کد خبر: 865403
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
دوازدهمين جلسه‌ تنفيذ پس از انقلاب برگزار شد و...
مهران ابراهيميان
مهران ابراهيميان
 
دوازدهمين جلسه‌ تنفيذ پس از انقلاب برگزار شد و رئيس دولت دوازدهم از امروز رسماً به عنوان دوازدهمين رياست جمهوري سكان امور اجرايي و مسئوليت خطير اداره كشور را بر عهده مي‌گيرد. اما نكات بيان شده در بيانات مقام معظم رهبري در اين مراسم اولويت‌هاي آتي دولت دوازدهم را به خوبي در حوزه اقتصادي ترسيم مي‌كند.
 
ايشان با نگاهي استراتژيك به مسائل مبتلابه اقتصاد به خوبي با تشريح نقاط قوت و ضعف و تهديدها و فرصت‌ها جهت‌گيري‌هاي دولت دوازدهم را در آينده نشان دادند.
واقع‌نگري از وجود كمبودها تا ظرفيت‌هاي موجود از فرصت‌ها تا تهديدهاي داخلي و خارجي در بيانات مقام معظم رهبري در مراسم تنفيذ نشان مي‌دهد نقش مديريت و مهره‌چيني‌ها در دولت دوازدهم بسيار كليدي بوده و زمان براي ارائه خدمت و ايجاد تحول كم است و در عين حال اولويت‌ها در حوزه اقتصادي چيست.
 
آنطور كه ايشان بيان كردند اولين اولويت و جهت‌گيري دولت بايد در مسير پرداختن به مشكلات مردم باشد. «امروز در درجه‌ اول، مشكلات اقتصادي و معيشتي» است. نگاهي به آمار افزايش درآمد متوسط ايراني‌ها در سه سال اخير نشان مي‌دهد متأسفانه شاخص سطح درآمد روندي نزولي است و اگر چه روند افزايش تورم نيز نزولي بوده اما با توجه به هرم جمعيتي جامعه و افزايش ثانيه‌اي تعداد بيكاران و تورم در بخش هزينه كالاهاي اساسي حكايت از اولويت دقيق و درست مورد نظر رهبري براي دولت دوازدهم دارد. همچنين در بيانات ايشان اولويت تعامل گسترده با دنيا كه البته بسيار هوشمندانه مشروط شد نيز نشان مي‌دهد كه توجه به درون‌زايي و برون‌نگري در دولت دوازدهم بايد بيش از پيش در دستور كار قرار گيرد. اما برون‌نگري و توجه به بازارهاي جهاني نبايد عزت كشور را زير سؤال ببرد و به گونه‌اي باشد كه «هم به ملت‌ها و دولت‌هاي ديگر كمك كنيم، هم از كمك آنها بهره‌مند بشويم» و در عين حال «در برابر هر سلطه‌طلبي، با صلابت و قدرت ظاهر شويم.» نكته قابل تأمل ديگر در بيانات رهبر انقلاب كمبود وقت بود كه بايد اولويت‌بندي‌ها و مديريت منابع را با برنامه‌ريزي صحيح پيش ببرد.
 
اشاره ايشان به تأخير يك‌ساله در اجراي برنامه ششم به عنوان يك برنامه جامع و لزوم اجراي دقيق آن تأكيدي بر انجام فعاليت‌هاي دولت در چارچوب برنامه‌هاي دقيق طراحي شده و براساس اسناد بالادستي است.
نكته بعدي كه مي‌توان در سخنان رهبري در اين مراسم براي مسير آتي اقتصاد مدنظر قرار داد، توجه به ظرفيت سرمايه ملي و اجتماعي است؛ نكته‌اي كه در قالب «اتحاد ملت بايد يكديگر و اتحاد ملت با مسئولان و مجريان امور كشور» مطرح شد، بسيار حائز اهميت براي پيشرفت و توسعه كشور است.
به علاوه در چارچوب مسائل اقتصادي عرايض ايشان همچنين تأكيد بر شناخت ظرفيت‌هايي است كه پيشتر از آن غافل بوده‌ايم و تحريم‌ها با وجود مشكلاتي كه ايجاد كرده‌اند براي ما عيان كرده است.
 
ايشان همچنين بر واقع‌بيني در برنامه‌ريزي براساس ظرفيت‌هاي انساني و مادي و معنوي در حوزه اقتصاد را نيز تأكيده كرده‌اند، به نحوي كه مي‌گويند: «ما كمبودهاي فراواني داريم، اين را از نظر دور نمي‌داريم و انكار نمي‌كنيم، لكن انكار هم نكنيم كه ظرفيت‌هاي بسياري هم در اختيار ماست، ما مي‌توانيم از اين ظرفيت‌هاي بهره‌برداري‌ نشده و استفاده‌ نشده، استفاده كنيم.»
 
همچنين از بيانات ايشان مي‌توان چنين استنباط كرد كه در حوزه اقتصادي با توجه به وضعيت موجود، تهديدها و فرصت‌هايي كه برشمرده‌اند نياز به اقدام و عمل دارد كه با «كار جهادي»، «حمايت مردمي»، «هويت انقلابي» و «انبوه سرمايه‌هاي مادي و معنوي» ميسر مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار