کد خبر: 866199
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: تابلوی معرفی روستای هدف گردشگری قلعه بالا در جاده مواصلاتی شاهرود- مشهد در سه راهی بیارجمند نصب شد.
حمیدرضا حسنی افزود: این تابلو با هدف اطلاع‌رسانی به مسافران و گردشگران و تسهیل ورود گردشگر به این روستای هدف گردشگری نصب شده است.
وی گفت: روستای هدف گردشگری قلعه بالا در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۲۴ کیلومتری شهر بیارجمند قرار دارد که همجواری با پارک ملی توران آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.
حسنی افزود: قلعه بالا به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه ها نسبت به روستاهای همجوار ارتفاع بیشتری دارد و نمای کامل شهر بیارجمند از این روستا قابل مشاهده است.
وی گفت: مناطق مسکونی، زمین‌های زراعی و باغ‌ ها در این روستا به شکل پلکانی و  خانه‌ های روستای قلعه بالا دارای نمای کاهگلی است و درها و پنجره‌ های این خانه ها همگی به رنگ نارنجی در آمده‌ اند.
وی با اشاره به اینکه این روستا داری بافت یک دست با کوچه ‌های سنگ فرش شده و باغ‌ های انگور است، افزود: مناظر زیبای کوهستانی و چشم‌اندازهای کویری، از جلوه‌ های طبیعی این روستا است.
حسنی گفت: همجواری با پارک ملی توران و وجود حیوانات و پرندگان وحشی نظیر یوزپلنگ آسیایی، گور خر آسیایی، زاغ بور و … همه ساله گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به این روستا جذب می کند.
وی با بیان اینکه در توران ۴۱ گونه پستاندار، ۱۶۷ گونه پرنده، ۴۲ گونه خزنده و دو گونه دوزیست شناسایی شده‌ اند، افزود: خارتوران بیشترین تعداد یوزپلنگ را در ایران دارد.
حسنی گفت: غزال ایرانی (آهو)، جبیر، پلنگ ایرانی، سیاه‌گوش، گوسفند وحشی، کل‌ و بز، گربه شنی، گربه دشتی، گربه پالاس (از انواع نادر گربه‌سانان در ایران)، کفتار راه‌ راه، گرگ، شغال زرد، روباه قرمز و شاه روباه از پستانداران شاخص این ناحیه است.
وی با اشاره به اینکه فلفل، زیره سبز، کنجد، تخمه آفتاب گردان از جمله محصولات مهم این منطقه است، افزود: انواع اشکنه، ماست جوش، قوروتی (کشک بادمجان) آبگوشت و آش ترش از معروف ترین غذا های محلی این روستا است.
روستای قلعه بالا از طریق شهرهای شاهرود، میامی و بیارجمند با جاده آسفالت قابل دسترسی است و فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان سفر به این روستای تاریخی و زیبا است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار