کد خبر: 864007
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همان روزي كه ترامپ گفت، دولت لبنان در خط مقدم مبارزه عليه حزب‌الله قرار دارد رزمندگان مقاومت آخرين مناطق تحت كنترل جبهه النصره شاخه سوري القاعده را در آن كشور پاكسازي كردند...
همان روزي كه ترامپ گفت، دولت لبنان در خط مقدم مبارزه عليه حزب‌الله قرار دارد رزمندگان مقاومت آخرين مناطق تحت كنترل جبهه النصره شاخه سوري القاعده را در آن كشور پاكسازي كردند تا نشان دهند نه تنها رئيس‌جمهور امريكا دروغ مي‌گويد بلكه اين حزب‌الله است كه علناً به محافظ دولت و ملت لبنان تبديل شده. اگر آنها نبودند هم‌اكنون بيروت به كنترل داعش و القاعده درآمده بود؛ همان بلايي كه سر موصل و رقه آمد.

روز گذشته رسانه‌هاي لبنان گزارش دادند نيروهاي حزب‌الله موفق شدند بيش از 90درصد عرسال از كنترل شبه‌نظاميان وابسته به جبهه النصره خارج شده است. جبهه النصره شاخه سوري القاعده محسوب مي‌شود. اين گروه همزمان با شروع بحران سوريه بخش‌هايي از مناطق شمال شرقي لبنان را به كنترل خود درآورد.  در جريان درگيري‌هاي چند سال گذشته تروريست‌ها با ارتش لبنان تاكنون تعدادي از نظاميان لبنان جان خود را از دست ‌داده‌اند. چند سال قبل جبهه النصره 80 سرباز ارتش لبنان را اسير گرفت و چند تن از آنان را سر بريد تا ارتش لبنان را وادار کند تروريست‌هاي زنداني در زندان‌هاي لبنان را با سرباز‌هاي باقي مانده مبادله کند. عمليات نظامي جرود عرسال لبنان و القلمون سوريه يك هفته قبل با مشاركت ارتش سوريه و حزب‌الله در دو سوي مرز دو كشور آغاز شد. با پايان يافتن كار جبهه النصره در اين منطقه هم‌اكنون نوبت به شبه‌نظاميان داعش مي‌رسد كه بخش كوچكي از آن را در كنترل دارند. الياج مغناير، كارشناس مسائل بين‌الملل به نقل از منابع ميداني گزارش داد كه نيروهاي جبهه النصره قوي‌تر و سازمان‌يافته‌تر از داعش بودند، بنابراين انتظار مي‌رفت حزب‌الله خيلي سريع اين منطقه را پاكسازي كند.

اسپوتنيك در تحليلي با اشاره به موقعيت جغرافيايي سخت اين منطقه كه از قديم‌الايام جزو مناطقي به حساب مي‌آمد که همه مجرمان فراري به آن پناه مي‌بردند و اطمينان داشتند که حکومت به آنها دسترسي نخواهد داشت، سرعت عمل حزب‌الله را ستود. اسپوتنيك نوشت: «اين عمليات نشان داد امروزه حزب‌الله لبنان از يک نيروي مقاومت به ارتشي تاکتيکي و تمام‌عيار تبديل شده و مي‌تواند عمليات زميني بسيار پيچيده نظامي را بهتر از ارتش‌هاي بسيار مجهز انجام دهد. جنگ سوريه فرصتي براي حزب‌الله لبنان بود تا به دليل هماهنگي عملياتي با ارتش‌هاي سوريه، روسيه و مستشاران نظامي ايران بتواند تاکتيک‌هاي نظامي بسيار پيچيده را روي زمين انجام دهد و تجربه‌هاي سابق خود به عنوان يک گروه شبه‌نظامي را با تجربه‌هاي نظامي ممزوج کند و امروزه اين حزب از يک ارتش مقتدر شبه‌نظامي تمام‌عيار برخوردار است؛ امري که در هيچ جاي جهان سابقه نداشته است.»

درست در همين روز كه حزب‌الله لبنان پيروزي خود را عليه گروه‌هاي تروريستي اعلام كرد رئيس‌جمهوري امريکا پس از ديدار با سعد الحريري، نخست‌وزير لبنان در يک کنفرانس مطبوعاتي مشترک مواضع تندي عليه اين جنبش اتخاذ كرد.

وي اين گروه را تهديدي براي لبنان و خاورميانه توصيف كرد و گفت: «دولت لبنان در خط مقدم مبارزه عليه حزب‌الله قرار دارد.» اين اظهارات رئيس‌جمهور امريكا بازتاب زيادي در رسانه‌ها و در فضاي مجازي داشت، چراكه حزب‌الله بخش مهمي از دولت و پارلمان لبنان محسوب مي‌شود.  اين مقام امريكايي‌ همانند رئيس‌جمهور كشورش به اصل ماجرا اشاره نكرد و نگفت كه اين نيروهاي حزب‌الله بودند كه در خط مقدم مبارزه با بزرگ‌ترين گروه‌هاي تروريستي مانند القاعده و داعش قرار دارند در حالي كه بنا بر اعتراف مقام‌هاي امريكايي، واشنگتن به اين گروه‌ها به عنوان متحد خود عليه حزب‌الله نگاه مي‌كرده است. در يك فايل صوتي منتشر شده در سال گذشته جان كري، وزير خارجه سابق امريكا صريحاً مي‌گويد كاخ سفيد نظاره‌گر افزايش و توسعه قدرت داعش بود، اما آن را گزينه مناسبي براي ساقط كردن دولت بشار اسد در سوريه ديد و به همين دليل چشمان خود را بر گسترش اين گروه تروريستي بست. علاوه بر اين اسنادي وجود دارد كه سلاح‌هاي ارسالي امريكا به سوريه خيلي سريع به دست داعش در عراق مي‌رسيده است.  رئيس مجلس لبنان نيز از اقدامات حزب‌الله در پاكسازي مناطق شرقي لبنان حمايت كرد و گفت كه اين جنبش به نيابت از لبنان و لبناني‌ها وارد جنگ با تروريست‌ها در جرود عرسال شده است.
 
نبيه بري، رئيس مجلس لبنان در برابر رسانه‌ها نسبت به اعتراض برخي از گروه‌هاي سياسي به عمليات نظامي حزب‌الله لبنان در جرود عرسال ابراز تعجب کرد. بري گفت: اين منطقه اشغالي است و نيروهاي حزب‌الله براي آزادي آن تلاش مي‌کنند و نمي‌توان از نقش ارتش لبنان در منطقه غافل بود. پيشتر وليد جنبلاط، رئيس حزب سوسيال ترقي‌خواه لبنان نيز از اقدام حزب‌الله در لبنان حمايت كرده بود. جنبلاط به داشتن مواضع انتقادي عليه اقدامات حزب‌الله در سوريه معروف است. وي همزمان با عمليات حزب‌الله اعلام کرد که جرود عرسال اشغالي است و بايد آن را آزاد کرد.
  
بازتاب‌هاي سياسي پيروزي مقاومت
روزنامه الاخبار لبنان در گزارشي به پيامدهاي سياسي پيروزي نيروهاي حزب‌الله و ارتش سوريه و تأثير آن در تحکيم رابطه سه‌جانبه بين ارتش، حزب‌الله و رئيس‌جمهور لبنان و منزوي شدن بيشتر نخست‌وزير پرداخت. بر اساس اين گزارش، نمي‌توان نبرد عرسال را صرفاً به تحولات نظامي محدود کرد، مجموعه‌اي از عناصر سياسي، مسير حرکتي را براي اوضاع داخلي لبنان در سايه روابط سه‌جانبه بين حزب‌الله، رئيس‌جمهور و ارتش لبنان ترسيم مي‌کنند. الاخبار در ادامه اظهارات ميشل عون، رئيس‌جمهور لبنان يادآوري كرد كه گفته بود: «ارتش لبنان از قدرت کافي براي رويارويي با اسرائيل برخوردار نيست و ما ضرورت وجود اين سلاح (سلاح حزب‌الله) را درک مي‌کنيم، چون تکميل‌کننده کار ارتش است و با آن در تعارض نيست... حزب‌الله زماني وارد سوريه شد که لبنان با مشکلات مرتبط با نفوذ تروريسم به خاک اين کشور از جمله مناطق عرسال و وادي خالد روبه‌رو شد، يعني سوريه به لانه تروريست‌هايي مبدل شد که تروريست‌ها را به لبنان صادر مي‌کند و به دنبال آزادسازي قلمون خطر تروريسم عليه لبنان کاهش يافت در حالي که ارتش لبنان براي رويارويي با تروريست‌ها در خاک لبنان تلاش مي‌کند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
0
0
در لبنان فردی مانند حریری که اکنون در امریکاست"از طرف عربستان حمایت می شود"و مخالف سرسخت حزب الله ست" حتی بیان کرده که حزب الله مشگل لبنان نیست " مشگل دنیاست"بنابراین ترامپ که قصد داشت این منطقه در دستان جبهه النصره " به عنوان لانه زنبور در منطقه بماند"تا هروقت لازم دانستند " از طریق انان لبنان و سوریه را در کنترل خود داشته باشند "تا اسرائل احساس ارامش کند " ناکام مانده و نمی تواند اتفاق خوشحال کننده ای برای شان باشد " پیروزی حزب الله مبارک شان باشد"امیدواریم افرادی مانند ترامپ مشوش و نتانیاهو روانی " بفهمند که اوضاع دنیا تغییر کرده ست" و با کشتارها " دیگر قادر به کنترل اوضاع به نفع خودشان نیستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
0
0
این سعد حریری ناکس داره هم از آخور می خوره هم از توبره کوفتش بشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار