کد خبر: 866524
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي آنكتاد، مناطق آزاد ايران در مقايسه با ساير مناطق آزاد به لحاظ جذب سرمايه‌گذاري خارجي عملكرد قابل قبولي نداشته‌اند.
به گزارش تسنيم، بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي كنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل(آنكتاد) ميانگين سرمايه‌گذاري خارجي در كشور در هشت سال اخير معادل 2/3 ميليارد دلار بوده است. در صورتي كه ميانگين كل سرمايه‌گذاري خارجي در مناطق آزاد معادل 84 ميليون دلار در سال بوده است. به عبارت ديگر جذب سرمايه خارجي در مناطق آزاد كمتر از 3 درصد كل سرمايه‌گذاري خارجي در ايران است.
بر خلاف ساير مناطق آزاد موفق جهان كه موجب افزايش جذب سرمايه‌گذاري خارجي شده و حجم قابل توجهي از سرمايه‌گذاري خارجي كشور را به خود اختصاص مي‌دهند، مناطق آزاد ايران در اين زمينه موفق نبوده‌اند.
 
در اين بين مناطق آزاد فيليپين با نسبت 85 درصد بيشترين موفقيت را در جذب سرمايه‌گذاري خارجي داشته‌اند. در رتبه‌هاي بعدي نيز مالزي با 72 درصد نسبت كل جذب سرمايه‌هاي خارجي، چين با 50 درصد و كره‌جنوبي با 28 درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.
اخيراً آماري از سوي دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد منتشر شده كه طبق آن ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در مناطق آزاد به صورت يكباره در سال 94 به بيش از يك ميليارد دلار و در سال 95 به بيش از 3 ميليارد دلار مي‌رسد. اين امر ناشي از تغيير در تعريف سرمايه‌گذاري خارجي در مناطق آزاد و استفاده از ارقام اسمي (مندرج در طرح توجيهي سرمايه‌گذار) به جاي ارقام واقعي و محقق شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار