کد خبر: 866162
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
معاون پارلمانی روحانی
ارائه ليست وزرا به مجلس شوراي اسلامي بهانه‌اي شد تا حسينعلي اميري معاون پارلماني رئيس‌جمهور روز گذشته در نشست خبري خود با خبرنگاران به تشريح برخي از جوانب تأييد كابينه جديد بپردازد.
مهدی پور‌صفا
 
ارائه ليست وزرا به مجلس شوراي اسلامي بهانه‌اي شد تا حسينعلي اميري معاون پارلماني رئيس‌جمهور روز گذشته در نشست خبري خود با خبرنگاران به تشريح برخي از جوانب تأييد كابينه جديد بپردازد.
 
به گزارش جوان، نشست خبري اميري با خبرنگاران تنها به مسائل مطرح شده در خصوص معرفي و رأي اعتماد به وزرا محدود نماند و موضوعات گوناگون از جمله بحث حصر و همچنين برخي تغييرات ساختاري در دولت نيز مطرح شد.
در اين نشست برخي از تدابير دولت براي ايجاد رابطه‌اي بهتر با مجلس و همچنين بررسي صلاحيت وزرا نيز مورد بررسي قرار گرفت.
‌   ‌
نمي‌دانم پولي به نمايندگان پرداخت شده يا نه
اميري با بيان اينكه دستورالعمل رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي تهيه و به وزرا ابلاغ شده است، اظهار كرد: وزارتخانه‌ها در اين دستور العمل به چهار  دسته آموزشي و فرهنگي، زيربنايي، سياسي و امنيتي و اقتصادي تقسيم شده‌اند. ما تمهيداتي فراهم كرده‌ايم كه وزراي پيشنهادي بتوانند در كمتيه‌هاي تخصصي و فراكسيون‌هاي مجلس حضور يابند و زيرساخت‌هاي خود را مطرح كنند. برنامه‌هاي حضور وزرا هم در كميسيون‌ها مشخص شده است و نسبت به دوره‌هاي گذشته جلسه رأي اعتماد در شأن دولت و مجلس خواهد بود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در صورت عدم رأي‌آوري يك وزير، وزير جايگزين هم در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: يكي از شاخص‌هاي رئيس‌جمهور براي معرفي هيئت وزرا برآورد نگاه مجلس به وزير پيشنهادي است. پيش بيني من اين است كه همه وزرا با رأي بالايي از مجلس رأي اعتماد بگيرند.
 
وي درباره اظهارنظر برخي نمايندگان درباره رأي نياوردن برخي وزراي پيشنهادي گفت: اين حق نمايندگان است كه درباره وزرا اظهار نظر كنند اما رئيس‌جمهور هم در مجموع بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده است كه اين مجموعه مي‌تواند برنامه‌هاي دولت را به پيش ببرد.
اميري در باره برخي اخبار مبني بر پرداخت پول به نمايندگان توسط برخي وزراي پيشنهادي اظهار كرد: سياست دولت اين است كه فرآيند رأي اعتماد در يك فضاي مناسب و با لحاظ شأن دولت و مجلس انجام شود. بنابراين هر اقدامي غيرمتعارف و نامناسب قابل قبول نيست. در دستورالعملي كه به وزرا ابلاغ كرده‌ايم تأكيد كرده‌ايم كه از هرگونه ارتباطات غيرمتعارف پرهيز شود. من اطلاعي ندارم كه چنين كاري انجام شده يا نه ولي اگر ملاحظه كنيم اقدامي خارج از دستورالعمل انجام شده پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم.
معاون پارلماني رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: ليست وزراي پيشنهادي پس از مشورت و برگزاري جلسات مختلف با شخصيت‌هاي كشور، جريان‌هاي سياسي و فراكسيون‌هاي مجلس تهيه شده و نمايندگان هم به صورت فردي نظرات خود را مطرح كرده‌اند كه ما آن را به اطلاع رئيس‌جمهور رسانديم. رئيس‌جمهور هم وزرايي انتخاب كردند كه قادر به تحقق مسئوليت‌هاي خود باشند و يك روح جمعي در كابينه ايجاد كنند.  اميري در مورد زمان معرفي وزير علوم نيز گفت: رئيس‌جمهور از تاريخ تحليف دو هفته وقت دارد كه وزرا را معرفي كند كه در زمان باقيمانده وزير علوم هم معرفي خواهد شد.
 
وي همچنين اظهار كرد: يكي از نقدهايي كه به دولت وارد مي‌شد، اين بود كه به اندازه‌اي كه دولت كار مي‌كند اطلاع رساني ندارد بنابراين اين ايده در دولت وجود دارد كه معاونت ارتباطات در دولت شكل بگيرد.
اميري همچنين درباره تفكيك سه وزارتخانه گفت: برنامه دولت اين بود كه دولت دوازدهم براساس ساختار پيشنهادي به مجلس معرفي شود، به همين دليل اين لايحه را با دو فوريت به مجلس معرفي كرد كه در مجلس رأي نياورد. تا اين لحظه دولت برنامه‌اي براي استرداد اين لايحه ندارد.
 
‌معاون پارلماني رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسشي مبني بر حاشيه‌هاي جلسه تحليف رئيس‌جمهور اظهار كرد: اين مراسم بي نظير بود و با حضور ۱۰۵ هيئت خارجي برگزار شد، بنابراين بايد هوشيار باشيم كه در دام دشمن نيفتيم و حواشي بر متن غلبه پيدا نكند. يكي از نمايندگان از يكي از مهمانان اين مراسم دعوت كرد تا با او صحبت كند اما چون راه ارتباط نمايندگان با مهمانان با موانعي روبه‌رو شده بود اين صحبت‌ها از راه دور انجام شد و بقيه در حال ضبط اين گفت‌وگو‌ها بودند، به جز يك نفر كه عكس سلفي گرفت. من آن نمايندگان را مي‌شناسم، آقاي رحيمي نماد مقاومت ما است كه سال‌ها در زندان حزب بعث شكنجه شده است. بنابراين نبايد بگوييم كه او از مسير خود خارج شده است.
وي گفت: آنچه در واقع اتفاق افتاد به صورت درشت‌نمايي منعكس شد، عظمت مراسم تحليف نبايد تحت تأثير اين مسائل قرار بگيرد.
 
اميري در مورد دعوت نكردن از مولوي عبدالحميد براي مراسم تحليف با اشاره به اينكه همه شخصيت‌هاي كشور براي ما محترم و مفيد هستند، ادامه داد: مجلس دعوت‌كننده همه مهمانان بود و حتي خود ما هم در مجلس مهمان بوديم. توضيحاتي كه امروز آقاي لاريجاني در اين‌باره داد را همه بايد بپذيريم.
اميري در پايان درباره اظهارات يكي از نمايندگان مجلس مبني بر تشكيل كارگروه رفع حصر و برنامه دولت براي تعامل با نمايندگان در اين زمينه اظهار كرد: معاون پارلماني دولت ديدگاه‌هاي نمايندگان را به رئيس‌جمهور و دولت مطرح مي‌كند تا الان اين نماينده مجلس با من صحبتي نداشته. اما اگر اين كارگروه شكل بگيرد من مطالبات آنها را در دولت مطرح مي‌كنم. رئيس‌جمهور در اين زمينه معتقد است كه بايد اين مسائل در ساختار قانوني خود حل و فصل شود.
 ‌   ‌ ‌ 
نمايندگان حامي دولت  شاكي می‌شوند
در اين ميان برخي عكس‌العمل‌ها به معرفي وزرا از سوي مجلس چندان مثبت نبود. جدا از اينكه همچنان به نظر مي‌رسد كه برخي از دلخوري‌ها در خصوص هماهنگي دولت با مجلس در خصوص انتخاب وزرا باقي است، اظهارات برخي نمايندگان حاكي از اين است كه ليست جديد روحاني كار سختي براي رأي در مجلس دارد.
 
شايد اولين نشانه در اين باره سخنان هفته گذشته الياس حضرتي بود كه به صراحت از رأي‌نياوردن  برخي گزينه‌هاي مطرح شده در رسانه‌ها بين نمايندگان خبر داده بود.
امروز نيز جعفرزاده ايمن‌آبادي در اظهار نظري در اين باره گفت: كابينه معرفي شده از سوي روحاني رضايت بخش نيست و به نظر مي‌رسد اين افراد نتوانند مشكلات مردم را با توجه به وعده‌هاي رئيس‌جمهور حل كنند.
 
وي در ادامه تصريح كرد: در مورد وزير كشور پيشنهادي ابهاماتي وجود دارد كه رحماني فضلي بايد با آنها در مجلس پاسخ دهد. اوضاع رحماني فضلي با توجه به اين ابهامات جالب نيست. اوضاع وزير پيشنهادي ارتباطات در بين نمايندگان خوب نيست. اوضاع بطحايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اصلاً خوب نيست.
جعفرزاده گفت: احتمال افتادن سه وزير يعني (بطحايي، جهرمي و رحماني فضلي) قطعي است. در اين ميان اگر وزير پيشنهادي كشور بتواند ما را قانع كند شايد بتواند رأي بياورد. البته بايد گفت احتمال قانع شدن ما كم است.
جالب اينجاست كه جعفر‌زاده ايمن آبادي جزو نمايندگاني است كه از روحاني در مجلس حمايت مي‌كند و به اين ترتيب روشن نيست كه واقعاً اين كابينه مي‌تواند در مجلس رأي بياورد يا نه؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار