کد خبر: 863383
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
دبير كارگروه تنظيم بازار:
دبير كارگروه تنظيم بازار گفت: نتيجه بررسي‌ كارشناسي دبيرخانه كارگروه تنظيم بازار اين است كه با تعرفه منطقي از توليد برنج حمايت كنيم و روند مستمر واردات برنج ادامه پيدا كند كه نه در مبدأ گران بخريم و نه در مقصد شاهد گران فروشي باشيم.
محسن بهرامي ارض اقدس در گفت‌وگو با فارس در مورد تصميم احتمالي كارگروه تنظيم بازار براي برداشته شدن ممنوعيت واردات برنج اظهار داشت: با واردات بي‌رويه برنجي كه در زمان دولت اصلاحات آثار اجتماعي زيادي در پي داشت و حتي شايع شده بود برنج‌هايي كه وارد شده آلوده به آرسنيك است هم توليد داخل و هم مصرف را تحت تأثير قرار داد كه هنوز هم مقدار كمي از آن در انبارها باقي مانده كه همان برنج‌هاي وارد شده توسط شركت بازرگاني دولتي است. وي اين را هم گفت كه اولين اختلافي كه با وزارت جهاد كشاورزي داريم، اين است كه بايد فصل خريد دقيقاً مشخص باشد. اگر قرار است تصميمي بگيريم در اين فصل براي بازيگران موضوع كه تجار، توليدكنندگان، بسته‌بندها، شالي‌كوب‌ها و همه پروسه توليد و توزيع و مصرف بدانند كه فصل برداشت كي شروع مي‌شود و كي خاتمه پيدا مي‌كند.
 
بهرامي ارض اقدس گفت: كارشناسان معتقدند به همان ميزان كه قبلاً برنج از مبادي رسمي وارد مي‌شد و سود و عوارض پرداخت مي‌شد، در زمان ممنوعيت به صورت قاچاق، پيله‌وري، مرزنشيني و ته‌لنجي به اشكال مختلف اين برنج وارد شده است. اتفاقاً گزارش‌هاي بين‌المللي هم اين نظر را تأييد مي‌كند. به عبارت بهتر واردات برنج در فصل ممنوعيت از طريق قاچاق و ته لنجي انجام مي‌شودكه فقط دولت از حقوقش محروم شده چراكه يك واقعيت غيرقابل كتمان وجود دارد و اينكه توليد داخلي جوابگوي نياز بازار كشور نيست. دبير كارگروه تنظيم بازار تصريح كرد: به اين خاطر مجموعه بررسي‌هاي كارشناسي دبيرخانه كارگروه تنظيم بازار به اين جمع‌بندي رسيده است كه با تعرفه منطقي از برنج داخلي حمايت كنيم. براي اينكه جلوي سوء استفاده فروشنده خارجي را بگيريم و هم از توليد‌كننده داخلي حمايت كنيم، بهتر است به جاي ممنوعيت فصلي كه متغير است با تعرفه حمايت كنيم.
اخبار رسيده حاكي از آن است كه اين تصميم در كارگروه تنظيم بازار دچار اختلاف نظر شده و قرار بر اين شده تا موضوع دوباره در شوراي اقتصاد مطرح و پيگيري شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار