کد خبر: 865855
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
معاون صنایع دستی اردبیل خبر داد:
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: شهر عنبران را به عنوان شهر ملی گلیم معرفی کردیم تا به ثبت ملی برسد.

علیرضا دباغ عبداللهی در نشست مطبوعاتی با جمعی از خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: تاکنون 16 مورد از آثار صنایع دستی استان اردبیل به ثبت ملی رسیده است که جاجیم‌بافی، ورنی بافی، گلیم بافی، رنگ‌رزی، آهنگری، ورشوسازی  و ... جزء این صنایع دستی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در سه رشته نشان جغرافیایی ملی گرفتیم، افزود: سه مورد از صنایع دستی ما نیز در مرحله اخذ نشان بین‌المللی است که در مورد ورنی مغان قطعا به زودی به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه سه مورد از صنایع دستی استان اردبیل نیز در مرحله اخذ نشان ملی جغرافیایی است گفت: معرق نمین، ملیله نقره اردبیل و مرصع سنگ خلخال در ردیف دریافت نشان جغرافیای ملی هستند.

عبداللهی با بیان اینکه ما به عنوان یک نهاد دولتی حمایت جدی از بخش خصوصی در ثبت این آثار می‌کنیم، عنوان کرد: امیدواریم به زودی یکی از آثار صنایع دستی استان اردبیل بتواند نشان جهانی دریافت کند.

وی از معرفی شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم در ایران خبر داد و یادآور شد: ما در مرحله آماده‌سازی پرونده این ثبت هستیم که با همکاری تمام مسؤولان استان اردبیل از شورای شهر و شهرداری عنبران گرفته تا استانداری باید همه دست به دست هم دهند تا زیرساخت‌ها در این زمینه مهیا شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با یادآوری اینکه باید این پرونده را با حوصله بیشتر به پیش ببریم، ادامه داد: اهالی رسانه می‌توانند کمک کار خوبی برای ما در ثبت ملی عنبران به عنوان شهر ملی گلیم در ایران باشند که در این زمینه قطعا همکاری ها و مساعدت‌های لازم بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

عبداللهی با بیان اینکه سومین نمایشگاه ملی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از 16 تا 20 مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اردبیل برگزار می‌شود گفت: در این نمایشگاه که در 120 غرفه برگزار خواهد شد 22 غرفه به حوزه گردشگری اختصاص یافته و مابقی در ارتباط با صنایع دستی و حوزه میراث فرهنگی است که البته غرفه‌هایی نیز برای معاونت سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: سه سال است که به صورت متمرکز نمایشگاه صنایع دستی همراه با حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برگزار می‌شود بیش از این 9 دوره نمایشگاه صنایع دستی در استان اردبیل برگزار شده بود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه باید اهالی رسانه مردم را ترغیب کنند تا از این نمایشگاه بازدید کرده و خرید خود را انجام دهند، اظهار کرد: امیدواریم توانمندی‌های قابل توجه صنعتگران و هنرمندان ما در حوزه صنایع دستی در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر