کد خبر: 866606
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
فعالیت دست فروشان برای کسب درآمد و اقدام معبربان های شهرداری برای اعمال قانون باعث تقابل این دوگروه شده است یکی برای نان می جنگد و دیگری برا اجرای قانون.
به گزارش ندای صبح، بازار پانزده خرداد به دلیل قدمت و بافت منحصربه فردش فراتر  از محلی برای خرید و فروش کالاست.قدمت این بازار به زمان صفویه برمی گردد.مغازه ها و حجره ها در بازارهای سرپوشیده هنوز اصالت خود را حفظ کرده اند و خرید از این بازار و جابجایی با کالسکه هایی که در آن جا وجود دارد، ذهن را به 100 سال قبل می برد. این فضای خاطره انگیز نظر توریست ها را نیز به خود جلب کرده است و مکانی جالب برای گردشگران اروپایی به شمار می رود.

با معبربان ها مهربان باشیم/دست فروشان پشت سد قانون

اما بازار روی دیگری نیز دارد جایی که محل تقابل معبربان های شهرداری و بساط گستران یا همان دست فروشان است.در این چندسال گذشته به لطف پیشرفت شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی، پخش ویدیوهای از نزاع دست فروشان و نیروهای معبربان که در آن درگیری های سنگین و منجر به ضرب و جرح طرفین مشاهده می شود.می توان به درگیری و کتک زدن  3 تن از معبربان های شهرداری درمیدان تجریش اشاره کرد که منجر به زخمی شدن و آسیب جدی 3 مامور شد، اشاره کرد.با این حال همیشه انگشت اتهام به سمت معبربان های شهرداری نشانه رفته است.

به سراغ یکی از  معبربان های بازار پانزده خرداد رفتیم تا از نزدیک با فضا آشنا شویم.

ابوذر نزدیک به 5 سال است که مامورانضباط شهری است. گرما هوا او را کلافه کرده است. در مورد شرح وظایف و مشکلاتی که در کار با آن مواجه است پرسیدیم سری تکان داد و با لحنی ناراحت گفت:از سال 94 با آغاز طرح برخورد با دست فروشان و بساط گستران وارد بازار پانزده خرداد شدم.لازم است اول دو موضوع دست فروشان و بساط گستران را از هم جدا کنم. بساط گستران باندی بودند که سردسته آنها بازار را تقسیم می کردند و آن به دست فروشان اجاره می دادند.

با معبربان ها مهربان باشیم/دست فروشان پشت سد قانون

وی ادامه داد:برخلاف تصور مردم از دست فروشان که فکر می کنند از سر نیاز مالی دست فروشی می کنند با مافیایی مواجه شدیم که با زور و قلدری بازار را پهنه بندی کردند و هریک قسمتی را به دست گرفتند.به طور مثال فضایی به اندازه 4 موزاییک را به یک دست فروش اجاره می دادند و روزانه 500هزار تومان دریافت می کردند.درآمد این بساط گستران که نوچه هم داشتنددر روز بالای 20 میلیون بود .موردی را سراغ داشتیم که فرد دست فروش با ماشین گرانقیمت به بازار می آمد و لباس کهنه و پاره می پوشید و دست فروشی میکرد و پس از جمع آوری بساطش با هوچی گری و عوام فریبی سعی داشت احساسات مردم را تحریک کند و ترحم دیگران را جلب کند.

پایان دادان کار این مافیا به راحتی میسر نبود.از شروع طرح جمع آوری هر روز درگیری داشتیم حتی خود من در حین اجرای ماموریت بارها تهدید به قتل شدم.

ابوذر در حالی که دستی به زانوی خود می کشید و ازدرد آن گله می کرد گفت:مشغول جمع آوری بساط دست فروشی  بودم فردی که قبلا مرا تهدید کرده بود با ماشین مرا زیر گرفت و پای من از شش قسمت شکست و کشکک پای من کنده شد اگر مردم مرا سریع به بیمارستان نمی رساندند به خاطر خونریزی احتمال مرگ هم وجود داشت و در حالی حاضر با مشکلات حرکتی مواجه هستم.

خوشبختانه با کمک نیروی انتظامی وحمایت های ویژه ابوالقاسم چیذری مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری توانستیم مافیای بساط گستران را جممع آوری کنیم و مشکلات رفت وآمد و مزاحمت های که برای نوامیس مردم به وجود می آمد و اعتراضات کسبه بازار را برطرف کنیم.با این حال هر روز شاهد نگاه سنگین  برخی از مردم  که به خاطر ناآگاهی ما را مقصر می دانند، هستیم.حتی در مترو و اتوبوس به ما متلک می اندازند و با زخم زبان ما را ناراحت می کنند البته در این میان مردمی هستند که قدردان زحمت های ما هستند و با تشکر خستگی را از تن مان درمی آورند.


با معبربان ها مهربان باشیم/دست فروشان پشت سد قانون

میان صحبت هایمان فواد یکی دیگر از معبربان ها وارد می شود و ضمن تایید صحبت های ابوذر افزود:مردم ما انسان های فهمیده ای هستند و در صورت آگاهی دادن به آنها قضاوت صحیحی خواهند کردتا قبل از جمع آوری دست فروشان و بساط گستران شلوغی و بی نظمی خاصی در بازار دیده می شد که مشکلات فراوانی از قبیل جیب بری، کیف قاپی وحتی زورگیری را شاهد بودیم با عث شده بود حتی کسبه بازار از ورود خانواده خود به بازار جلوگیری کنند.خوشبختانه با جمع آوری بساط گستران فضا سالم شده است و مردم برای تشکر به ما مراجعه می کنند و از نحوه اجرای برنامه رضایت دارند.

وی درپایان با گلایه از اینکه مکانی برای استراحتو غذا خوردن معبربان ها در بازار پانزده خرداد وجود ندارد افزود:ما در روز بیش از 12 ساعت در بازار مشغول گشت زنی هستیم ولی جایی برای استراحت و تعویض لباس و نماز نداریم و حتی ناهار خود را کنار پیاده رو زیر نگاه هزاران رهگذر صرف می کنیم که این موضوع دور از شان پرسنل شهرداری می باشد. به سراغ سرهنگ حسینی رفتیم که از روز اول اجرای طرح جمع آوری دست فروشان در بازار حضور داشته است.

سرهنگ حسینی مسئول مامورین سد معبر بازار پانزده خرداد با اشاره به حضور افرادی سودجو در غالب بساط گستر اظهار داشت:تا قبل از اجرای طرح جمع آوری دست فروشان شاهد حضور افراد زورگو و فرصت طلب بودیم که با تقسیم بندی بازار و اجاره آنها به دست فروشان سود کلانی را دریافت می کردند و حتی در برخی موارد پا را فراتر نهادند و اقدام به جیب بری و مزاحمت هایی را برای نوامیس مردم به وجود می آورند.

طرح جمع آوری بساط گستران از مهرماه سال 94 با کمک شهرداری و شهربان با پشتیبانی نیروی انتظامی آغاز شد وبا مقاومت سرسختانه بساط گستران مواجه شدیم زیرا درآمدی نجومی از بازار داشتند وبا تلاش معبربان و حمایت نیروی انتظامی توانستیم بازار را ا شر این افراد سودجو پاکسازی کنیم.

وی افزود:در این میان نیز افراد نیازمندی هستندکه به دلیل مشکلات مالی ناچار دست فروشی می شوند که با هماهنگی شهربان و اداره ساماندهی شهرداری مکانی در ناصر خسرو برای آنها در نظر گرفته شده است که می توانند در انجا اقدام به فروش اجناس و صنایع دستی  خود کنند که متاسفانه به دلیل اینکه دست فروشان دنبال درآمد بیشتری هستند استقبال خوبی از این بازارچه صورت نگرفته است.

سرهنگ حسینی با تاکید بر اینکه این ریشه کنی دست فروشی نیازمند حمایت سایر سازمان ذی ربط است عنوان کرد:نگاه های سطحی و مقطعی در مسئله دست فروشی به حل موضوع کمکی نخواهد کرد.وقتی دست فروشی بداند که در بازار نمی تواند بساط کند به نقطه ای دیگر از شهر پناه می برد باید با افزایش نقاط برای دست فروشان وکمک به عرصه مناسب اجناس و تولیداتشان  آنها را سازماندهی کرد.

وی در پایان  با اعلام رضایت مردم از اجرای طرح افزود:تسهیل در جابجایی مردم و بالارفتن امنیت برای مردم و کسبه بازار دو ثمره بسیار مهم از اجرای این طرح است که مردم در مواجهه با ما اعلام رضایت می کنند و با توجه به ظرفیت توریستی بازار چهره زیبایی را نزد توریست هایی که از نقاط مختلف جهان به بازار می آیند را  نشان می دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار