کد خبر: 866151
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
منابع رسانه‌اي مي‌گويند، امارات با اعزام چند هزار «نيروي اجير شده» مناطقي در شرق يمن را که حاوي منابع نفتي است، اشغال کرد؛ اقدامي كه باعث نگراني سعودي‌ها شده است.
به گزارش فارس، همزمان با جنگ ائتلاف عربي عليه يمن، نوعي رقابت و جنگ داخلي ميان عربستان و امارات در يمن هم در جريان است. امارات در تازه‌ترين اقدام براي تصاحب منابع نفتي يمن، با اعزام چند هزار «نيروي اجير شده» موفق شد مناطقي در استان شبوه را که حاوي ميادين نفتي است، اشغال کند.  «مجتهد» حساب توئيتري مشهور که به افشاگر خاندان آل‌‌سعود مشهور شده، در تازه‌ترين مطلبي که منتشر کرده، گفته که «امارات سلطه خود بر دو شهرک عزان و حبان در منطقه شبوه در شرق يمن را تحکيم کرد» و براي اين کار 3 هزار مزدور به خدمت گرفت تا کاملاً بر نفت و گاز شبوه مسلط شود. مجتهد توضيح داد: مزدوران امارات از متعرض شدن به مناطق تحت نفوذ حوثي‌ها مانند عسيلان و بيجان اجتناب مي‌کنند. آنان صرفاً مناطق تحت نفوذ قبايل و جماعت‌هاي سني ديگر را به شيوه خود مورد تعرض قرار مي‌دهند.
 
آنان با اعزام عناصر آشوبگر، ابتدا ايجاد آشوب مي‌کنند، سپس با ادعاي برقراري آرامش وارد مي‌شوند و آن منطقه را تحت کنترل خود مي‌گيرند. مجتهد درباره اختلاف عربستان و يمن نيز گفت: برخلاف آنچه درباره اختلاف عربستان و امارات مي‌گويند، بن سلمان (وليعهد) دست امارات را در جنوب (يمن) باز گذاشته و تعهد داده که از قدرتش براي دور کردن نيروهاي شمالي مخالف، استفاده کند. يک شبکه تلويزيوني معارض، ماه گذشته ميلادي گفته بود که نزاع و رقابتي فزاينده ميان رياض و ابوظبي در استان شبوه يمن شکل گرفته، چراکه اين استان مملو از منابع نفتي و گازي است. شبکه «نبأ» گفته بود که شبوه مقادير هنگفتي نفت و گاز طبيعي دارد و علاوه بر آن بندر راهبردي «بحاف» که مخصوص صدور گاز مايع است، در اين استان واقع شده است.
 
امارات بر ساحل جنوبي يمن نيز تقريباً به شکل کامل از آگوست 2015 مسلط شده و ناظران سياسي معتقدند رفتار اين کشور در عرصه دريايي از جزيره «سقطري» تا «باب المندب» منظم به نظر مي‌رسد. امارات از ورود به جنگ و بحران يمن به دنبال اهداف مشخصي است که مهم‌ترين اين اهداف شايد تثبيت نفوذ هميشگي در جنوب يمن براي کنترل بر باب‌المندب و تقويت حضورش در دو جزيره سقطري و ميون است. امارات همچنان شهر عدن را به عنوان يکي از مرکزهاي اصلي استقرار نيروهايش در اختيار دارد و مجموع تحرکاتش نشان مي‌دهد اين کشور بر تسلط بر تنگه باب‌المندب تمرکز کرده است. طرفداراي عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي و متواري يمن که اکنون مقيم رياض است، امارات را به تحريک مردم عليه دولت هادي متهم مي‌کنند و مي‌گويند امارات از جنبش جدايي‌طلب جنوب يمن حمايت مي‌کند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار