کد خبر: 865426
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
آوکه لوتسما، مدير بخش يمن در صندوق عمران و توسعه ملل متحد(يو‌ان‌دي‌پي) گزارشي تکان‌دهنده از وخامت اوضاع انساني در يمن ارائه داد...
احمد كاظم‌زاده
احمد كاظم‌زاده
 
آوکه لوتسما، مدير بخش يمن در صندوق عمران و توسعه ملل متحد(يو‌ان‌دي‌پي) گزارشي تکان‌دهنده از وخامت اوضاع انساني در يمن ارائه داد که اگر به هشدارهاي وي توجه نشود بر عمق و گستره اين وخامت افزوده خواهد شد. به گفته وي 20 ميليون نفر از جمعيت يمن به کمک‌هاي بشردوستانه نياز دارند و 7 ميليون نفر در آستانه قحطي قرار گرفته‌اند و 60درصد نيز نسبت به دريافت وعده غذايي بعدي خود اطمينان ندارند.
 
همچنين 3 ميليون نفر از يمني‌ها بعد از آغاز تهاجم عربستان و امارات بي‌خانمان و آواره و بيش از يک ميليون نفر نيز به بيماري وبا مبتلا شده‌اند که همچنان در حال گسترش است، البته اين اولين بار نيست که چنين گزارش‌هاي تکان‌دهنده‌اي از وخامت اوضاع انساني در يمن ارائه مي‌شود بلکه پيش از اين نيز بارها گزارش‌هاي مشابهي از سوي نهادهاي وابسته به سازمان ملل يا برخي از سازمان‌هاي بشردوستانه در اروپا منتشر شده بود، اما آنچه در اين ميان تأسفبار است اينکه به‌رغم انتشار اين گزارش‌ها باز هم هيچ اقدام عملي براي مقابله با اين فاجعه صورت نمي‌گيرد، لذا هر روز بر فجايع انساني جاري در يمن انباشت مي‌شود. اين فاجعه يک دليل ساده داشته و آن اينکه ائتلاف مهاجم برخلاف اصول و قوانين بين‌المللي ابعاد انساني جنگ را از ابعاد سياسي و نظامي آن تفکيک نکرده و به نوعي کوشيده از تشديد فقر و بحران انساني به عنوان سلاحي براي تحريک مردم عليه انقلابيون استفاده کند، اما از آنجا که مردم تسليم اين فشارها نشده‌اند، هر روز بر عمق و گستره فشارها افزوده شده که اين يمن را به بزرگ‌ترين قربانگاه انساني به‌خصوص براي کودکان تبديل کرده است.
 
در واقع ائتلاف مهاجم با اين کار خواسته‌اند انتقام شکست‌هاي نظامي خود را از مردم بي‌گناه يمن بگيرند که با هيچ معيار انساني، اخلاقي سازگار نيست و کاملاً با اصول جنگ شرافتمندانه در تعارض است. اين ائتلاف با پرداخت ميلياردها دلار به کشورهاي غربي، اسلامي و عربي به نوعي مواضع آنها را خريده که اين به نوعي اين کشورها را به شريک جرم ائتلاف مهاجم در استفاده از سلاح قحطي و گرسنگي در يمن تبديل کرده است. بر اين اساس مي‌توان گفت چه استفاده غيراخلاقي از سلاح گرسنگي و چه همراهي با آن هزينه‌هاي جبران‌ناپذيري براي جامعه بشري ايجاد کرده و مقابله با اين وضعيت ايجاب مي‌کند كه در گام نخست مسائل انساني يمن از مسائل سياسي و نظامي آن تفکيک شود و در اين راستا ضمن برگزاري کنفرانس اضطراري براي جمع‌آوري کمک‌هاي بشردوستانه کمک‌هاي اضطراري با نظارت مستقيم سازمان ملل در اختيار 20 ميليون نيازمند يمني قرار گيرد، اين نيازمند پايان محاصره دريايي يمن است و در گام بعدي مذاکرات يمني- يمني با حضور همه بازيگران مؤثر داخلي و به دور از مداخلات خارجي از سرگرفته شود و به درگيري‌ها نيز پايان داده شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار