کد خبر: 865605
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مقوله «تنفيذ» در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه جنبه تشريفاتي نداشته و از امور ذاتيه ولايت فقيه است...
سید عبدالله متولیان
سید عبدالله متولیان
 
مقوله «تنفيذ» در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه جنبه تشريفاتي نداشته و از امور ذاتيه ولايت فقيه است و مطابق اصول ۱۱۰ و ۱۳۰ و ۱۳۱ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، داراي آثار و لوازم و الزامات خاصي مشتمل بر «نصب»، «شرط گذاشتن يا اشتراط»، «نظارت»، «قبول استعفا» و «عزل» رئيس‌جمهور توسط ولي فقيه بوده و در دو مرتبه تنفيذ ابتدايي و تنفيذ استدامي جاري و مقوّم و مشروعيت بخش اراده و آراي مردم است و تمام مشروعيت برنامه‌ريزي، اعمال قوانين و تطبيق آن در هندسه قوه مجريه منوط به تنفيذ ولي فقيه است.
 
امام راحل عظيم الشأن در تنفيذ حكم يكي از رؤساي جمهور اينگونه نگاشته‌اند: «بر اساس آنكه مشروعيت آن (رياست جمهوري) ‌«بايد» به نصب فقيه جامع الشرايط باشد اينجانب به موجب اين حكم رأي ملت را تنفيذ و ايشان را به اين سمت «منصوب» نمودم لكن تنفيذ و نصب اينجانب و رأي ملت مسلمان ايران محدود است به عدم تخلف ايشان از احكام مقدسه اسلام و تبعيت از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران. » و در تنفيذ حكم رياست جمهوري شهيد رجايي نيز فرموده‌اند: «و چون مشروعيت آن بايد با نصب فقيه ولي امر باشد، اينجانب رأي ملت شريف را تنفيذ و ايشان را به سمت رياست جمهوري ايران منصوب نمودم اگر خداي ناخواسته بر خلاف آن عمل نمايند مشروعيت آن را خواهم گرفت.»
حضرت امام خامنه‌اي نيز با همين ادبيات حقوقي مقوله تنفيذ را انشا نموده‌اند: «بديهي است كه تنفيذ اينجانب و رأي ملت تا زماني است كه ايشان به تعهد خود و صراط قويم و مستقيمي كه تا كنون در پيش داشته‌اند يعني راه اسلام و احكام نوراني آن و دفاع از مستضعفان و مظلومان و ايستادگي در برابر دشمنان مستكبر و زورگو پاي‌بند باشند.» علاوه بر شروط كلي و مشترك در تمامي احكام تنفيذ، ولي فقيه مي‌تواند با ابلاغ راهبردها و خطوط كلي، شروط اختصاصي و انتظارات خود را نيز از رئيس‌جمهور مطالبه كند. در ميان تمامي احكام تنفيذ، حكم تنفيذ و ملحقات نصب رئيس‌جمهور دوازدهم بي‌شك متفاوت‌ترين و جامع‌ترين حكم تنفيذ تلقي مي‌گردد. رهبر معظم انقلاب اسلامي در نصب آقاي روحاني به عنوان رئيس‌جمهور دوازدهم علاوه بر شروط متداول براي اولين بار حداقل سه نوع شرط ديگر را نيز از وي مطالبه فرموده‌اند:
 
شروط اول: همان شرط مشترك همه احكام تنفيذ است كه با ادبياتي جديد و بديع ابلاغ شده است: «... رأي ملت و تنفيذ آن موكول به حفظ و رعايت تعهد به صراط قويم و مستقيم «اسلامي» و «انقلابي» است». در اين شرط بعد انقلابي تعهد رئيس‌جمهور به صورت اخص و مستقل برجسته شده است.
شروط دوم: مقام معظم رهبري در متن حكم تنفيذ، تلاش رئيس‌جمهور براي كسب رضاي الهي را موكول به مصروف داشتن تمام همت خود در تحقق «شروط راهبردي نظام» به شرح زير كرده‌اند:
 
۱ - استقرار عدالت.
۲ - جانبداري از محرومان مستضعف.
۳ - اجراي احكام اسلام ناب (محمدي).
۴ - تقويت وحدت و عزت ملي.
۵ - توجه به توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي عظيم كشور.
۶ - صراحت در بزرگداشت ارزش‌ها و مباني انقلاب اسلامي.
۷ - اجراي برنامه اقتصاد مقاومتي.
۸ - توجه ويژه به موضوع اشتغال و توليد داخلي.
شروط سوم: جهت‌گيري‌هاي كلي دولت دوازدهم مشتمل بر:
 
۱ - تلاش براي حل مشكلات معيشتي مردم و اقتصادي كشور.
۲ - تعامل گسترده با همه‌ كشورهاي جهان (دنيا فقط منحصر در امريكا و چند كشور زورگو و مستكبر اروپايي نيست).
۳ - در برابر هر سلطه طلبي به پشتوانه اقتدار ملي و كمك مردم، با صلابت و با قدرت ظاهر شده و از ترفندهاي دشمن جلوگيري كنيد كه بر اساس تجربه جهاني و چهار دهه گذشته انقلاب اسلامي، هزينه تسليم در برابر باج‌خواهي و افزون‌طلبي قدرت‌هاي زورگو به مراتب بيشتر از ايستادگي و مقاومت در برابر خواسته‌هاي ظالمانه آنان است. بايد بدانيم كه تسليم شدن در برابر خواسته‌هاي مستكبران و قدرت‌هاي زورگو؛ ملت را بيچاره مي‌كند، راه‌هاي پيشرفت را مسدود مي‌كند و نظام را از ارزش‌هاي اسلامي دور مي‌كند.
شروط چهارم: انتظارات عمومي و عملياتي مشتمل بر:
 
۱ - مسئوليت را امانت الهي بدانيد (نه طعمه‌اي براي دنياطلبي و اشرافيگري).
۲ - وقت (چهار سال رياست‌جمهوري) كم است و كارها بسيار: اولويت را رعايت كنيد (هم در برنامه ريزي‌ها و هم در هزينه كردن‌ها) .
۳ - منطبق با برنامه ششم حركت كنيد.
۴ - اتحاد ملت را مهم بشماريد: به سلايق مردم احترام گذاشته و از التهاب‌آفريني و دودستگي‌هاي مضر جلوگيري كنيد و بگذاريد مردم در كنار هم زندگي آرامي داشته باشند.
۵ - از نظرات مخالفين و منتقدان آشفته نشويد.
۶ - به گزارش‌هاي رسيده اكتفا نكنيد و مستقيماً به ميان مردم برويد و مشكلات آنان را لمس كنيد.
۷ - قدر نيروهاي انقلابي و پرانگيزه را به عنوان سرمايه‌هاي اصلي انقلاب اسلامي بدانيد.
۸ - در تصميم‌ گيري‌هاي بين‌المللي صريح و محكم باشيد و به ياد داشته باشيد كه دشمن تمام توان خود را براي نابودي ما مي‌گيرد، يك روز هسته‌اي روز ديگر موشكي و... ، با اقتدار در برابر بهانه‌هاي دشمنان بايستيد.
۹ - پاسخ دشمني دشمنان (مذاكره و تسليم شدن در برابر خواسته‌هاي دشمن با عنوان تعامل و... نيست) فقط قوي‌ترشدن در تمام زمينه‌هاي نظامي، امنيتي، اقتصادي، فرهنگي و «حفظ هويت انقلابي و اسلامي» است.
۱۰ - به خدا توكل كنيد و وعده‌ نصرت الهي را باور كنيد كه «اِنْ تَنْصُرُالله ينْصُرْكمْ وَ يثَبِّتْ اَقْد‌امَكمْ.»
 
با اين اوصاف براي اولين بار مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي در قالب تنفيذ نقشه راه دولت دوازدهم را مانند خورشيدي فروزان ترسيم فرموده و انتظار بجا و منطقي مردم از دولت دوازدهم اين است كه به دور از جنجال‌آفريني‌هاي حزبي و فارغ از نگاه‌هاي غربگدايانه برخي از اطرافيان، منطبق با اين نقشه راه وجهه همت خود را تحقق خواسته‌ها و شروط چهار بخش فوق قرار دهند كه بي‌ترديد صراط قويم و مستقيم براي دولت دوازدهم همين نقشه راه است و بس و هر گونه تخلف از آن بي‌شك به منزله انحراف از صراط قويم و مستقيم انقلاب اسلامي و اسلام انقلابي خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار