کد خبر: 863782
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاهي به 16 تيم حاضر در ليگ برتر فوتبال ايران
سوت آغاز ليگ برتر هفدهم فردا به صدا درمي‌آيد و دوباره تب فوتبال دركشورمان بالا مي‌گيرد.
تب فوتبال از فردا فراگير مي‌شودشيوا نوروزي – دنيا حيدري
سوت آغاز ليگ برتر هفدهم فردا به صدا درمي‌آيد و دوباره تب فوتبال دركشورمان بالا مي‌گيرد. تيم‌هاي حاضر در اين رقابت نفسگير و البته پرحاشيه، از قهرمان و مدعي گرفته تا تازه‌واردها، براي رسيدن به اهداف خود با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم خواهند كرد. فصل جديد هنوز شروع نشده حاشيه‌هايش آغاز شده؛ تيم‌هاي زيادي همچنان بدهكار‌ند و طلبكاران براي گرفتن مطالبات خود مجبور به شكايت و تحصن هستند. امسال نيز قراردادهاي نجومي زيادي منعقد شده و اميدواريم همه بازيكنان و مربيان نجومي‌بگير عملكردي در حد و اندازه‌هاي دستمزدهاي آنچناني داشته باشند.
  پرسپوليس
قهرمان ليگ شانزدهم بلافاصله بعد از به صدا در آمدن سوت پايان اين رقابت‌ها  بود كه با جذب منشا، بهترين گلزن پيكان و خليل‌زاده وارد فصل نقل و انتقالات شد و به طور جدي براي فصل جديد استارت زد. البته در ادامه راه سروش رفيعي، هافبك طراح اين تيم راهي قطر شد و طارمي، آقاي گل ليگ نيز همانند سال گذشته تا آخرين لحظات به بهانه لژيونر شدن بازي درآورد. طارمي اما سرانجام به اردوي اوكراين بازگشت تا با برنامه سنگين بدنساز سرخپوشان براي رساندن خود به آمادگي كامل مواجه شود و دريافت امسال براي حضور ثابت در تركيب كار سختي دارد. داستان‌هاي پرسپوليس مي‌توانست با قهرماني در سوپرجام تمام شود اما مدافع عنوان قهرماني كه امسال بايد در چند جبهه ليگ، جام حذفي و ليگ قهرمانان كه به عنوان تنها نماينده ايران به يك چهارم آن صعود كرده بجنگد، بعد از پيروزي برابر نفت با نارضايتي بازيكنان به دليل عدم مطالباتشان مواجه شد. مسئله‌اي كه اگرچه خيلي جدي به نظر نمي‌رسيد اما در صورت تكرار مي‌تواند مانند سال قبل تيمي كه برانكو هدفش را كسب بيشترين برد و قهرماني توصيف مي‌كند، به دردسر بيندازد. 
   استقلال
آبي‌هاي تهران با حفظ عليرضا منصوريان به عنوان سرمربي به او اين فرصت را دادند تا بازيكنان مورد نظرش را براي فصل جديد انتخاب كند. استقلال با كسب عنوان نايب قهرماني ليگ برتر سهميه آسيا را گرفته و حالا با بازگشت دو بازيكن قديمي تلاش مي‌كند تا بهترين نتيجه را كسب كند. مجتبي جباري و پژمان منتظري پس از چند سال دوري دوباره آبي‌پوش شده‌اند. در اين دوره مديريت استقلال تغييري نكرده است. بازيكناني چون سرور جباروف، حسن بيت سعيد، داريوش شجاعيان، روزبه چشمي، سجاد شهباززاده و مهدي قائدي از ديگر بازيكنان تازه‌وارد به اردوگاه آبي‌ها هستند. حال آنكه كاوه رضايي مهم‌ترين بازيكني بود كه استقلال از دست داد. خطر محروميت از ليگ قهرمانان قاره كهن چالش بزرگي است كه حالا علي منصور و تيمش به شدت با آن درگير هستند؛ شكايت كاوه رضايي و آندو تيموريان به‌ اي اف‌سي بابت مطالبات معوقه خود استقلال را در آستانه حذف از اين رقابت‌ها قرار داده است. محروميت سه بازيكن اين تيم(اميد نورافكن، مهدي قائدي و سيدمجيد حسيني) از حضور در هفته اول ليگ برتر به دليل حاضر نشدن در اردوي تيم اميد يك مشكل به مشكلات منصوريان اضافه كرده است.
   تراكتورسازي
محروميت از گرفتن بازيكن جديد بزرگ‌ترين بلايي است كه مي‌تواند سر يك تيم بيايد. تراكتورسازي كه در فصل شانزدهم رتبه‌اي بهتر از سومي كسب نكرد امسال نيز به خاطر محروميت از سوي فيفا اوضاع خوبي ندارد. فسخ يكطرفه قرارداد سه بازيكن خارجي به نام‌هاي ايان رمزي، ديتمار بيكاي و حمزه يونس در فصل پانزدهم و شكايت آنها به فيفا موجب شد تا اين نهاد تراكتورسازان را از فعاليت در پنجره نقل و انتقالات محروم كند؛ اتفاقي تلخ كه پرشورها را با دغدغه‌هاي اساسي روبه رو كرده است. از سوي ديگر اينكه كادر فني قرمزهاي تبريز كاملاً دگرگون شده و هدايت اين تيم به يحيي گل‌محمدي سپرده شده است. كرار جاسم، محمدرضا اخباري و سعيد آقايي بازيكنان اصلي جداشده از جمع تراكتورسازان هستند. احمد نورالهي و اميد عاليشاه دو بازيكن سرباز تراكتورسازي‌اند كه با توجه به محروميت اين تيم از خريد بازيكن تكليفشان براي فصل جديد مشخص نيست. دست گل‌محمدي براي انتخاب تركيب اصلي بسته است و هادي محمدي يكي از اميدهاي اين مربي نيز رباط صليبي پاره كرده است.
  ذوب آهن
بزرگ‌ترين تغيير اين تيم اصفهاني آمدن امير قلعه‌نويي به نصف جهان بود. مسئولان تيم چهارم فصل پيش براي آنكه امسال هم يكي از مدعيان باشند سكان هدايت ذوب را به دست مربي دادند كه تجربه كار در ديار زاينده‌رود را داشته است. قلعه‌نويي خيلي زود مقصدش را روشن كرد و باشگاه هم تلاشش را به كار گرفت تا بازيكنان مدنظر سرمربي جديد را به خدمت بگيرد. مهدي رجب‌زاده كاپيتان وفادار ذوب در اين فصل هم براي سفيد و سبزپوشان به ميدان مي‌رود. حق‌وردي و بنگستون شناخته‌شده‌ترين خروجي‌هاي ذوب پس از آمدن ژنرال بودند اما در عوض اسماعيل شريفات به جمع ذوبي‌ها اضافه شده است. مصاف با سپاهان و پيروزي در اين دربي تنها ديدار تداركاتي ذوب‌آهن پيش از شروع ليگ هفدهم بود.
  سپاهان
در آخرين روزهاي سال گذشته بود كه مديران سپاهان به بركناري عبداله ويسي سرمربي پيشين خود به دليل كسب نتايج ضعيف رأي دادند. با اينكه تصور مي‌شد طلايي پوشان مدتي را در بلاتكليفي سپري كنند اما طاهري مديرعامل باشگاه تنها يك روز بعد با زلاتكو كرانچار اهل كرواسي قرارداد همكاري بست. اين مربي كروات پيش از اين يك بار سپاهان را به قهرماني در ليگ برتر رسانده و حالا هواداران تيم اول اصفهان اميدوارند روزهاي خوبشان با كرانچار تكرار شود. سپاهاني‌ها كه با آمدن اين مربي ليگ شانزدهم را با قرار گرفتن در رده پنجم به پايان رساندند در نقل و انتقالات تابستاني هم حضوري فعال داشتند. عزت‌اله پورقاز، سعيد آقايي، ساسان انصاري، مروان حسين و ژايرو رودريگز از جمله نفرات جديد سپاهان هستند. اين در حالي است كه حاج صفي، شجاع خليل‌زاده، موسي كوليبالي و سرور جباروف نيز اين تيم را ترك كردند. گفته مي‌شود به زودي يك هافبك بازيساز برزيلي به جمع سپاهاني‌ها اضافه مي‌شود.
   سايپا
بدون شك بازگشت علي دايي به سايپا يكي از مهم‌ترين اخبار در فصل نقل و انتقالات بود. شهريار فوتبال ايران همانطور كه از گوشه و كنار شنيده مي‌شد يك بار ديگر هدايت سايپا را برعهده گرفت. سايپا همان تيمي است كه دايي براي اولين بار به عنوان سرمربي روي نيمكت آن نشست و با سايپا قهرماني در ليگ برتر را تجربه كرد. به خاطر همين خاطرات خوب است كه مديران سايپا دوباره به علي دايي اعتماد كردند و منتظر تكرار اتفاقات خوب گذشته هستند. محمدرضا اخباري از جمله خريدهاي اين فصل سايپا است در حالي كه خلعتبري و غلامرضا رضايي پس از آمدن شهريار از اين تيم جدا شدند. سايپا فصل پيش خطر سقوط را احساس مي‌كرد و با ايستادن روي سكوي سيزدهم همچنان ليگ برتري باقي ماند. با آمدن دايي نارنجي‌پوشان علاوه بر موفقيت در ليگ برتر به كسب سهميه آسيا هم فكر مي‌كنند.
   گسترش فولاد
لوكا بوناچيچ مربي شناخته‌شده كروات اين بار سكان هدايت تيم دوم تبريز را برعهده گرفته است. تيم هشتم فصل قبل حالا با آمدن لوكا به اهداف بزرگ‌تري فكر مي‌كند. شجاعيان، پريرا، ده‌خسوس، نصرتي، حاتمي و باتيستا از گسترش جدا شده‌اند و بوناچيچ براي بازي‌ها بايد تمام توانش را به كار بگيرد.
  سپيدرود
دومين تيم صعود‌كننده از ليگ يك به ليگ برتر سپيدرود رشت است؛ تيمي كه هواداران زيادي در خطه شمال دارد و ليگ برتري شدن سپيدرود خوشحالي زائدالوصف آنها را به همراه داشت. علي نظرمحمدي همان مربي است كه سه سال تمام در اين تيم حضور داشت و در نهايت نيز موفق شد سپيدرود را به ليگ برتر برساند؛ اتفاقي كه در تاريخ 50 ساله اين باشگاه بي‌سابقه بوده است. با ليگ برتري شدن سپيدرود چند بازيكن اصلي اين تيم از جمله هادي تأميني، نظيف‌كار و شايان مصلح از جمع تيم تازه صعود كرده جدا شدند و در ليست ورودي‌هاي تيم گيلاني هم خبري از خريد بازيكنان شناخته‌شده نيست.
   پيكان
كسب رتبه ششم در ليگ شانزدهم مسئولان باشگاه پيكان را براي تداوم همكاري با مجيد جلالي مجاب كرد. آقا معلم كه طي اين سال‌ها حضوري پررنگ در ليگ برتر داشته امسال نيز روي نيمكت پيكان مي‌نشيند و همه سعي‌اش را مي‌كند تا با چالش‌هاي پيش رو مبارزه كند. گادوين منشا اصلي‌ترين مهره‌اي بود كه خودروسازان براي حفظ او تلاش زيادي كردند اما در نهايت اين بازيكن با پرسپوليس به توافق رسيد. سيامك نعمتي و سياوش يزداني هم به ترتيب به پرسپوليس و سپاهان پيوستند. شايد بتوان بختيار رحماني، حجت حق‌وردي و سامان‌نريمان جهان را شناخته شده‌ترين بازيكنان تازه وارد تيم پيكان خواند.
   فولاد خوزستان
حضور در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا با استقلال خوزستان دليل خوبي بود تا فولادي‌ها پورموسوي را جايگزين سعداوي كنند. اما بزرگ‌ترين معضل اين مربي جدايي15 بازيكن فولاد از جمله ساسان انصاري، ‌بختيار رحماني، شريفات، طالب‌لو و بوحمدان به دليل اتمام قرارداد و عدم توافق مالي براي تمديد به دليل كاهش بودجه بود. مسئله‌اي كه مانع از جذب بازيكن خارجي و برپايي اردوهاي برون‌مرزي نيز شد. با اين وجود پورموسوي اميدوار است با جذب نفراتي چون زهيوي، ‌لك، ‌مبعلي و... بتواند اين تيم اهوازي را در فصل جديد به جايگاهي بهتر از دهمي فصل قبل برساند. هدفي كه رسيدن به آن با توجه به موفقيت‌هاي او در استقلال اهواز فصل گذشته نشان مي‌دهد چندان هم دور از دسترس نيست. اما براي رسيدن به اين هدف، فولادي‌ها بايد در گام نخست از سد قهرمان فصل قبل عبور كنند.
  نفت آبادان
نيمكت نفت آبادان اين فصل به كمالوند سپرده شده است. نيمكتي كه در ميانه‌هاي فصل قبل از دست‌نشان، مربي كه صعود اين تيم به ليگ برتر را رقم زده بود گرفته و به دست فيروز كريمي سپرده شد و حال نوبت ف. ك ديگري است. مربي‌اي كه در سه سال حضورش در گسترش فولاد، به تجربه‌هايي بهتر از هشتم تا يازدهم جدول دست نيافت اما حالا قرار است باعث رستگاري نفت شود. كمالوند مثل هر مربي ديگري، نفرات خود را به تركيب برزيلي‌هاي آبادان اضافه كرد كه از جمله آن مي‌توان به جاسم كرار پرحاشيه اشاره كرد. اما مسئله مهم اين است كه با نظر اين مربي براي نخستين بار كاپيتان اول نفت يك غيربومي است. مسئله‌اي كه مي‌تواند دليل اعتراض هواداران نفت در پي نخستين ناكامي اين تيم باشد. خصوصاً كه با وجود پتانسيل بالاي آبادان، در تركيب نفت نيز تنها دو بازيكن آباداني وجود دارد!
   سياه‌جامگان
چند بازي به پايان رقابت‌هاي فصل قبل بود كه سياه‌جامگان براي بقا در ليگ سراغ اكبر ميثاقيان رفت تا اتفاقات ناخوشايند به جامانده از فرهاد كاظمي را جبران كرده و مانع از سقوط شود. بقا در ليگ كافي بود تا مسئولان اين تيم پرطرفدار خراساني رأي به ادامه حضور ميثاقيان در اين تيم بدهند، تيمي كه اگرچه همچنان با مشكلات مالي دست و پنجه نرم مي‌كند اما اميدوار است با ميثاقيان كه طي چهار پنج بازي فصل قبل توانست ضامن بقايش در ليگ برتر شود، به رتبه‌اي بهتر از سيزدهمي جدول دست يابد. تيمي كه در نخستين ديدار خود در ليگ هفدهم بايد به مصاف ذوب‌آهني برود كه هدايتش اين روزها به دست قلعه‌نويي است.
  پديده
رده يازدهم جدول شايد آن جايگاهي نبود كه رضا مهاجري در ليگ شانزدهم انتظارش را داشت. اما مشكلات عديده كه مسائل مالي مهم‌ترين آن بود، مانع از كسب جايگاهي بهتر شد. امسال اما مهاجري معتقد است با اسپانسر خوبي كه تيم دارد و جذب شش بازيكن بزرگسال و پنج بازيكن آينده‌دار كه قاضي، بابك حاتمي، ‌ناصحي، خلعتبري، ‌حاتمي‌نژاد، مهدي‌خاني (از تيم ملي جوانان) از جمله آنها هستند او را به فصلي متفاوت از فصل گذشته اميدوار كرده است. اما بايد ديد مشهدي‌ها كه در ديدار نخست بايد با پيكان و در تهران ديدار كنند مي‌توانند نمايشي متفاوت از ليگ شانزدهم از خود ارائه دهند؟
  استقلال خوزستان
قهرمان ليگ پانزدهم بعد از آنكه بيشترين مهره‌هاي خود از بازيكنان گرفته تا سرمربي‌اش را از دست داد، نتوانست در ليگ شانزدهم از عنوان قهرماني خود دفاع كند. اگر چه اين تيم بازي‌هاي خوبي را از خود در ليگ و رقابت‌ها ي آسيايي به نمايش گذاشت اما با پايان فصل، مشكلات مالي پورموسوي را هم فراري داد تا ويسي بار ديگر به اين تيم بازگردد و استقلالي را كه صدرنشين تحويل داده بود، در رتبه هفتم تحويل بگيرد. ويسي كه فصل قبل نتوانست با سپاهان پرمهره كه مشكل مالي هم نداشت به جايگاهي بهتر از پنجم جدول دست يابد، اميدوار است با استقلالي‌هاي خوزستان موفقيت دو سال قبل را تكرار كند اما در شرايطي كه حالا نه فقط پولي در كار نيست كه خبري از بازيكناني كه او را در قهرماني ليگ پانزدهم ياري رسانه بودند نيز نيست و بايد ديد با اين وجود ويسي مي‌تواند بار ديگر خود و تيمش را چهره كند؟
   نفت تهران
يك روز به ليگ مانده اما مشكلات نفت همچنان به قوت خود باقي است. تيمي كه با وجود قهرماني در جام حذفي و كسب سهميه آسيا به دليل مشكلات مالي و مديريتي ‌شيرازه آن از هم پاشيده شد. تيمي كه قصد داشت سكان هدايت خود را به دست علي كريمي بسپارد اما جادوگر خيلي زود دريافت مسئولان نفت قصدي براي حل مشكلات مالي تيم ندارند و عطاي مربيگري در اين تيم را به لقايش بخشيد تا حميد درخشان جايش را بگيرد. با رفتن كريمي بازيكناني چون پيام صادقيان نيز ساز جدايي كوك كردند اما درخشان بي‌توجه به اين مسائل خيلي‌ها را كنار زد و نفرات خود را جايگزين كرد. اما بايد ديد او كه در آخرين تجربه حضورش در پرسپوليس روزهاي موفقي را سپري نكرده بود با نفت به موفقيت مي‌رسد؟ آن هم در حالي كه هر لحظه ممكن است اين تيم از ليگ قهرمانان آسيا كنار گذاشته شود!
  پارس جنوبي جم
يك هفته به پايان رقابت‌هاي ليگ دسته اول فصل گذشته بود كه پارس جنوبي جم با پيروزي برابر استقلال اهواز و با شكست سپيدرود، قهرماني خود را مسجل و به عنوان نخستين تيم به ليگ برتر صعود كرد. تاتار اما براي حضوري پرقدرت در ليگ برتر، روي نام بازيكنان ليگ يكي اين تيم كه نقشي مؤثر در صعود داشتند قلم قرمز كشيد و ترجيح داد به جاي آنها ‌از ليگ برتري‌ها استفاده كند. زبيدي، فروزان و طيبي از جمله نفرات انتخابي او بودند كه در اين بين طيبي با وجود تمرين كردن با پارسي‌ها سر از قطر درآورد. اين تيم برخلاف تيم‌هاي ديگر مشكل مالي ندارد و اميدوار است در اولين حضورش در ليگ برتر، نمايش قابل قبولي ارائه داده و بتواند اين حضور را دائمي كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار