کد خبر: 866636
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
گلپايگان و خوانسار، بي نصيب از توسعه صنايع تبديلي استان اصفهان
امسال هم همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزي در شهرستان هاي گلپايگان و خوانسار، کشاورزان به دليل نبود صنايع تبديلي و بسته بندي باري ديگر مجبور به دفن صدها تن از محصولات خود در دل خاک شدند!

نويسنده:مريم احمدي

در حالي که مسئولان اداره جهاد کشاورزي استان اصفهان مدعي اند رتبه نخست کشور در بخش صنایع تبدیلی از آن اين استان است و اصفهان با صدور 314 فقره پروانه بهره برداری در اين حوزه در صدر جدول قرار گرفته است اما تکرار تراژدي دفن اجباري محصولات کشاورزي نشان مي دهد گلپايگان و خوانسار به رغم توليد سالانه هزاران تن غلات و مرکبات، صيفي جات و ميوه هاي هسته دار از دايره توجه مسئولان جهادکشاورزي دور مانده اند و از اين آمار و ارقام نصيبي نداشته است!

///

ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهاي توسعه يافته دنيا یکی از فعالیت های موثر در بخش کشاورزی و از ارکان ضروري اين صنعت محسوب مي شود. به دليل فساد پذیری بالای محصولات کشاورزی ، فصلی بودن تولید و غیر قابل مصرف بودن اکثر محصولات کشاورزی بدون فرآوری ايجاد چنين صنايعي براي سودآوري بيشتر در بخش کشاورزي سالهاست مورد توجه قرار گرفته است. با اين وجود در بسياري از استان هاي کشور بي توجهي به اين مقوله مهم سبب شده هر سال ميزان قابل توجهي از محصولات روي دست کشاورز بماند.از اين رو جز دفن و بازگرداندن حاصل دسترنج يک ساله به دل خاک چاره اي پيش روي فعالان اين صنعت نمي ماند.

بنا به گفته نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی امسال هم کشاورزان اين دو شهرستان به دليل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی باز هم مجبور به دفن محصولات خود شدند . علی بختیار با بيان اينکه شهرستان های گلپایگان و خوانسار آخرین شهرهای استان اصفهان هستند و هرکدام حدود 150تا 180 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارند از بي توجهي مسئولان استان به اين دوشهرستان انتقاد کرد. وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر کشاورزان و دامداران اين شهرستان ها وضعیت مناسبی ندارند، افزود: در حالی که روزی گلپایگان یکی از قطب های مهم کشاورزی بوده امروز شرایط به گونه ای است که به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی و بسته بندی ونگهداری بسیاری از محصولات کشاورزی دفن می شود.مسئله اي که سبب افت سطح کيفي کشاورزان اين شهرستان ها و در پي آن مهاجرت بيش از 500 هزار نفر به اصفهان و تهران شده است !

پتانسيل هايي که ديده نمي شود!

اين در شرايطي است که بنا به گفته کارشناسان کشاورزي، اين دو شهرستان با برخورداري از پتانسيل هاي طبيعي و قابليت کشت محصولات جديد و همچنين رتبه ممتاز در توليد عسل مرغوب مي تواند قطب صادرات اين محصول در کشور باشد اما به دليل بي توجهي مسئولان به اين ظرفيت ها صنعت کشاورزي و اشتغال در اين شهرستان ها روبه افول گذاشته است.

بختياربا تاييد اين موضوع مي گويد: به رغم اينکه سالهاست خوانسار یکی از قطب های تولید عسل مرغوب در کشور است اما از حمايت هاي دولتي در شناساسی بازارهای هدف و صادرات محروم مانده است! لازم به ذکر است سال گذشته جهادکشاورزی استان اصفهان با صدور314 فقره پروانه بهره برداری دربخش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی، دامی، شیلات و باغی رتبه نخست کشوري در اين بخش را کسب کرد اما گويا دو شهرستان مذکور از اين تحولات و طرح هاي اشتغالزايي بي نصيب مانده است .

علاوه بر کشاورزي گلپايگان و خوانسار وضعيت دامداري اين شهرستان ها نيز تحت تاثير فقدان صنايع تبديلي قرار گرفته است. تا آنجا که بنابه گفته عضومجمع نمايندگان استان اصفهان

به دليل نبود صنايع تبديلي، متاسفانه بسیاری از دام های شیری شهرستان گلپايگان در مسیر کشتار قرارگرفته و میزان تولید شیر بسیار کاهش پیدا کرده تا انجا که عرضه شير با قيمت فعلي برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد وعدم وجود صنایع تبدیلی کافی، شیر را با نرخ نازل نصیب دلالان می‌کند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار