کد خبر: 866628
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل:
دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل گفت: صادرات استان اردبیل در سال گذشته به نسبت سال ماقبل آن 41 درصد از نظر ارزش کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگارجوان آنلاین از اردبیل، وثوقی ایرانی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اردبیل به مشکلات و معضلات تجارت خارجی استان اشاره کرد و گفت: هر چند دستگاه های مختلف در این حوزه دخیل هستند اما همچنان وضعیت صادرات ما خوشایند نبوده به طوری که در سال گذشته به نسبت سال ماقبل آن ما با 41 درصد کاهش ارزش صاردات روبه‌رو هستیم.

وی به افزایش صادرات چمدانی تا 302 درصد در استان اشاره کرد و گفت: این جای تامل دارد که تجار ما به جای صادرات قطعی به فکر صادرات چمدانی هستند که باید در این حوزه یک تحقیق و بررسی انجام شود.

دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل بیان کرد: در صادرات سیب‌زمینی نیز 66 درصد کاهش صادرات را در استان شاهد هستیم گفت: در صدور کارت بازرگانی نیز در چهار ماهه امسال با یک وضعیت رکود و کاهش صدور روبه‌رو هستیم که در این زمینه نیز باید بررسی‌های دقیقی انجام شود.

وثوقی ایرانی با یادآوری اینکه در کنار صادرات، واردات ما نیز در سال‌های اخیر با افت عجیبی روبه‌رو بوده است، گفت: عمده واردات ما از مبادی ترکیه و فدرال آلمان بوده که در نقطه مقابل بیشترین صادرات ما به جمهوری آذربایجان و عراق انجام شده است.

وی دلایل کاهش حجم صادرات کشورمان را یادآور شد و گفت: ارزش‌گذاری پایین نرخ محصولات صادراتی،‌ افزایش روزافزون قیمت تمام شده کالاهای ایرانی، ورود دلالان به عرصه صادرات، حضور در بازارهای جهانی، بالا بودن قیمت تمام شده و همچنین افزایش قیمت هزینه حمل و نقل و تثبیت نرخ ارز علیرغم تورم انباشت شده در سال‌های اخیر و پرداخت نشدن مشوق‌های صادراتی از دلایل کاهش حجم صادرات کشور است.

دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل ضعف برندسازی در کالاهای ایرانی را به ویژه در حوزه صادرات و عدم حضور در پیما‌ن‌های منطقه‌ای را از دیگر دلایل کاهش حجم صادرات کشورمان اعلام کرد.

وثوقی ایرانی به دلایل استانی نیز اشاره کرد و گفت تک بازاری و تک محصولی صادرات ما به تجارت استان اردبیل ضربه وارد کرده به طوری که 70 درصد تجار ما با کشور آذربایجان کار می‌کنند در حالی که اقتصاد آذربایجان ضعیف بوده و ما با افت ارزش پول آذربایجان روبه‌رو هستیم.

وی صدور کالا از گمرک بیله‌سوار را به نسبت گذشته ضعیف اعلام کرد و افزود: با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده سیب‌زمینی چندان رغبتی به صادرات سیب‌زمینی از گمرک بیله سوار وجود ندارد در حالی که قیمت تمام شده محصول وارداتی سیب‌‌زمینی از فرانسه و روسیه به جمهوری آذربایجان ارزان تمام می‌شود.

دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل بیان کرد: ما در استان اردبیل با عدم سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو هستیم به طوری که در سال‌های اخیر حتی یک دلار نیز سرمایه‌گذاری خارجی در استان انجام نشده و انتظار می‌رود با تنوع‌بخشی به محصولات صادراتی و کسب بازارهای جدید بتوانیم در این زمینه یک اتفاق مهمی را رقم بزنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر