه جراحی کم‌عارضه‌تری را تجربه خواهد کرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار