کد خبر: 862416
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
هرچند مذاكرات اخير سوري- سوري در ژنو به نتيجه‌اي نرسيد ولي نماينده روسيه در اين مذاكرات مي‌گويد كه معارضان سوري ديگر خواستار سرنگوني بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه نيستند.
آلكسي بوروداوكين، سفير روسيه در ژنو كه در دور اخير مذاكرات صلح سوريه در ژنو حضور داشته روز شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفته كه مذاکرات سوريه به رهبري سازمان ملل كه دور اخير آن در ژنو برگزار شد، شانس پيشرفت پيدا کرده، چراکه درخواست‌ها براي سرنگوني بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه از قدرت، از بين رفته است. وي تأکيد کرد: دور هفتم مذاکرات سوريه که جمعه به پايان رسيد، نتايج مثبتي به همراه داشته است به خصوص اصلاح رويکرد مهم‌ترين گروه مخالف دولت سوريه. بوروداوکين افزود: ماهيت تصحيح و اصلاح اين رويکرد آن است که در جريان مذاکرات اخير مخالفان سوري هرگز خواستار استعفاي فوري بشار اسد، رئيس‌جمهور و دولت مشروع سوريه نشده‌اند. مخالفان دولت سوريه و حاميان آنها در غرب و پايتخت‌هاي کشورهاي خليج فارس درک کرده‌اند که ابتدا بايد صلح حاکم شود و بعدا اصلاحات سياسي مورد مذاکره قرار گيرد. پيش از اين امانوئل ماكرون، رئيس‌جمهور فرانسه نيز گفته بود كه حمايت از كناره‌گيري بشار اسد ديگر اولويت پاريس نيست.
 
امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهور فرانسه در تازه‌ترين موضع‌گيري خود هم گفته كه هرچند با روس‌ها بر سر سوريه اختلاف‌نظر دارد، ولي مذاکراتش با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه کمک کرده که در موضوع سوريه پيشرفت داشته باشند. وي گفته است: «در حالي که موضع من اين است که اهميتي به برکناري بشار اسد از قدرت به عنوان يک امر ضروري براي حل بحران سوريه نمي‌دهم، ولاديمير پوتين يک متحد بشار اسد است.»
جمعه هفته قبل نيز مقام‌هاي امريكايي و روس از يك توافق دوجانبه بر سر آتش‌بس در جنوب‌غربي سوريه در نزديكي مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي خبر دادند كه به گفته منابع عربي، روسيه تضمين مي‌كند امنيت مناطق جنوب غربي سوريه به خصوص جولان به همان وضعيت قبل از شروع جنگ در سوريه برگردد و در مقابل، امريكا و متحدان نيز بعد از شش سال تلاش، بشار اسد را به عنوان رئيس‌جمهور مشروع سوريه مي‌پذيرند. هرچند ركس تيلرسون، وزير خارجه امريكا بلافاصله بعد از اين توافق گفت كه بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه در نهايت از رأس قدرت کنار خواهد رفت، ولي منابع غيررسمي مي‌گويند كه امريکا تمايل دارد بقاي بشار اسد را در ازاي تأمين امنيت اسرائيل در مرزهاي جنوب غربي سوريه قبول كند.
  
مذاکرات قريب‌الوقوع روسيه، اسرائيل و امريکا درباره سوريه
وزير جنگ اسرائيل در گفت‌و‌گو با روزنامه كامرسانت روسيه گفته كه کارشناسان روسيه، امريکا و اسرائيل در وين درباره ايجاد منطقه امن در جنوب غرب سوريه مذاكره خواهند كرد، ولي زمان دقيقي براي اين مذاکرات مشخص نکرده‌اند. به گزارش ايسنا، آويگدور ليبرمن، وزير جنگ اسرائيل در مصاحبه با روزنامه کامرسانت چاپ روسيه گفت: اسرائيل از هر تلاشي با هدف آرام کردن اوضاع در کل خاک سوريه از جمله در منطقه جنوب غربي حمايت مي‌کند. ليبرمن ادامه داد: فعلاً امکان ارزيابي کامل تحولات وجود ندارد زيرا در حال حاضر ما از اطلاعات دقيق و جزئيات مهم با خبر نيستيم، مسائلي وجود دارد که براي ما مناسب‌تر است و ما از اين ابتکارها بيشتر استقبال خواهيم کرد. ليبرمن در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: اسرائيل قصد ندارد در امور سوريه دخالت کند.
 
ما فقط زماني دخالت مي‌کنيم که حاکميت اسرائيل نقض شود. ما به هيچ عنوان اجازه تقويت ايران در جنوب سوريه را نخواهيم داد. او گفت: ايران به تدريج سوريه را به پايگاه و سکويي جهت حمله عليه اسرائيل تبديل مي‌کند و به همين دليل ما تلاش مي‌کنيم تا ايراني‌ها اصلاً در سوريه نباشند و اين يکي از شرايط اصلي ما در مذاکرات است. روزنامه نيويورک‌تايمز شنبه شب در گزارشي مدعي شد ايران با احداث يک جاده ۲۴ کيلومتري در مرز عراق، قصد دارد گذرگاهي از مرز خود به عراق و سوريه ايجاد کند. نيويورک‌تايمز بدون ارائه شواهد و مدارک موثق مدعي شده اين جاده، بخشي از مسيري است که ايران براي وصل کردن مرزهاي خود به عراق و سوريه در نظر گرفته و از طريق آن نيروهاي شبه‌نظامي، هيئت‌هاي ايران، کالاهاي تجاري و تجهيزات نظامي خود را انتقال مي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار