کد خبر: 863625
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس قوه قضائيه:
رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه ايران طبق قوانين خود، دوتابعيتي را به رسميت نمي‌شناسد و...
رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه ايران طبق قوانين خود، دوتابعيتي را به رسميت نمي‌شناسد و با كساني كه تابعيت ايراني دارند مانند همه ايرانيان رفتار مي‌شود، بر لزوم آزادي هرچه سريع‌تر زندانيان ايراني در امريكا تأكيد كرد و گفت: علاوه بر زندانيان ايراني، اموال ايران نيز كه به صورت راهزني و دزدي آشكار توسط امريكا توقيف شده است بايد هرچه سريع‌تر آزاد شود.
 
به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضائيه، آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريك ايام ميلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) و بزرگداشت دهه كرامت تصريح كرد: اميدواريم مردم با برگزاري مجالس جشن و سرور و ابراز محبت به ساحت اهل بيت (ع)، زمينه رسيدن هرچه بيشتر به قرب الهي را براي خود فراهم كنند.
رئيس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به بيانيه اخير كاخ سفيد و انتشار مطالبي درباره ايران و محاكمات قضايي كه در كشورمان جريان دارد، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي قوانين و موازيني بر مبناي شرع و عقل دارد كه رسيدگي‌هاي قضايي نيز براساس همين قوانين و موازين انجام مي‌شود. به ضرس قاطع مي‌گوييم كه قوانين جمهوري اسلامي، چه قوانين مادر و چه قوانين ديگر در هر دو حوزه شكلي و ماهوي از جمله پيشرفته‌ترين قوانين در جهان هستند و در برخي مذاكرات نيز طرف مقابل بر اين معنا تأكيد كرده است.
  
رسيدگي‌هاي قضايي در ايران ربطي به رئيس‌جمهور امريكا ندارد
آيت‌الله آملي لاريجاني افزود: روش محاكمات در ايران بر مبناي قانون و شرع است و علاوه بر اين، قضات ما، قضاتي مؤمن و متدين هستند كه كاري به سخنان امثال آقاي ترامپ ندارند و وظيفه قانوني خود را به بهترين شكل انجام مي‌دهند زيرا معيار براي آنها دستورات الهي است.
 رئيس قوه قضائيه با اشاره به آيه شريفه «يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين لله شهداء بالقسط و لايجرمنكم شنئان قوم الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوي» اظهار كرد: ميزان رسيدگي‌ها همين مسئله «عدالت» است.
 
نص آيه شريفه مي‌فرمايد اگر قومي بر شما بدي روا داشت نبايد موجب شود كه از دايره عدالت خارج شويد و نسبت به آنها عدالت را رعايت نكنيد. روش جمهوري اسلامي بر اساس همين چارچوب است و اينكه كسي مانند آقاي ترامپ پيدا شود و بخواهد سخن ديگري بگويد، تأثيري در كار ما ندارد. آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه قضات ما پيرو و شيعه اميرالمومنين علي (ع) هستند، افزود: امام معصوم، انسانيت انسان را فارغ از دين او موجبي براي محبت و رحمت مي‌داند و قضات ما نيز پيرو همين دستورات هستند، بنابراين كاري ندارند كه تابعيت يك متهم چيست و صرفاً براساس موازين عقل، شرع و قانون كه در قالب قانون آيين دادرسي در دسترس است به پرونده‌ها رسيدگي مي‌كنند. فارغ از اين موارد، اصل رسيدگي‌هاي قضايي در ايران هيچ ربطي به رئيس‌جمهور امريكا ندارد.
 
آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: كشوري كه در كارنامه سياه خود انواع تجاوز به كشورها، مداخله‌ها، بمباران افراد بيگناه، سازماندهي كودتاهاي گوناگون، جنايت در ابوغريب و گوانتانامو و مواردي از اين دست را دارد چگونه دم از حقوق بشر مي‌زند؟ رئيس قوه قضائيه اظهار كرد: امريكا براي آنكه حقوق زندانيان را زيرپا بگذارد حاضر نشد گوانتانامو را به‌عنوان زندان بپذيرد. براي آنكه بتواند به راحتي دست به شكنجه زندانيان بزند، اعلام كردند كه «غرق مصنوعي» شكنجه نيست. يعني رساندن زنداني به حالت خفگي را شكنجه نمي‌دانند تا نازي‌هاي امريكايي بتوانند به راحتي اقدامات جنايتكارانه خود را انجام دهند.
 
آيت‌الله آملي لاريجاني خطاب به امريكا تصريح كرد: شما كه كارنامه تان اينقدر سياه و ننگين است و در طول قريب به 40سال با سازمان‌دهي كودتا، تحريك صدام و تحميل هشت سال جنگ ظالمانه و غيربرابر عليه جمهوري اسلامي، ارتكاب جنايت جنگي در قالب ساقط كردن هواپيماي مسافري ايران با 200 مسافر عادي و اعمال ظالمانه‌ترين تحريم‌ها و فشارها و بيشترين ظلم‌ها را در حق مردم ايران روا داشته‌ايد چگونه به خود اجازه مي‌دهيد كه با چنين اظهارات سخيف و وقيحانه‌اي به جمهوري اسلامي توهين كنيد؟
  
«دوتابعيتي» را به رسميت نمي‌شناسيم
رئيس قوه قضائيه در ادامه با بيان اينكه جمهوري اسلامي به اين قبيل اظهارات كاري ندارد و بر مبناي موازين ديني، عقلي و قانوني خود عمل مي‌كند، تصريح كرد: مواردي در اين بيانيه پيرامون محاكمه افراد دو تابعيتي بيان شده است كه در اين زمينه بايد بدانند ما براساس قوانين خود از زمان تدوين قانون مدني، مقوله «دوتابعيتي» را به رسميت نمي‌شناسيم و معتقديم افراد دو تابعيتي، شهروندان ايراني به شمار مي‌آيند و دقيقاً همانند ساير ايرانيان با آنان رفتار مي‌شود. براين اساس نه امريكا و نه هيچ كشور ديگري حق دخالت در اين زمينه را ندارند.
آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به ادعاهاي امريكا درباره ناپديد شدن يكي از اتباع اين كشور در ايران نيز گفت: در اين بيانيه اعلام شده كه ايران بايد اين تبعه امريكايي را بازگرداند. اين يك تقاضاي بي معني و غيرمنطقي است زيرا ايران بارها از طريق مجاري رسمي از جمله وزارت امورخارجه اعلام كرده است كه اين فرد از ايران خارج شده و هيچ اطلاعي از وضعيت او نزد ايران نيست. تكرار ادعاي امريكا بسيار نامعقول است. البته قرائني وجود دارد مبني براينكه اين شخص در برخي كشورها ديده شده اما اين موضوع هيچ ارتباطي به جمهوري اسلامي ايران ندارد.
 
شهروندان ايراني زنداني در امريكا بايد آزاد شوند
رئيس قوه قضائيه با اشاره به ادعاهاي واهي امريكا در بيانيه اخير خود تأكيد كرد: ما با يادآوري 40 سال تجاوز امريكايي‌ها به حقوق مردم ايران متقابلاً به آنها اعلام مي‌كنيم شهروندان ايراني كه برخلاف همه قوانين، عرف‌ها و حقوق بين‌الملل در زندان‌هاي مخوف امريكا گرفتار هستند بايد هرچه سريعتر آزاد شوند. علاوه بر اين اموال ايران كه به بهانه‌هاي واهي نظير وقوع اقدامات تروريستي در كشوري ديگر كه هيچ ارتباطي به ايران نداشته، به شكل يك راهزني و دزدي آشكار توقيف شده است، بايد فوراً آزاد شود و كشور ما به اين اموال دسترسي يابد.
  
پاسخ دندان شكن به اقدام نسنجيده ترامپ عليه ايران
آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به بخش پاياني بيانيه كاخ سفيد مبني بر تهديد عليه ايران در صورت عدم اجراي خواسته‌هاي امريكا، خاطرنشان كرد: ما به ترامپ و دولتش متذكر مي‌شويم كه در هيچ كجاي دنيا و با هيچ كشوري حق سخن گفتن با چنين شيوه‌اي را ندارند مخصوصاً در مورد مردم ايران كه 40 سال است با عزت و سربلندي، امتحان خود را پس داده‌اند و در مقابل انواع تجاوزها و تهديدها ايستادگي كرده‌اند.
 
اين جملات يك بار ديگر نشان مي‌دهد كه آنها واقعاً فهم درستي از جمهوري اسلامي و منطقه ندارند و اين موضع‌گيري‌ها بهترين دليل بر ناآگاهي و ضعف اطلاعات آنهاست. رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه ترامپ و دولتش بايد بدانند كه تهديدها عليه ايران كاركردي ندارد و بهتر است از عاقبت اسلاف خود درس بگيرند، هشدار داد: اگر آقاي ترامپ و دولتش اقدام نسنجيده‌اي عليه ايران صورت دهند، جمهوري اسلامي با قاطعيت و صلابت و به شكلي كاملاً موثر، پاسخ دندان شكني به آنان خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار