کد خبر: 863616
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مدير مؤسسه قرآني «بيت‌الاحزان» در گفت‌وگو با «جوان»:
مؤسسه‌اي قرآني در كشورمان ميزبان قرآن آموزاني از ديگر كشورهاي مسلمان و غيرمسلمان است كه براي آموزش و حفظ قرآن كريم، ايران را انتخاب كرده‌اند.
محمدصادق عابديني
 
مؤسسه‌اي قرآني در كشورمان ميزبان قرآن آموزاني از ديگر كشورهاي مسلمان و غيرمسلمان است كه براي آموزش و حفظ قرآن كريم، ايران را انتخاب كرده‌اند. اين موفقيت قرآني در حالي به دست آمده است كه برخي از دولت‌هاي عربي با سرمايه‌گذاري و راه اندازي مؤسساتي به ظاهر قرآني سعي در تبليغ فرهنگ وهابي و تفكيري دارند. حجت‌الاسلام عليرضا شاهسوني، مدير مؤسسه بيت الاحزان كه در راه گسترش فرهنگ قرآني نه تنها از داخل كشور بلكه از ديگر نقاط جهان ميزبان قرآن آموزان است، در گفت و گو با «جوان» درباره فعاليت‌هاي اين مؤسسه توضيحاتي را ارائه داده است.
 
فعاليت مؤسسه «بيت الاحزان» از چه زماني آغاز شد و در چه حوزه‌هايي فعاليت دارد؟
مؤسسه قرآني بيت الاحزان از سال 75 فعاليتش را در روستاي «ماهفرخان» شهرستان استهبان آغاز كرد، در اوايل هم با مشكلات عديده مالي روبه‌رو بوديم اما عزم دوستان براي فعاليت قرآني باعث شد كه در همان روستا اين مؤسسه فعاليتش را ادامه دهد و لبيكي باشد به نداي مقام معظم رهبري در تربيت حافظ قرآن و الحمدلله اكنون بيش از 160 شعبه مؤسسه در 12 استان كشور فعالند و 9 شعبه «مدرسه شبانه روزي حفظ و تفسير يك ساله كل قرآن كريم» در اقصي نقاط كشور در حال آموزش حافظ قرآن هستند.
 
مدارسي كه گفتيد دروس آموزش و پرورش را نيز به قرآن آموزان ارائه مي‌دهند؟
نه، لفظ مدرسه تشابه اسمي است با مدارس آموزش و پرورش، ما مستقل هستيم و از آنجايي كه حفظ كل قرآن كريم در يك سال كار سنگيني است، قرآن آموزان بايد يك سال از مدارس آموزش و پرورش مرخصي بگيرند و صرفاً در اين مدارس به حفظ قرآن و معارف قرآني بپردازند. علاوه بر اين 100 مهد كودك قرآني در سراسر كشور داريم و جشنواره‌هاي قرآني برگزار مي‌كنيم.
 
«بيت الاحزان» در آموزش قرآن آموزان و حافظان غيرايراني و خارجي نيز اهتمام دارد، درباره اين بخش از فعاليت‌هاي مؤسسه نيز توضيح دهيد.
مؤسسه علاوه بر پذيرش از سراسر كشور، از ديگر كشورهاي اسلامي و غيراسلامي نيز براي آموزش حفظ قرآن، قرآن‌آموز مي‌پذيرد. از كشورهايي مانند اندونزي، هند، پاكستان، افغانستان، عراق و كشورهاي آفريقايي قرآن‌آموز داشته‌ايم. سال گذشته نيز يك خانواده امريكايي از نيويورك براي آموزش حفظ قرآن به اينجا آمدند و بعد از آموزش به كشورشان بازگشتند و اكنون در حال پيگيري راه‌اندازي شعبه مؤسسه در نيويورك هستند.
 
قرآن‌آموزاني كه به مؤسسه مي‌آيند، علاوه بر حفظ قرآن چه آموزش‌هايي را مي‌بينند؟
ما در آموزش‌هايمان به دنبال ارائه سبك زندگي قرآني و اسلامي هستيم. همچنين تجويد، ترجمه و تا حدي تفسير قرآن كريم نيز در بيت الاحزان به قرآن آموزان آموزش داده مي‌شود. علاقه‌مندان مي‌توانند از طريق سايت http://beytolahzan.ir با مؤسسه و فعاليت‌هاي آن بيشتر آشنا شوند.
هم اكنون شاهد اين هستيم كه مؤسساتي به عنوان مدارس ديني از سوي مبلغان وهابي و تكفيري در برخي از كشورهاي اسلامي راه‌اندازي مي‌شود كه سرمايه آن را هم برخي دولت‌هاي عربي مي‌دهند، كه ثمره‌اش انحراف جوانان مسلمان و ايجاد گروه‌هاي تروريستي است، چقدر فعاليت‌هاي قرآني از جنس كاري كه در بيت الاحزان مي‌كنيد، می‌تواند اين اقدامات تكفيري‌ها را خنثي كند؟
همان طور كه مستحضريد، سوء برداشت‌ها از قرآن كريم و تعابير غيرالهي كه منجر به تفكرات تكفيري مي‌شود، ناشي از آن است كه اين ملعونين، قرآن را از طريق مكتب اهل بيت و با تفاسيري كه اهل بيت (ع) ارائه داده‌اند، ياد نمي‌گيرند و آموزش نمي‌دهند. از اهداف مؤسسه اين است كه قرآن را از مسيري كه تعاليم حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) است آموزش دهيم و از اين راه مانع برداشت‌هاي غيرالهي و انحرافي از قرآن كريم شويم. هم اكنون هم از ميان بيش از 60‌متقاضي از كشور عراق، 27 قرآن‌آموز شامل 22 پسر و 7 دختر براي گذراندن دوره يك ساله حفظ قرآن، گزينش شدند كه به ايران و استهبان مي‌آيند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار