کد خبر: 865583
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
از گل‌مالي كردن پلاك تا اسكورت موتور براي فرار از طرح ترافيك
محدوده طرح ترافيك هرچند مثبت اما از طرف ديگر مسئله بزرگ اين روزهاي پايتخت‌نشيناني شده است كه بنا به هر دليلي در‌صدد آمد و شد به مناطق داراي محدوديت هستند.
محدوده طرح ترافيك هرچند مثبت اما از طرف ديگر مسئله بزرگ اين روزهاي پايتخت‌نشيناني شده است كه بنا به هر دليلي در‌صدد آمد و شد به مناطق داراي محدوديت هستند. كافي است كه منزل شما مشرف به يكي از دوربين‌هاي محدوده طرح ترافيك باشد تا يكي از بهترين تفريحات سالم روزانه را داشته باشيد! همزمان با آغاز طرح ترافيك و روشن شدن دوربين‌هاي كنترل ترافيك شاهد انواع و اقسام ترفندهاي رانندگان براي ورود به طرح ترافيك خواهيد بود. از گل‌مالي كردن خودرو، بالا دادن صندوق عقب، پارچه انداختن روي پلاك و استتار توسط اشخاص و موتور‌سواران گرفته تا استفاده از انواع اسپري‌هاي پيشنهادي از قبيل تافت مو برف شادي و... كه حتي برخي سودجويان در فضاي مجازي اقدام به فروش مي‌كنند، اما از قديم گفتند دست بالای دست بسیار است. از آنجايي كه راهنمايي و رانندگي همواره در قبال عملكرد متخلفان براي ورود به طرح ترافيك هشدارهاي لازم را مي‌دهد (هرچند كه بعضاً عملياتي نمي‌شود) اما اين خلاقيت ذهن ايراني‌ها است كه راهكارهاي جديد را براي خلاف قانون رفتن اختراع مي‌كند!

ترفند جديد فرار از قانون
اگر دقت كرده باشيد مدت زماني مي‌شود كه تعداد خودروهاي بدون پلاك در شهر تهران به صورت عجيبي افزايش چشمگيري داشته است و اين همان روش نوين خلاف قانون رفتن در ذهن يك ايراني است. به تازگي رانندگاني كه مدام توسط پليس يا دوربين‌ها جريمه مي‌شدند، راهكار جديدي پيدا كرده‌اند تا با خيال راحت به قانون‌شكني بپردازند. اين رانندگان با كندن پلاك عقب خودرو و قرار دادن آن پشت شيشه عقب خودروی خود بسياري از دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي را از كار انداخته‌اند.
 
همانطور كه مي‌دانيد، دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي طوري تنظيم شده‌اند تا در صورت تخلف از سرعت مطمئنه، ورود به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد، تصوير پلاك عقب خودرو را ثبت كند، اما تعدادي از رانندگان با كندن پلاك و تعويض جاي آن مانع ثبت جريمه مي‌شود.
بهانه اين افراد افتادن پلاك، تعويض پلاك و ساير مشكلات ديگري است كه با آسودگي بتوانند براي روزهاي طولاني پلاك را پشت شيشه عقب طوري قرار دهند كه تعدادي از شماره‌هاي آن ناخوانا باشد، هر زمان هم كه مأموران راهور مانع تردد اين خودروها مي‌شوند، با بهانه اينكه پلاك در حادثه‌اي كنده شده و قصد دارند به زودي آن را در محل پلاك نصب كنند، بار ديگر به مسير خود ادامه مي‌دهند. كمااينكه مشخص نيست آيا دوربين‌هاي محدوده طرح ترافيك قادر به ثبت پلاك اين افراد است يا خير؟
 
شيوه ثبت پلاك توسط دوربين‌ها
طبق گفته پليس هر پلاكي كه چشم قادر به خواندن آن است دوربين نيز آن را ثبت مي‌كند، هرچند كه فروش تجهيزات در راستاي مخدوش كردن پلاك خودرو يا عمل ارتكاب به استتار جرم است.
رئيس مركز اطلاع‌رساني پليس راهور تهران مي‌گويد: رانندگاني كه اقدام به تغيير پلاك يا دستكاري آن كنند، علاوه بر اعمال قانون براساس قانون مجازات اسلامي شش ماه تا يكسال حبس در انتظارشان است.  در حال حاضر صدها دوربين مبادي ورودي و خروجي را به طرح ترافيك كنترل مي‌كنند. اين در حالي است كه شهرداري تهران به صورت روزانه آرم طرح ترافيك را به فروش مي‌رساند، اما قانون‌گريزان براي اينكه پول طرح روزانه ندهند علاوه بر شگرد نوين ذكر شده از ديگر شگردها براي ورود به اين محدوده استفاده مي‌كنند، بي‌آنكه اين اعمال قانون‌ها مانع از انجام تخلفات شهروندان شود.
 
جالب اينجاست كه اين راهكارهاي تخلفاتي در سكانس‌هاي سريالي و سينمايي هم به نمايش گذاشته مي‌شود كه به اين ترتيب آن اندك كساني كه به فكر چنين تخلفاتي نيستند هم در جريان راهكارهاي جديد قرار مي‌گيرند. همين چند وقت پيش در يكي از فيلم‌هاي سينمايي فردي در كنار خيابان‌‌هاي طرح‌دار مي‌‌ايستد و منتظر ماشين‌‌هايي مي‌شود كه بدون طرح مي‌خواهند از خياباني كه بايد طرح ترافيك داشته باشند، عبور كنند. وي با گرفتن مبلغي پول از رانندگان نقش سپر بلا را بازي می‌کند و با قرار دادن بدن خود روي پلاك ماشين‌ها آنها را از تيررس دوربين‌هاي ثبت تخلف عبور از طرح ترافيك نجات مي‌دهد! به همين سادگي در عرض چند ساعت به ازاي عبور چندين ماشين بدون طرح، درآمدي هم به دست مي‌‌آورد، اما برخلاف اتفاقات غلو شده‌اي كه در فيلم‌‌هاي طنز نشان داده مي‌شود، اما اين واقعه بدون هيچ غلوي در عالم واقعيت با ترفندهاي مختلف رخ مي‌‌دهد بدون آنكه آب از آب تكان بخورد.
ترفندهاي ذكر شده و نيز ترفند نوين عبور و مرور بدون پلاك در سطح شهر موجب مي‌شود تا خيابان‌هاي پايتخت هر روز نا‌امن‌تر از روز گذشته شود و تخلفات گسترده بدون ثبت و جريمه بماند.
 
اما شايد آنقدري كه مردم عادي و نه بعضاً خلافكار براي سرپيچي از قانون اتاق فكر تشكيل مي‌دهند، ‌مسئولان براي اعمال قوانين اتاق فكر جمعي نداشته باشند، كمااينكه به تازگي نيز بحث ورود موتور‌سواران با مجوز طرح ترافيك مطرح شده است، حال آنكه از هم‌اكنون در اتاق‌هاي فكر دست جمعي تدابير لازم براي ايستادن مقابل قانون انديشيده شده است و بسياري از آنها با قاطعيت از بي‌اهميتي اين مسئله و استتار پلاك‌هاي موتور براي عبور از محدوده طرح ترافيك سخن مي‌گويند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
0
2
بهتره ماشین را به پارکینگ هدایت کنند و انجا پس از پرداخت خلافی،عوارض شهرداری و نصب پلاک ماشین را ازاد کنند و درج نمره منفی در گواهینامه راننده متخلف شماره ماشین در سیستم ثبت بشه که در صورت تکرار این اتفاق ماشین برای مدت طولانی به پارکینگ فرستاده بشه و اقدامات قضایی لازم در مورد راننده متخلف صورت پذیرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار