کد خبر: 864846
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در حالي كه چند هفته‌اي است از سوي شهرداري و پليس راهنمايي و رانندگي فعاليت‌هاي پاركبان‌ها غير‌قانوني اعلام شده است...
بیژن یانشچمه
 
در حالي كه چند هفته‌اي است از سوي شهرداري و پليس راهنمايي و رانندگي فعاليت‌هاي پاركبان‌ها غير‌قانوني اعلام شده است، اما همچنان از گوشه و كنار شهر و فضاهاي پارك حاشيه‌اي معابر خبر مي‌رسد كه برخي پاركبان‌ها همچنان مشغول اجاره دادن جاي پارك به رانندگان و اخذ وجه دستي از آنان هستند. نبود قاطعيت و مسئول مستقيم برخورد با اين حرفه غير‌مجاز سبب شده است تا پاركبان‌ها همچنان به وظيفه پولباني مشغول باشند و از فضاهاي عمومي كه حق همه شهروندان است، كسب درآمد كنند.
 
افزايش خودرو از يكسو و نبود فضاي پارك مناسب از سوي ديگر سبب شده است تا فضای پارك‌هاي حاشيه‌اي به خصوص در مكان‌هاي پرتردد و مركزي شهر براي اجاره دادن به رانندگان مورد توجه قرار گيرد. اين اقدام از حدود يك دهه قبل با توافق بين پليس راهنمايي و رانندگي و شهرداري تهران براي ساماندهي و توزيع عادلانه پارك حاشيه‌اي خودرو انجام شد كه نهايتاً اين توافقات منجر به ايجاد و پديد آمدن پاركبان‌ها در سطح شهر و معابر پايتخت شد. افرادي كه به نام پاركبان لقب گرفتند در راستاي ساماندهي پارك‌هاي حاشيه‌اي خودرو و توزيع عادلانه جاي پارك و تا اندازه‌اي نيز در حوزه تأمين امنيت خودروها فعاليت مي‌كردند.
 
پاركبان يا پولبان‌؟!
صدور برگه جريمه و دادن اخطار به رانندگان بي‌توجه به دستورات پاركبانان سبب شد تا مردم با همه كمي و كاستي‌ها، بحث‌ها و جدل‌ها بالاخره حضور افرادي به عنوان پاركبان را در معابر شهر تهران قبول كنند. متأسفانه به دليل بي‌توجهي مسئولان متولي و نبود نظارت كافي، برخي از پاركبانان فضا‌هاي پارك حاشيه‌اي را در اختيار می‌گرفتند و به هر بهانه‌اي از شهروندان پول در يافت مي‌كردند. اعتراض به رعايت نكردن قوانين از يكسو و ورود افراد مختلف غير پاركبان از سوي ديگر سبب شده تا مباحث پارك‌هاي حاشيه‌اي به پارك‌هاي كوچه‌اي و پاركينگ منازل نيز كشانده شود. روز به روز اعتراض بالاتر گرفت و كسي يا دستگاهي هم پاسخگو نبود.
 در اين خصوص پليس هم براي جلوگيري از نابساماني به‌وجوده آمده اعلام كرده كه نبايد به پاركبان‌ها پولي داده شود! به گونه‌اي كه در آخرين اظهارنظر رئيس پليس وقت راهور پايتخت با اشاره به مشكلات موجود در اخذ هزينه دستي پارك حاشيه‌اي خودرو كه توسط پاركبان‌ها انجام مي‌شد، اظهار كرد: از نظر ما اخذ دستي پول پارك خودرو در حاشيه معابر توسط پاركبان‌ها هيچ توجيهي ندارد و پليس پيگير اخذ مكانيزه هزينه پارك حاشيه‌اي خودرو و نصب تجهيزات مكانيزه و الكترونيكي در اماكني كه نياز به نصب اين تجهيزات دارند، خواهد بود.
در اين مورد نيز چمران، رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرد‌ه بود كه هدف و فلسفه ايجاد پاركبان‌ها نظم بخشي و مديريت پارك حاشيه‌اي و زمان توقف بوده است نه اينكه اين مسئله به شغل برخي افراد بدل شود و افراد از اين راه امرار معاش كنند.
 
فعاليت پاركبانان غيرقانوني است  شهروندان پول ندهند
فعال نبودن پاركومتر‌هاي موجود در حاشيه معابر شهري به نوعي موجب شد تا كار پاركبان‌ها توسعه و رونق بيشتري بگيرد به گونه‌اي كه ديگر تابلو‌ها و دستگاه‌هاي هوشمند عملاً هيچ كارايي نداشت تا اينكه چندي پيش شهرداري مخالفت خود را با فعاليت پاركبان‌ها به دليل به كارگيري پاركومتر‌هاي هوشمند اعلام كرد. در اين زمينه معاون حمل‌و‌نقل ترافيك شهرداري تهران گفت: تعداد زيادي از پاركبان‌ها حذف شدند و نصب پاركومتر در حال توسعه و فعاليت پاركبان‌ها غيرقانوني است.  مازيار حسيني افزود: خودروهايي را تحويل پليس داده‌ايم كه مجهز به دوربين هستند و 18 نوع تخلف را ثبت مي‌كنند، بنابراين نيازي به وجود پاركبان‌ها نيست و اگر جايي پاركومتر فعال وجود داشته باشد، رانندگان از آن استفاده كنند.  وي گفت: اگر پاركباني داراي قبض سازمان حمل‌و‌نقل و ترافيك باشد، غيرقانوني است و با هماهنگي معاون دادستان تهران به زودي در اين زمينه برخورد حقوقي مي‌شود.
 
همچنين رئيس پليس پايتخت نيز با تأكيد براينكه شهروندان از پرداخت هرگونه وجه به افرادي تحت عنوان پاركبان خودداري كنند، اظهار كرد: شهروندان تهراني در صورت مشاهده اين موارد مراتب را در اسرع وقت به مركز فوريت‌هاي پليسي 110 يا مأموران راهور گزارش كنند.
 
متخلفان را به 110 يا پليس راهور معرفی کنید
سردار‌حسين ساجدي‌نيا افزود: در بيشتر خيابان‌هاي اصلي تهران، دستگاه‌هاي پاركومتر نصب و راه‌اندازي شده و دريافت وجه از رانندگان براي پارك خودرو در محدوده‌هاي مشخص نيز به صورت مكانيزه انجام مي‌شود.  وي با تأكيد بر اينكه شهروندان از پرداخت هرگونه وجه به افرادي تحت عنوان پاركبان خودداري كنند، اظهار كرد: شهروندان تهراني در صورت مشاهده اين موارد مراتب را در اسرع وقت به مركز فوريت‌هاي پليسي 110 يا مأموران راهور گزارش كنند.  سردار ساجدي‌نيا در خصوص اينكه مرجع قانوني برخورد با تخلف پاركبان‌ها كيست، گفت: اولويت برخورد با پاركبان‌ها، مأموران پليس راهور و كلانتري‌ها هستند.
 
اين خبر در حالي از سوي رسانه‌ها اعلام شد كه همچنان پاركبان‌ها در خيابان‌هاي شهر فعالند و ديگر خبري از لباس متحدالشكل و قبض سازمان حمل‌و‌نقل ترافيك نيست، بلكه با لباس شخصي و با قبض‌هايي كه خودشان چاپ كرده‌اند از مردم براي پارك خودرو پول دريافت مي‌كنند؛ ديگر مبلغ 400 يا 700 تومان هم مطرح نيست، بلكه از مردم 2 تا 5 هزار تومان حق پاركينگ دريافت مي‌كنند و در مواردي كه راننده پول پرداخت نمي‌كند، بعضاً با وي درگير مي‌شوند و گاهي به خودروي وي آسيب هم وارد مي‌كنند و متأسفانه هيچ نهاد و سازماني بر اين موضوع نظارت ندارد. شهروندان براي استفاده از فضاهاي پارك سرگردان هستند كه از طريق دستگاه‌هاي هوشمند پول بپردازند يا با پاركبان‌ها درگير شوند‌؟!
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
1
اگر پول پرداخت نشود بلایی سر ماشین میارن که .... خوب چرا ماموران قانون با این زور گیرهخا برخورد نمیکنن؟؟؟
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
0
پلیس راهور و شهرداری بگن غیر مجاز و غیرقانونی؛ کی گوش میده و کو نظارت بر عملکرد پارک پولها.
ما نمدونیم دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را؟!!!!
اقایان مسئول در شهرداری و پلیس راهور، اگه پای حرف خود هستید آستین بالا بزنید و ابتداعاً تابلوهای پارکبانی سطح شهر را جمع آوری و سپس با متخلفین مربوطه برخورد جدی نمائید. نه اینکه فقط حرف بزنید و مردم را درگیر با یک مشت افراد بی ادب و خلافکار و زورگیر و... بکنید.
همانطوری که نیروهای شهربان با گشت زنی در سطح شهر و کوجه و خیابان تخلفات ساختمانی را رصد میکنند، پولبانهای پارک حاشیه ای را هم نظارت و کنترل نمایند.
این گوی و این میدان.
مرد عمل کو؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار