کد خبر: 863025
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱
در مهدیشهر
جشنواره شیر و فرآورده لبنی ویژه زنان روستایی و عشایر استان سمنان با حضور 30 شرکت کننده در روستای رسم منطقه پرور شهرستان مهدیشهر برگزار شد‌.
 در این جشنواره 2 روزه که با حضور 30 تن از زنان روستایی و عشایر برگزار شد، سرانجام زنان مهدیشهری با 357.9 امتیاز و دهستان چاشم مهدیشهر با 34.25 امتیاز به ترتیب اول و دوم شدند و شهرستان گرمسار با روستای فولاد محله مهدیشهر با امتیاز مشابه 328.25 رتبه سوم را به خود اختصاص دادند‌.
استاندار سمنان در این آئین گفت :باید برای رفع مشکلات فروش محصولات لبنی عشایر اقدام کرد و برند سازی این محصول در دستور کار مسوولان امر قرار گیرد.
محمدرضا خباز با اشاره به این که شهرستان مهدیشهر 84 نوع فرآوردهای لبنی از شیر تولید می کند، افزود: 17 صندوق خرد روستایی بانوان در استان در حال فعالیت است که نقش بسزایی در افزایش تولیدات لبنی و بازار فروش دارند.
وی به همکاری و نشست های دانشگاه علوم پزشکی برای مجوز بهداشتی به تولیدات روستایی به ویژه لبنیات عشایر اشاره کرد و گفت : بسته بندی، برند سازی و رعایت نکات بهداشتی در افزایش بازار فروش این محصول موثر است.
به گفته استاندار سمنان تبادل تجربیات، معرفی مشاغل مرتبط به ویژه تولیدات عشایر و زنان روستایی در افزایش اشتغال و تولید موثر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی در این استان 93 کیلوگرم و مصرف سرانه کشوری 90 کیلوگرم و مصرف جهانی 190 کیلوگرم است که برای رسیدن به استاندارد جهانی نیاز به فرهنگ سازی داریم.
سیدحسن میر عماد در حاشیه این آئین افزود :مصرف تولید روزانه شیر در استان به 50 تن رسیده که در 40 مرکز فروش توزیع می شود و باید فرآورده های لبنی و استفاده از آن بیش از پیش در استان افزایش یابد.‌
میرعماد به دوره های آموزشی پرورش گل محمدی، زعفران، تولید گیاهان دارویی اشاره کرد و یادآور شد: 2 هزار و 500 نفر ساعت آموزش در سطح 50 تعاونی فعال در این استان ارایه شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هدف از برگزاری این جشنواره را آموزش و توانمندسازی عشایر، تربیت مربی برای آموزش، معرفی تنوع منحصر به فرد محصولات لبنی عشایر استان بر شمرد و گفت: 350 ستاد تسهیل گر برای رسیدگی به امور روستایی ایجاد شده است.
بیش از 25 درصد از گوشت قرمز و 35 درصد از فرآورده های لبنی استان سمنان توسط عشایر تولید می شود.
استان سمنان 308 روستای بالا 20 خانوار دارد و عشایر استان از یک ایل و 74 طایفه تشکیل شدند و بیش از 15 هزار نفر از جمعیت استان بیش از 700 هزار نفری سمنان را شامل می شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار