کد خبر: 863273
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
ساخت مجتمع پتروشيمي در استاني با دشت‌هاي ممنوعه
ساخت صنايع آب‌بَر مثل پتروشيمي در حالي در استان مركزي در دستور كار قرار گرفته كه موقعيت منابع آب زيرزميني در اين استان در وضعيت قرمز مي‌باشد و براي تأمين آب اين مجتمع، انتقال آب در دستور كار قرار گرفته است.
بهمن ماه سال گذشته بود كه «محمدرضا نعمت‌زاده» وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست ستاد اقتصادمقاومتي استان مركزي وعده پيگيري احداث مجتمع پتروشيمي خمين را داد و گفت: كار راه‌اندازي پتروشيمي خمين را هم دنبال مي‌كنيم چراكه مصوبه در هيئت دولت قرار دارد و خمين در بحث اشتغال نياز به توجه بيشتري دارد كه يقيناً اين اتفاق مي‌افتد.
اما اين مقام مسئول از نحوه تأمين آب اين مجتمع سخني به ميان نياورد. پيگيري‌هاي تسنيم حاكي از اين است كه به منظور تأمين آب مجتمع پتروشيمي در شرايطي كه اجازه برداشت از منابع زيرزميني منطقه وجود ندارد، قرار است خطوط انتقال آب به خمين به منظور تأمين آب صنعت در اين شهرستان احداث شود. همچنين قرار است اين تأمين آب در انتقال آب از سد كوچري نيز مورد توجه قرار گيرد.
بر اساس اين گزارش، ساخت صنايع آب‌بَر مثل پتروشيمي در حالي در استان مركزي در دستور كار قرار گرفته كه در كشور به طور متوسط 55 درصد از منابع آب زيرزميني استفاده مي‌شود اما در استان مركزي ميزان استفاده از منابع آب زيرزميني 85 درصد است كه بيش از نرم كشوري است و وضعيت منابع آب زيرزميني در اين استان را در وضعيت قرمز قرار داده است. به گزارش تسنيم، در حالي كه ضرورت دارد صنايع آب‌بَر همچون مجتمع‌هاي پتروشيمي و فولاد در نقاط پرآبي چون سواحل دريا يا مناطقي با منابع آبي كافي احداث شوند، شاهد هستيم كه در ايران بسياري از اين مجتمع‌هاي صنعتي آب‌بَر در مناطق مركزي و كم‌آب كشور احداث شده‌اند.
اين مسئله كه با بيشتر شدن بحران آبي كشور در پي ادامه‌دار شدن خشكسالي‌هاي چندين ساله مورد انتقاد مسئولان دولت يازدهم قرار گرفته بود، در همين دولت باز در حال تكرار شدن است.
مجتمع پتروشيمي خمين كه در شهرستان خمين در حال احداث است، در استان و شهرستاني به بهره‌برداري مي‌رسد كه داراي بيشترين تعداد دشت‌هاي ممنوعه و كمبود تأمين آب شرب نسبت به نيازهاي فعلي و آتي است. دشت‌هاي ممنوعه‌اي كه پايين رفتن سطح آب‌هاي زيرزميني در آنها به حدي زياد بوده كه هرگونه برداشت آب از منابع زيرزميني اين دشت‌ها ممنوع اعلام شده است.  عزت‌اله آمره‌اي، مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان مركزي حدود 10 روز پيش در جلسه شوراي اداري شهرستان ساوه كه با حضور معاون وزير نيرو برگزار شد، گفت: وضعيت منابع آب زيرزميني استان مركزي چندان مناسب نيست؛ متأسفانه در استان مركزي عمدتاً با دشت‌هاي ممنوعه مواجه هستيم.  وي بيان كرد: 212 ميليون متر‌مكعب متوسط كسري مخزن دشت‌هاي استان مركزي طي يك سال است و طي 10 سال گذشته هر سال با 2 هزار و 500 ليتر در ثانيه كمبود آب مخازن مواجه هستيم.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار