کد خبر: 866541
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ارتش سوريه و متحدانش با عملياتي گسترده کنترل «سويدا» در مرز سوريه با اردن را به دست گرفتند...
ارتش سوريه و متحدانش با عملياتي گسترده کنترل «سويدا» در مرز سوريه با اردن را به دست گرفتند و مسيرهاي تدارکاتي تروريست‌ها را به سمت استان­‌هاي ريف دمشق و درعا قطع کردند. با كنترل كامل اين منطقه حدود 4 هزار كيلومترمربع از اراضي سوريه از دست تكفيري‌ها آزاد مي­‌شود.
 
به گزارش «جوان»، همزمان با پيشروي نيروهاي مقاومت در استان‌هاي حمص و ديرالزور، ارتش سوريه به پيروزي جديدي در جبهه جنوبي در شرق استان سويدا دست يافت و توانست کنترل کامل اين منطقه را که بيش از 4 هزار کيلومترمربع مساحت دارد به دست بگيرد و به حضور تروريست‌هاي داعش در اين منطقه پس از سه ماه عمليات پايان دهد. به گزارش العالم، ارتش سوريه و متحدانش از دو محور در شرق استان سويدا به سمت مواضع داعش به مساحت حدود هزار و 300 کيلومترمربع عمليات انجام دادند و توانستند مناطق سد الزلف و تپه‌هاي الطبقه، الرياحي، الاسد، العظامي و بئر السود را آزاد کنند و کنترل گذرگاه مرزي ابوشرشروح را به دست بگيرند. ارتش سوريه و متحدانش همچنين کنترل همه مناطق نظامي و مرزي با اردن را در استان سويدا از نقطه 128 تا نقطه 156 به دست گرفتند که 30 کيلومتر امتداد دارد.
 
اين موفقيت به ارتش سوريه امکان مي­‌دهد کنترل مسيرهاي تدارکاتي تروريست‌ها را از منطقه باديه در شرق استان سويدا به سمت استان­‌هاي ريف دمشق و درعا به دست بگيرد. با اين عمليات، تروريست‌هاي موجود در منطقه ريف دمشق در محاصره ارتش سوريه و متحدانش قرار گرفته­‌اند و تروريست‌هاي موجود در استان درعا در مناطقي پراکنده و جدا از يکديگر در محاصره قرار دارند که نابودي آنها را تسهيل مي­‌کند.  منطقه سويدا، در جنوب شرقي دمشق و نزديکي مرز اردن، در اختيار گروه‌هاي معارضي بوده که مورد حمايت برخي کشورهاي غربي و عربي هستند. نيروهاي دولتي سوريه همچنين توانسته‌اند کنترل ايست‌هاي بازرسي و برج‌هاي ديدباني مرزي را از تروريست‌ها پس بگيرند. در آتش‌بس اخير سوريه که با ميانجيگري روسيه و امريکا برقرار شد، منطقه سويدا به عنوان يکي از مناطق عاري از درگيري تعيين نشده است. پيشروي نيروهاي مقاومت در جبهه جنوبي در حالي است كه دو ماه پيش اخباري مبني بر همكاري نيروهاي امريكايي، انگليسي و اردني براي ورود به جنوب سوريه و كمك به گروه‌هاي تروريستي منتشر شده بود، اما توافق مسكو- واشنگتن مانع از تحقق اين مسئله شد.
  
كنترل 4 هزار كيلومتري جنوب
گروه‌هاي تروريستي كه شكست سنگيني را در جبهه جنوب متحمل شده‌­اند، به پيروزي نيروهاي مقاومت اعتراف كرده‌­اند. به گزارش خبرگزاري رويترز، سعيد سياف، از فرماندهان گروه‌هاي مسلح مورد حمايت غرب گفت كه کنترل بخش اعظم شرق سويدا در اختيار ارتش سوريه است. يک سخنگوي ديگر تروريست‌ها نيز گفت: «پيروزي ارتش سوريه و متحدانش در اين منطقه با عقب‌نشيني ناگهاني گروه موسوم به جيش العشاير مورد حمايت اردن، ممکن شده است.» به نظر مي­‌رسد كنترل اين منطقه بيشتر سياسي است، چراكه در توافق امريکا و روسيه براي برقراري مناطق عاري از درگيري، اردن هم مشارکت کرده بود. ارتش و نيروهاي مسلح سوريه از ماه گذشته دهها روستا و منطقه راهبردي را در شرق استان سويدا پاکسازي کرده و مسير کمک‌رساني تروريست‌ها را از مرزهاي اردن قطع کرده بودند. با كنترل اين منطقه، مسيرهاي تداركاتي به تروريست‌ها از مرز اردن به سمت مناطق درعا و ريف دمشق به طور كامل قطع مي­‌شود.
 
اردن منبع اساسي تسليحات گروه‌هاي تروريستي در جنوب سوريه قلمداد مي‌شود كه در شش سال گذشته با حمايت‌هاي غربي- عربي كمك‌هاي زيادي را براي تقويت تكفيري‌ها در محورهاي جنوبي انجام داده و با باز گذاشتن مرزهاي خود به روي گروه‌هاي تروريستي به شعله‌ور شدن جنگ سوريه كمك كرده است. در ماه‌هاي اخير، نيروهاي مقاومت سوريه و عراق با عمليات هماهنگ مثلث مرزي عراق- سوريه- اردن را به دست گرفتند و تلفات سنگيني را به گروه‌هاي تكفيري وارد كردند.  برخي تحليلگران بر اين باورند اگر ارتش سوريه و متحدانش بتوانند كنترل كامل سويدا را به دست بگيرند 4 هزار كيلومترمربع از مناطق جنوب سوريه از دست تكفيري‌ها آزاد خواهد شد. با كنترل اين منطقه، نيروهاي مقاومت با توان بيشتري مي‌­توانند پيشروي در جبهه‌هاي شمالي را ادامه دهند. از سوي ديگر، آزادسازي سويدا پس از اعلام پايان حمايت سازمان «سيا» از معارضان انجام شده و نشان مي­‌دهد در صورت پايان حمايت‌هاي غربي از گروه‌هاي تروريستي، ارتش سوريه و متحدانش مي‌­توانند در مدت‌زمان كوتاهي تروريست‌ها را شكست داده و مناطق اشغال شده را آزاد كنند.
  
پيروزي در جبهه شرق
نيروهاي مقاومت به موفقيت‌هايي در شرق سوريه نيز دست پيدا كرده‌اند. ارتش سوريه روز جمعه موفق شد در ادامه عمليات خود در شرق استان حمص روستاي «الطرفاوي» را از داعش پس بگيرد. به گزارش خبرگزاري «سانا» ارتش سوريه که چند روز پيش در ريف شرق استان حمص شهر راهبردي «السخنه» را از داعش پس گرفته بود، هم‌اکنون در حال مين‌روبي در اين شهر است. همزمان با اين مسئله، عمليات نيروهاي مقاومت در اين محور همچنان ادامه دارد و ارتش سوريه موفق شد چندين داعشي را از پاي درآورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار