کد خبر: 862391
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بازار سرمايه در انتظار پول
هر چند در بازار روز گذشته برخي از تك سهم‌ها با تقاضا همراه بودند اما تداوم عرضه‌ها قابل رؤيت بود و عمده گروه‌ها نيز منفي بودند...
هر چند در بازار روز گذشته برخي از تك سهم‌ها با تقاضا همراه بودند اما تداوم عرضه‌ها قابل رؤيت بود و عمده گروه‌ها نيز منفي بودند، البته به دليل برگزاري مجامع و بسته شدن دومينووار نمادها، بخش قابل توجهي از دارايي سهام سرمايه‌گذاران قابليت گردش ندارد و از سوي ديگر طرف تقاضا نيز همچنان ضعيف است.
 
به گزارش «جوان»، شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات ديروز با كاهش 38 واحدي روي رقم 79 هزار و 620 واحد ايستاد. همچنين شاخص كل فرابورس (آيفكس) با كاهش يك واحدي به 910 واحد رضايت داد. ارزش كل معاملات روز گذشته بورس تهران به بيش از 205 ميليارد تومان نمايش داده شد كه ناشي از دست به دست شدن بيش از 742 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 41هزار و 608 نوبت داد و ستد بود. اين در حالي است كه در بازار نقدي سهام اين بورس ارزش كل معاملات سهام از 187 ميليارد تومان فراتر نرفت. هرچند برخي از تك‌نمادها همچون پاكشو با تقاضاي بالايي همراه بودند كه به نظر مي‌رسد گروه‌هاي خاصي به آن مرتبط باشند كه عموم بازار را شامل نمي‌شود اما در بين بزرگان بازار، بانك ملت به عنوان يكي از بزرگ‌ترين بانك‌هاي بورسي با تقاضا همراه بود كه برخي از فعالان بازار دليل اين تقاضا را نزديكي به زمان عرضه به پرداخت عنوان مي‌كنند. سهام اغلب شركت‌هاي كوچك موجود در بازار سرمايه كه سهام آزاد اندكي داشته و پي‌اي مناسبي نيز دارند از سوي برخي گروه‌ها شكار شده‌اند تا با پمپاژ نقدينگي چند ميلياردي قيمت افزايش يابد، اينگونه شركت‌ها طي يك‌سال گذشته پيوسته شاهد نوسان قيمت بوده‌اند كه نشان از حضور برخي از دلالان در اين سهم‌ها دارد.
 
مقوله تعديل نرخ سود بانكي در كشور از جمله خبرهايي است كه مي‌تواند به سود بازار سهام تمام شود زيرا بيش از 1000هزار ميليارد تومان نقدينگي در بخش سپرده‌هاي بلندمدت شبكه بانكي وجود دارد كه اگر سياستگذار بتواند تنها بخشي از نقدينگي را به بازار سهام هدايت كند، شاهد بهبود وضعيت بازار سهام خواهيم بود.
 
به گزارش «جوان»، طي سال‌هاي گذشته حجم نقدينگي در كشور به شدت جهش يافته است، به‌طوري كه نقدينگي طي آخرين گزارش‌هاي بانك مركزي از هزار و 250 هزار ميليارد تومان نيز عبور كرده است، در اين بين گزارش‌ها بيانگر آن است كه بيش از 1000 هزار ميليارد تومان در بخش سپرده‌هاي بلندمدت شبكه بانكي وجود دارد كه همزمان با تعديل نرخ سود بانكي به نظر مي‌رسد بخشي از سپرده‌ها از بانك خارج شود، حال بايد ديد سياستگذاران كلان و همچنين بخش بازار سرمايه براي هدايت اين نقدينگي به بازار سرمايه برنامه‌اي دارند يا خير؟ بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت اغلب سهم‌ها در بازار سرمايه جهت سرمايه‌گذاري مناسب است و بازار سرمايه از عطش نقدينگي رنج مي‌برد و اگر در آستانه تشكيل دولت دوازدهم اخبار خوبي در اقتصاد مخابره شده و چشم‌انداز خوبي براي سرمايه‌گذاران ترسيم شود، مي‌توان اميدوار بود بازار سرمايه به‌طور مجدد جان بگيرد و با توجه به كاهش نرخ سود بانكي نقدينگي جديد جذب كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار