کد خبر: 863827
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
وزير دفاع قطر با اشاره به روابط حسنه کشورش با ايران تأکيد کرد که در پي محاصره قطر از سوي کشورهاي عربي، ايران حريم هوايي خود و تنها راه تنفس را به روي قطر گشود.
به گزارش فارس، خالد بن محمد العطيه با اشاره به اينکه ايران کشوري همسايه و شريک قطر در ميدان گاز شمالي است، گفت: همکاري ما با ايران الزامي است و علاوه بر آن حسن همجواري نيز وجود دارد. پس از آنکه برادران ما حريم هوايي خود را به روي قطر بستند، اين ايران بود که حريم هوايي خود و تنها راه تنفس را به روي قطر گشود و برخي مايحتاج غذايي ما را تأمين کرد، بنابراين «آيا جزاي احسان و نيکي چيزي جز نيکي است؟» العطيه در مصاحبه با شبکه روسيا‌اليوم، روابط با ترکيه را استراتژيک خواند و گفت که اصول ترکيه با اصول قطر در خصوص حق ملت‌ها براي آزادي، عدالت و برابري يکي است. وزير دفاع قطر تصريح کرد که چنانچه کشورهاي محاصره‌کننده قطر به اين محاصره ادامه دهند در آن صورت قطر نيز به سازوکار بين‌المللي و قانوني متوسل خواهد شد و رفع محاصره نيز پيش‌شرط گفت‌وگو با کشورهاي محاصره‌کننده است.
 
العطيه گفت که روابط قطر و امريکا قديمي است و ما عضو ائتلاف بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم هستيم و وجود پايگاه ترکيه در دوحه نيز هيچ تناقضي با پايگاه امريکا ندارد، بلکه ترکيه عضو ناتو و متحد امريکاست. وي اشاره کرد که به زودي مانور مشترک بين نيروهاي قطري، ترکي و امريکايي برگزار خواهد شد. از سوي ديگر، وزير امور خارجه قطر دو اصل را براي گفت‌وگو با کشورهاي تحريم‌کننده قطر تعيين کرد و گفت: اين کشورها بايد قبل از آغاز گفت‌وگو با قطر اين دو اصل را رعايت کنند. محمد بن عبدالرحمان آل‌ثاني، وزير امور خارجه قطر به شبکه خبري الجزيره گفت: اصل اول براي گفت‌وگو با کشورهاي تحريم‌کننده احترام به حق حاکميت کشورها و قوانين بين‌المللي بوده و اصل دوم اين است که گفت‌وگو منجر به تعهدات متقابلي شود که همه طرف‌هاي بحران ملزم به رعايت آن باشند. وزير امور خارجه قطر در ادامه نسبت به اتهاماتي بي‌اساس که از سوي کشورهاي عربستان و امارات متوجه کشورش شده، ابراز تأسف کرد و اتهام دوحه به دست داشتن در قتل سربازان اماراتي در يمن که از سوي ابوظبي مطرح شده را رد کرد و گفت: آنچه مسئولان اماراتي در اين خصوص مي‌گويند از همان روز اول کشته شدن اين سربازان در يمن با يکديگر تناقض داشت. وزير امور خارجه قطر در ادامه ادعاي مطرح شده از سوي امارات مبني بر اينکه اين کشور حسابي در بانک مرکزي قطر به ارزش ۸۰۰ ميليارد دلار براي حمايت از تروريسم دارد را رد کرد.
 
اين مسئول قطري با اشاره به اينکه اختلاف کشورهاي تحريم‌کننده قطر با کشورش فاقد هرگونه تفکري پخته و سنجيده براي مديريت آن است، از کشورهاي تحريم‌کننده قطر خواست دست از اين اتهام‌زني‌ها بردارند. چهار کشور عربستان، امارات، بحرين و مصر از تاريخ پنجم ژوئن گذشته روابط ديپلماتيک خود با قطر را با طرح ادعاي حمايت دوحه از تروريسم قطع کردند. اين چهار کشور ۱۳درخواست براي از سرگيري روابط خود با دوحه مطرح کردند که از سوي دوحه رد شد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار